Köln 75: Koncert století aneb film, oslavující Keitha Jarretta, jeho genialitu a hudbu, ale i nasazení odvážné rebelky s duší producentky, Very Brandes

05.11.2025 17:27

 

  

Köln 75: Koncert století

Originální název: Köln 75

Žánr: životopisný / drama / hudební

Scénář a režie: Ido Fluk

Stopáž: 115 minut

Distribuce v ČR: Bioscop

Premiéra: 6. 11. 2025

 

 

Keith Jarret (* 1945, USA).

Jazzový pianista a skladatel, ikona jazzového piana.

Kariéru začal koncem 60. let, jako člen kapely Arta Blakeyho,

později byl spoluhráčem dvojice Charles Lloyd a Miles Davis.

Od 70. let patří k předním propagátorům jazzu jako

vedoucí osobnost jazzové kapely nebo sólový pianista.

Při improvizacích kombinuje jazz s jinými žánry.

Zejména s vážnou hudbou, ale neodmítá i gospel, blues či

lidovou hudbu z různých koutů planety.

Znám je i tím, že si při svých sólech do hry prozpěvuje nebo pobrukuje.

Zdroj: Wikipedia

 

 

 

Vera Brandes (* 1956, Německo).

Německá producentka a vydavatelka v oblasti hudebních a mediálních efektů.

V 18 letech vyprodukovala slavný koncert klavíristy Keitha Jarretta v opeře Köln,

jehož nahrávka se stala nejprodávanější nahrávkou klavírního představení.

První jazzové koncerty a dokonce i turné hudebníků, ale začala pořádat už v 15.

Jedním z prvních bylo turné s triem Ronnieho Scotta.

V roce 1974 zorganizovala koncertní sérii New Jazz in Cologne v Kolíně nad Rýnem.

Pátým v této sérii, byl legendární "Köln koncert" Keitha Jarretta z roku 1975.

Jarrrett byl už tehdy slavný a vážený klavírista.

Koncert chtěl zrušit kvůli nevhodnému klavíru, problémům se zády a únavě.

Koncert se nakonec uskutečnil pouze díky nasazení tehdy 18 leté Very Brandes.

V roce 1977 založila s koncertním promotérem Kurtem Renkerem

nahrávací společnost CMP a vydala alba

Nucleus, Charlie Mariano, Jeremy Steig a Theo Jörgensmann.

V roce 1980 založila vlastní vydavatelství VeraBra, kde

působila jako jediná producentka a vydavatelka.

V roce 1984 založila světoznámou značku Intuition.

Produkovala a publikovala přes 350 alb, včetně děl

Reinharda Flatischlera, The Lounge Lizards, Mikise Theodorakise, Barbary Thompsonové, Hermeta Pascoala a Andrease Vollenweidera.

Zdroj. Wikipedia

 

 

Film jako ulitý…

 

nesporně, ale komu, že, vlastně…

I když oba protagonisté jsou reálné postavy jazzové části populace, jsou dodnes aktivní, mladí – snad jen ti skalní jazzmeni, budou vědět, o koho jde. Tak tudy cesta asi moc nepovede. Tak jinak. Generace jejich rodičů a prarodičů? Ano, ale pokud jsou střihlí jazzem. Pak je tenhle film rozhodně jejich parketa. Ale jaká množina je takových…

Tak ještě jinak. Krásný, lidský, životní příběh bez ohledu na to, kdo je kdo, a co kdo byl? Tady jasné bingo!

Když se oprostíme od jazzu, od škatulkování na žánry a bereme to film jako příběh jedné neuvěřitelné vervy, jedné dívenky v prosazení svého snu, jsme konečně na správné vlně a adrese. A tahle adresa je přece přístupná všem. Každé mladí své sny ladí, středověcí se utěšují, že to nakonec ještě třeba zmáknou a staří, ti mohu hledat ve své děravějící paměti paralely o tom, jak si oni plnily své sny a hlavně, proč se jim nesplnily.  

Tedy shrnuto dohromady, film Köln 75: Koncert století, je celý o tom, že splnit si sen sice něco stojí, ale stojí i za to - pro to - něco udělat. A čím víc, tím líp.

