JK 2x Jaroslava Kadlecová, Jan Kovářík aneb když zapůsobí emotivní síla haptičnosti
Kvalitář – Praha
3. 12. 2014 – 30. 1. 2015
Galerie multifunkčního prostoru Kvalitář na Senovážném náměstí představila společnou výstavu dvou autorů, absolventů AVU v Praze. Všestranná autorka, Jaroslava Kadlecová (1987), absolventka ateliéru malířství II – školy Vladimíra Skrepla, vystavila čtyři akrylové malby na plátně z letošního roku (2014).
Dvě plastiky s názvem Infantila z cyklu Uzavřená forma a Of01, vysoké 160 centimetrů, jsou zase dílem Jana Kováříka (1980), přičemž obě tato díla z let 2012 a 2011 vzbuzovala velký zájem návštěvníků i přítomných dětí.
Pro Kvalitáře je výstava ´JK 2x´ dalším rozhodným tahem v ohledávání mladých talentů a jejich prezentace ve specifických spojeních.
Včetně totožných iniciál spojuje Kadlecovou a Kováříka i společné uvažování o jejich práci, vazba na specifické manipulace materiálu a jeho technicistní charakter nabitý emocionální hodnotou, kterou manifestuje neobyčejně silnou haptičností. Lesk povrchů Kováříkových objektů a maleb Kadlecové přesahuje blyštivé pozlátko (zde např. Ptačí hnízdo I., II.) stává se přímou ideovou reflexí umělecké identity.
Pro Jaroslavu Kadlecovou je zásadní vazba na modernistickou i současnou expresivní architekturu,
která vychází z jejího semestrálního pobytu na Middlesex University London (Sonia Boyce).
Obklopena progresivními realizacemi architektonických stars
se rozhodla jejich tvarosloví převádět na svá plátna.
Hranice malby však zásadním způsobem překračuje,
doslova popírá jejich jinak přirozenou dvojrozměrnost a
postupným vrstvením barvy jim přidává třetí rozměr.
Kadlecová tohoto efektu dosahuje za použití industriálních laků,
epoxidových pryskyřic.
Právě práce s průmyslově vytvářenými produkty v jejich základním,
nepozměněném charakteru, je pro ni zásadní.
Odkazuje tak k době modernismu a rozvoji užití prefabrikátů.
Modernismus reflektuje ve své tvorbě na širší škále odkazů napříč jeho barvitou historií,
od konstruktivistů až po Pieta Mondriana.
Jan Kovářík se naopak obrací k přírodnímu tvarosloví,
vytváří neobyčejně organické tvary budící do určité míry až jisté znepokojení.
Variace jejich pohybů jsou neukončené, pozastavené, j
ako by byly sochařskými fotografiemi,
statickým zachycením jinak dynamického procesu, děje, rozvoje.
Zároveň vzbuzují dojem čehosi nepozemského.
Mohou sloužit jako mobiliář pro cizí nelidské organismy,
mohou být samotnými živoucími bytostmi zkamenělými sochařskou prací.
Kovářík svou volbou povrchů evokujících přirozené materiály,
konkrétní druhy hornin, vytváří silné pnutí mezi přírodou a její nápodobou,
její interpretací prostřednictvím lidské imaginace.
Zájem o řemeslo je další společnou rovinou jejich práce.
V době, kdy klasické médium propadá všeobecné interdisciplinaritě a konceptu,
Jaroslava i Jan
zůstávají
průkopníky nových tvarů klasické malby a sochy jako samostatných tvůrčích disciplín.
(zdroj: tisková zpráva)
110 00 - Praha 1
Senovážné nám. 17
Máme otevřeno:
pondělí – čtvrtek: 10.00 – 18.00 hodin
pátek: 10.00 – 16.00 hodin
Vstup: volný
Hrana stůl – Leona Höbausová a Palatti
26. 11. 2014
V showroomu Kvalitáře jsme ještě objevili instalaci nejnovější kolekce architektky a designérky Leony Höbausové, absolventky ateliéru Architektura a design na VŠUP v Praze.. Zhlédli jsme se zájmem kolekci stolů 2014, jež představila soubor několika stolů, které by chtěly evokovat úvahu o vztahu seriózní účelnosti designu stolu na jedné straně a hravosti, nadsázky a konceptuální tvorby na straně druhé.
Přístup k vytváření designu stolu je běžně vymezen pragmatismem, důrazem na funkci. Autorce byl výchozí ideou fakt, že stůl je důležitý prostředek komunikace, místo setkávání, zábavy a dokonce hry a k jeho tvorbě lze přistoupit se snahou posunovat povědomí o rozmanitosti jeho podoby a funkce.
Může vzniknout solitér, který umí být hříčkou – svým tvarem, funkcí nebo netradičním způsobem využití materiálu, v tomto případě například materiálu, původně určeného ke zcela jinému účelu.
Některé z prezentovaných stolů vznikly ručním skládáním a lepením dubových a jasanových hranolů, které se tímto způsobem mohly jako vedlejší produkt výroby nadstandardních schodišť druhotně využít. Inspirací k tomuto způsobu zpracování desky stolu byl starý pracovní postup používaný při výrobě řeznických špalků.
https://www.facebook.com/events/368150203358162/
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková