Kontakt. Mezinárodní sympozium keramiky Bechyně 1966 - 2018 aneb návod na kontakt: dotkni se pravé ruky levou… dotkni se levé ruky pravou…
Galerie Kvalitář - Praha
11. 10. - 22. 11. 2019
Na vernisáži nové výstavy keramiky
Kontakt. Mezinárodní sympozium keramiky Bechyně 1966 - 2018,
kterou bechyňské sympozium otevírá novou etapu své existence,
jsme v galerii Kvalitář
jsme byli seznámeni s některými díly současné umělecké tvorby,
a také s více než padesátiletou historií bechyňského sympozia.
Cílem je představit keramiku v jiném světle jako materiál nejen pro užité umění, ale i jako volnou uměleckou plastiku. Výstava představuje díla 6 umělců z Čech a zahraničí, kteří se zúčastnili sympozia v roce 2018 a zasazuje je do kontextu těch nejzajímavějších prací, které vznikly na bechyňských sympoziích v průběhu 60. až 80. let a věnovaly se stejným tématům jako soudobé sochařství. K vidění je tedy nejen současná keramická tvorba, ale i pohled do historie tohoto pravidelného mezinárodního setkávání umělců, které v jihočeské Bechyni probíhá bez přerušení od roku 1966.
Historie - Mezinárodní sympozium keramiky Bechyně
- bylo založeno v roce 1966
- stalo se platformou pro pravidelné setkávání umělců z různých částí světa rozděleného železnou oponou, kteří se tak mohli během společně stráveného měsíce věnovat kreativním experimentům s materiálem
- v jihočeské Bechyni probíhá bez přerušení od roku 1966
- v současné době se zaměřuje na nové cíle, kterými je užší spolupráce se zahraničními umělci a s autory, pro které je keramika především materiálem pro umělecké vyjádření
„Slovo kontakt jsme dali do názvu výstavy
jako odkaz k mezinárodnímu setkávání umělců,
které se podařilo zachovat i v 70. a 80. letech 20. století,
ke konfrontaci současných děl a prací vzniklých před rokem 1990,
ale i ke vztahu mezi volným a užitým uměním,“
vysvětlila jedna z kurátorek výstavy a ředitelka keramického sympozia Eva Pelechová.
Ze současných autorů výstava představuje Adama Železného (CZ), který ve své práci experimentuje s materiálem až na samé hranici destrukce, když pro tvarování objektů používá trhaviny.
Umělkyně Sofie Nørsteng (NOR), Ellen Kleckner (USA) a Katie Sleyman (USA) ve své tvorbě vytvářejí instalace, v nichž zkoumají především vztahy mezi celkem a jednotlivými prvky a v galerii Kvalitář můžeme zhlédnout různé výsledky této konfrontace.
Yael Atzmony (ISR) v díle Resonance (Hanging in Between) / Rezonance (Někde uprostřed) pracuje se záběry z vykopávek ze sobiborského lesa, které odkazují k tíživým okamžikům evropských dějin i autorčiny vlastní rodiny.
Videem je na výstavě zastoupený i Giorgio di Palma (IT),
který připravil zásahy přímo do veřejného prostoru města Bechyně
a
zdokumentoval keramickou tradici města v rozhovorech s jeho obyvateli.
Ze sbírek Alšovy jihočeské galerie a Uměleckoprůmyslového muzea v Praze jsou na výstavu zapůjčené ty nejzajímavější práce ze sympozií v 60., 70. a 80. let, které reagovaly především na impulsy hnutí informelu a nastupující nové figurace. Jde například o volné figury Zpěváci /1968/ Hany Purkrábové, primitivistické plastiky Věrozvěst /1978/ Imricha Vanka, žertovné realizace Malá fontána /1971/ Karla Nepraše, expresivní plastiky Modrá květina(1966/ Carmen Dionysea a hry s keramikou popírající zažité stereotypy o materiálu u autorů jako jsou Klaus Lehmann, Pavel Knapek nebo Enric Mestre.
Dále zde zhlédneme díla Kratochvíle/1986/ Jindry Vikové, Jezdec /1971/Pravoslava Rady a objekty autorů jako jsou Jana Choděrová - Hlaváčová, Václav Šerák a Slavoj Banset.
Kurátorky: Veronika Rollová, Eva Pelechová
Architektonické řešení: Ondřej Čech
Produkce: Zuzana Skulová
Pořadatelé: Mezinárodní symposium keramiky Bechyně, o. p. s. ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze a Alšovou jihočeskou galerií
Komentovaná prohlídka s kurátorkami výstavy
úterý 12. 11. 2019, 18.00 hodin
110 00 Praha 1
Senovážné náměstí 17
Vstup: volný
Hodnocení: 89 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková
https://www.facebook.com/InternationalSymposiumofCramicsBechyne
Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/bechyne-mesto-dvou-rek-aneb-smutna-i-luznice/