Splněné sny nepadají z nebe jako vločky pod Vánoční stromeček. Splněné sny je třeba si vybojovat. A někdy hodně náročně. Ale výsledek je opojný a motivující. Někdy dokonce rozhodne o celém našem příštím bytí. Nejšťastnější je přece ten, komu se jeho sen nejen že splnil, ale stal mu jeho příští životní náplní. Pak už je putna, zda jde o hudbu, opravy aut, kormidlování parníku, přeplavání oceánu nebo jen dělání toho, co člověk chtěl a díky splněnému snu i může.

Proto lze dovodit, že film je jako ulitý všem, kteří touží, bojují a vytrvají. A to jsme – alespoň v tom počátečním věku snad ještě pořád asi všichni. Takže – film je jako ulitý všem, kteří mají oči, hlavy a srdce otevřená.  

 

 

Jak to vidí distributor?

 

Rok 1975, Kolín nad Rýnem.

Film inspirovaný skutečným příběhem osmnáctileté Very Brandes (Mala Emde), odvážné rebelky, která je odhodlaná splnit si svůj sen. Navzdory odporu svých konzervativních rodičů tím riskuje vše. Na vlastní pěst rezervuje prestižní Kolínskou operu, aby mohla zorganizovat koncert svých snů. V lednu 1975 přivádí na pódium jazzového génia Keitha Jarretta (John Magaro). I přes chybějící kvalitní hudební vybavení Vera svůj sen nevzdá.

Netuší, že vystoupení, kterému během večera hrozilo absolutní selhání, se stane legendou. Jarrettova hodinová improvizace, vzniklá na nástroji s poruchami, se stává nejprodávanějším jazzovým sólovým albem historie.

Nahrávka s názvem „The Köln Concert“ se nesmazatelně zapíše do dějin a bývá označována za jedno z nejzásadnějších uměleckých děl 20. století. S více než čtyřmi miliony prodaných kopií a ikonickým bílým obalem zůstává nejslavnějším jazzovým sólovým albem, a zároveň nejprodávanější klavírní nahrávkou všech dob.

Köln 75: Koncert století není „jen“ film o hudbě — je to svědectví o odvaze, vášni a kultuře.

 

 

Když chceš, tak musíš

 

Divák pamětník, si možná při sledování té zoufalé urputnosti toho děvčete bojujícího s neuvěřitelným nasazením proti jednomu (ne)překonatelnému problému za druhým, v tomhle především německém filmu, vzpomene na jiný (taky německý) film, z roku 1998 nazvaný v české distribuci - Lola běží o život od režíséra Toma Tykwera  s Frankou Potente v roli té zběsile a pořád běžící Loly.

Samozřejmě, je jasné, že šlo tehdy o něco zcela jiného, o naprosto jiný problém, ale šlo také o tu sebezničující vůli splnit to, co chci a musím. Bezesporu by se v kinematografii našlo takto a podobně vypjatých snímků víc, ale autoru těchto řádek se zrovna vybavila právě ta stále pádící Lola. Stejně zaťatě se totiž projevila Vera Brandes v podání Maly Emde. I když, jak říkáme, tam šlo opravdu o něco hodně jiného…

 

 

Film jsou především herci

 

Autor scénáře a režisér, Ido Fluk dokázal, že ví, co pro každý film znamenají vhodní představitelé postav.  A měl parádní kliku. V USA se mu totiž podařilo získat dvě opravdu významná jména: John Magaro, který se po úspěchu filmu Minulé životy (Past Lives, 2023) a hlavní roli v připravovaném snímku Tima Fehlbauma Mnichov 1972 (September 5, 2024), ujal role Keitha Jarretta.

Tím druhým byl Michael Chernus, známý ze seriálu Apple TV Odloučení (Severance, 2022–2025), který ztvárnil mírně vlezlého jazzového novináře Michaela Wattse — v jeho případě ovšem pouze fiktivní postavu, která ve filmu funguje jako určitý vnitřní hlas, či snad skoro vševědoucí vypravěč.

Německé obsazení pak dovořili Ulrich Tukur a Jördis Triebel v roli rodičů Very Brandes. Je  tu ale i Alexander Scheer, zakladatel ECM Records a Manfred Eicher, a Susanne Wolff a Marie-Lou Sellem a …

Nejdůležitějším castingovým rozhodnutím však bylo pro film i pro tvůrce najít tu správnou představitelku Very Brandes.

„Potřebovali jsme mladou, nebojácnou ženu, která by dokázala unést celý film na svých bedrech. Nebyl jsem příliš obeznámen s novou generací německých herců, takže jsem začal sledovat všechno, co mi Sol a Fred doporučili. Poprvé jsem viděl Malu Emde ve filmu 303 (2018). Její přirozená síla na plátně byla odzbrojující. Pak jsem viděl Und morgen die ganze Welt (2020), kde utáhla celý film sama. Bylo to neuvěřitelně působivé. Prošli jsme mnoha koly castingu a pokaždé všechny přesvědčila. Když Mala vstoupí do místnosti, atmosféra se změní. Okamžitě máte pocit, že jste ve společnosti hvězdy. Já jí tu roli nedal — ona si ji vzala.“

Mala Emde pak sehrála klíčovou roli i při tzv. chemistry reads, kdy pomáhala vybírat správné herce pro mladší role. Nakonec obsazení doplnili Shirin Lilly Eissa jako Verina, nejlepší přítelkyně Isy, Leo Meier jako bratr Fritz, Enno Trebs jako přítel Jan a Leon Blohm jako Oliver, který má ve filmu romantické pouto s Isou.

 

 

A ještě douška o tom, jak reagovali na budoucí film oba protagonisté

 

Opisujeme z PL producentů Sol Bondyho a Freda Burle:

„V té době byl film ještě jen nápadem — neexistoval scénář, nebyl kontakt ani s Verou Brandes, ani s Keithem Jarrettem.

´Velmi americké,´

komentuje to Sol Bondy.

Prvním krokem producentů proto bylo obrátit se na Jarrettův management.

´Odpověď přišla okamžitě: zdvořilé, ale pevné ‚Promiňte, ale ne — to se nestane,´

vzpomíná Bondy.

 „V tu chvíli by většina producentů projekt vzdala. Ale nám připadal ten nápad tak silný, tak vzrušující a jedinečný, že jsme se rozhodli pokračovat: nejdřív napišme scénář a pak to zkusíme znovu. Köln 75: Koncert století je film, který oslavuje Keitha Jarretta — jeho genialitu, jeho hudbu.“

Mezitím se Bondymu podařilo vypátrat Veru Brandes online. Během telefonátu jí představil záměr natočit film, v němž by byla ústřední postavou — pokud by s tím souhlasila.

´Nastalo dlouhé ticho — ve skutečnosti asi mnohem kratší, než se mi zdálo — ale věděl jsem, že všechno závisí na její odpovědi,´

vybavuje si Bondy.

´A pak, po té pauze, si zhluboka povzdechla a řekla: ‚Konečně!‘

Pokračuje:

´Okamžitě jsem vycítil, jak silně to na ni působilo. Začala mluvit hned a v podstatě nepřestala dodnes. Stala se naší oporou, neochvějnou spojenkyní, přesně takovou, jakou musela být tehdy, když sama organizovala jazzové koncerty v Kolíně.´

Brzy byla Brandes v přímém kontaktu s Ido Flukem, kterému v sérii osmihodinových rozhovorů přes Skype popsala každý detail z počátku sedmdesátých let. Tyto rozhovory se staly základem scénáře, který newyorský filmař napsal.

´Proto hned na začátku filmu vidíte titulní kartu: ‚Köln 75: Koncert století – vyprávěno samotnou Verou Brandes.‘ Je to její příběh, její perspektiva, o tom není pochyb,´

vysvětluje Fred Burle.

 

Text: Richard Koníček a tiskové materiály společnosti Bioscop

Foto: společnost Bioscop

 

 

Köln 75: Koncert století

Originální název: Köln 75

Žánr: životopisný / drama / hudební

Stopáž: 115 minut

Scénář a režie: Ido Fluk

Kamera: Jens Harant

Střih: Anja Siemens

Hudba:  Stefan Rusconi, Hubert Walkowski

Hrají: Mala Emde, John Magaro, Michael Chernus, Ulrich Tukur, JördisTriebel, Shirin Lilly Eissa, Leo Meier, Alexander Scheer, Susanne Wolff, Marie-LouSellema další        

Jazyková úprava: originální znění s českými titulky

Přístupnost: přístupný bez omezení

Produkce: Německo, Belgie, Polsko, 2024

Distribuce v ČR: Bioscop

Premiéra: 6. 11. 2025

Internet: https://www.bioscop.cz/filmy/koln-75-koncert-stoleti

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=G4hM-L1e_7k