Katarína Hládeková, Ondřej Homola: Československý postkonceptualismus aneb nemáš-li zuby, jsi na okraji společnosti…
Galerie Kvalitář - Praha
22. 2. – 18. 4. 2018
Galerie Kvalitář zahájila program v roce 2018 výstavou Československý postkonceptualismus, jejímiž autory jsou Katarína Hládeková a Ondřej Homola. Jedná se o jejich 3. společnou výstavu. Fotografie Kataríny Hládekové jsou prodejní.
Oba autoři obvykle totiž tvoří a vystavují samostatně,
navíc jejich ideové a estetické přístupy jsou odlišné.
Převážně objektová tvorba Kataríny Hládekové je konceptuálně vyhraněnější a mnohačetně sebereferenční. Ondřej Homola obvykle pracuje s médiem kresby, je obsahově přímočařejší a sdělnější. Jejich spolupráce má povahu jakéhosi ´sebekurátorství´: autoři si stanoví tematické zadání, které v rámci výstavy společně ztvární. Obsahem tohoto zadání je v obecné rovině kritika pozice umělce v současném uměleckém provozu a humorná až sarkastická reflexe výkladů současného umění a jeho lokálních specifik.
Ústředním motivem této výstavy jsou zuby
„Ano, zuby. Jejich vzhled a kvalita jsou příznakem úspěchu a společenského postavení, zdraví, mládí atp.
Jsou také silnou komunikační spojnicí, zápletkou napínavých historek, pověr a legend.
Jedná se o část lidského těla používanou jako ozdoba i symbolické platidlo:
zvířecí i dětské zuby se sází do šperků,
matky mají za první zuby dítěte ´dostat na šaty´,
zuby světců jsou součástí relikviářů.
Mají tedy povahu komoditního artefaktu, v jehož zavržení či přijetí můžeme demonstrovat ledasco,
včetně klíčových uměleckých přístupů, jako jsou konceptualismus a postkonceptualismus.
Samozřejmě jsme v rovině metafory, jejíž role je pro československou verzi obou zmíněných proudů klíčová,
ať už v poetickém modu, který je vztahován k české verzi,
nebo v politickém a metafyzickém modu připisovanému slovenskému umění.
Výstava je také reakcí na vztahy českého a slovenského kulturního kontextu,
zprávou o jejich (často nevědomém) přetrvávajícím prolínání.
Další indicií je zde ironie, nevážný přístup jak k narativu, tak ke kulturním a ideovým symbolům,
kterou autoři využívají ke zpochybnění pilířů jakéhokoliv konceptuálního uvažování.
K tomu tvůrci využijí mix svých typických postupů a žánrů:
objektu, modelu a jeho fotografického záznamu či kreslené satiry."
Autorka textu a kurátorka: Marika Kupková
110 00 Praha 1
Senovážné náměstí 17
Hodnocení: 69 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková