Karina Bisch: COMÉDIE MODERNE aneb když současný život je jen zlou komedií?!

08.07.2015 15:46

Centrum současného umění Futura – Praha

8. 7. -  27. 9. 2015

 

Na  vernisáži dvou výstav, které připravila smíchovská FUTURA,nás zaujala výstava osobně přítomné Kariny Bisch, francouzské umělkyně z Paříže,  jež vychází z dědictví avantgardy a její snahy o to, jak by mělo umění změnit každodenní život.  S důrazem na barevný cit a neotřelý pohled na dějiny užitého umění vytvořila umělkyně neodbytný graficko-malebný styl, který si pohrává s původem a užíváním určitých tvarů. Prezentace v podobě znovu-oživení několika klíčových děl byla představena přímo na zdech galerijního prostoru.  Takže po skončení výstavy bude celá práce bohužel nenávratně odstraněna…

 

Dáme slovo kurátorovi

Zdá se, že dějiny umění jakoby aplikovaly charakteristický rys ubíhajícího času na jedné ose i na druhou, na obsah a formu umění. Umění se tak ze své historické podstaty musí neustále měnit, alespoň tedy tak,jak se mění číslice na překlápěcích hodinách. Nadcházející vždy popírá tu předchozí, ale nakonec se stále pravidelně opakují.  

 Zůstávajíce na časové ose – práce Kariny Bisch navazuje na dílo avantgardy.Se svojí utopií, dogmatismem a diktaturou vytváří jakousi spojovací linku zpět k modernismu.O kus dále je zároveň na pozici post-moderní. Bez dogmatismu cituje, dekontextualizuje a spojuje vysoké a nízké ve formální ironii a vtip, odmítajíce jeden úhel pohledu.

Teze, antiteze, syntéza. Ve třetím čtení bychom snad mohli jít ještě dále. Jako třeba kostým, šaty, rituální oděv a malba v jednom. „Painting for living.“ Protiklady se přeci vzájemně nemusí vylučovat. Naprostá ironie je zároveň smrtelně vážná. Kontradikce, limitace.  Abychom něco mohli přijmout, musíme to možná nejprve odvrhnout, teprve poté je to zcela naše – ale prostě už trochu jinak. Nebo jako na divadle, které iluzi nutnou k opravdovosti zážitku naopak zdůrazňuje. Kulisy a rekvizity neodkazují k realitě, ale k idealitě. Proto jsou ještě více skutečné.

 

Hra a divadlo. Hra se svými umělými pravidly, časem vytrženým z kontinuity času a kostýmy. Divadlo jako scéna, postavy  a světla. Harlekýn nemá žádnou osobitost, pouze univerzalitu. Jeho vztah k ideálnímu a k nekonečnu naznačuje již geometrický vzorec jeho kostýmu. Netělesnost maskou zakrytá tvář. Nečasovost  - hbitost  – s jakou přeskakuje ze scény do scény.

Stejně nečasová a ideální je i práce Kariny Bisch. Vytvořena z neustálého návratu jednoho a totéž. Přestože je zcela tvořena asociacemi, citacemi, přebíráním a měněním – znaků, symbolů, tvarů, stylů a žánrů, dělá to s lehkostí přirozenosti a mírumilovnosti. Nejde o reakci, která vyžaduje pozici distance, ale totalitu – vše je jedno. Je to o ideálech a idejích, bytí modernistou, nekonečnu a věčnosti a odvržení skutečného světa pro ten lepší – opravdový.  Hru a představení. “ (Michal Novotný)

Kurátor: Michal Novotný

 

Děkujeme za podporu Francouzského institutu, která umožnila uskutečnění výstavy

150 00 Praha 5

Holečkova 49

www.futuraproject.cz

Máme otevřeno: středa –neděle: 11.000 – 18.00 hodin

Hodnocení:  99 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková