Jiří Trnka (1912 – 1969): Zahrada umění aneb proč Jiří Trnka pořád pracoval?

06.12.2016 13:36

Galerie Moderna – Praha

1. 12. 2016 – 15. 1. 2017

 

Na vernisáži  nové prodejní výstavy vždy poetických děl (litografií, kvašů a akvarelů na papíře, kreseb i olejů na plátně) Jiřího Trnky, jež se podle slov galeristy Martina Zemana připravovala velmi těžce, a to skoro tři roky, jsme se hudebního vystoupení Jaroslava Hutky bohužel nedočkali (omluvil se).  A tak se slova ujal jako vždy do věci zapálený  galerista Martin Zeman…navnadil nás na další krásné výstavy v příštím roce ( např. Ota Janeček) a popřál nám hlavně hodně zdraví, abychom mohli navštěvovat galerie…a v galerii Moderna si můžeme  také zakoupit závěsný kalendář na rok 2017 s ilustracemi Jiřího Trnky.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motto Jiřího Trnky:

Nemůžu žít, když nemůžu pracovat…

 

 

 

 

Jiří Trnka

  • český výtvarník, ilustrátor, sochař, malíř, scénárista a režisér animovaných filmů
  • jeden ze zakladatelů českého animovaného filmu (spolu s Hermínou Týrlovou a Karlem Zemanem)
  • vyrostl v rodině, kde se podomácku vyráběly hračky
  • 1923 se seznámil s J. Skupou a začal hrát loutkové divadlo
  • 1929-35 studoval u Jaroslava Bendy na Uměleckoprůmyslové škole v Praze
  • (1936-37): téměř rok provozoval vlastní loutkové Dřevěné divadlo v sále Rokoka na Václavském náměstí
  • 1937 se poprvé setkal s loutkovým filmem, když pro režiséra reklamních filmů Karla Dodala vyrobil loutku Pana Prokouka
  • událostí roku 1939 se na knižním trhu staly jeho ilustrace k pohádkové knize Míša Kulička
  • 1939 zahájil scénografickou spolupráci s Osvobozeným divadlem (Nebe na zemi) a Národním divadlem v Praze, kde vyhrál soutěž na výpravu Smetanovy Libuše

 

Začátkem války začala jeho dlouholetá spolupráce s režisérem J. Frejkou (Shakespeare: Zimní pohádka a další inscenace, Plautus: Lišák Pseudolus, Klicpera: Zlý jelen).

 

  • za války se Jiří Trnka stal spolu s Adolfem Zábranským tvůrcem nového ilustračního typu pro děti, vedle dalších v roce 1941 ilustroval Karafiátovy Broučky a zároveň začala jeho dlouholetá spolupráce s Františkem Hrubínem (Říkejte si se mnou až po soubor Špalíček)
  •  

Uprostřed okupace namaloval obrazový triptych Český Betlém (1943), v němž vyjádřil svou představu krásy, pokoje a míru.

 

  • 1945 spolu s mladými výtvarníky založil studio kresleného filmu Bratři v triku a na příštích 20 let se upsal filmu

 

  • po reakci na válku (Pérák a SS) byl podle jeho námětu i uměleckého návrhu natočen první výtvarným názorem český kreslený film Zasadil dědek řepu. V té době začala Trnkova spolupráce se scénáristou Jiřím Brdečkou

 

V roce 1946 založil studio loutkového filmu, kam za ním přešli i jeho budoucí hlavní spolupracovníci Karel Látal a Břetislav Pojar.

  • 1947 natočil básnickou loutkovou suitu Špalíček, která se spolu s hudbou Václava Trojana stala vystižením národní představy o životě, štěstí, pokoji a práci
  • 1948 natočil svůj první celovečerní loutkový film Císařův slavík
  • 1950 po 3 krátkých filmech Román s basou, Árie prérie a Čertův mlýn usiloval se svými animátory v pohádce Bajaja o skutečné loutkoherectví
  • po pohádce O zlaté rybce s vtipným komentářem v podání Jana Wericha dokončil v roce 1952 Staré pověsti české, v nichž v dokonalé syntéze hereckého slova, hudby, děje a stylizovaných stroze modelovaných loutek vystihl monumentalitu a velebnost starých mýtů
  • 1954 pracoval na krátkých filmech podle Haškových Osudů dobrého vojáka Švejka s komentářem Jana Wericha
  • po realizaci ploškového filmu Dva mrazíci se od roku 1956 věnoval knižní ilustraci (Pohádky tisíce a jedné noci, Andersenovy Pohádky), jež v jeho pojetí dostala rysy bohatosti a výpravnosti

Podílel se i na přípravě české expozice Expo 58 v Bruselu.

 

  • 1958 se vrátil k loutkovému filmu a pracoval na animátorsky náročné verzi Shakespearova Snu noci svatojanské
  •  
  • 1961 opět se věnoval ilustraci (Pohádky bratří Grimmů, Staré pověsti české)
  •  
  • 1964 natočil renesančně rozmarný film Archanděl Gabriel a Paní Husa a o rok později vyvrcholila myšlenkově závažným loutkovým filmem Ruka jeho řada filosofických snímků Vášeň a Kybernetická babička, jíž varuje před manipulací člověka stroji

 

V posledních letech života se, kromě práce pro Expo 67 v Montrealu, věnoval malbě a sochařské tvorbě, ale znovu i knižní ilustraci (Werichovo Fimfárum) a sám napsal a ilustroval půvabnou knížku Zahrada (1962), která byla i zfilmována

 

  • je nositelem asi 50 ocenění z výstav, soutěží a filmových i výtvarných přehlídek
  •  

 

Trnkův přínos spočívá v osvobození českého, ale i světového kresleného a loutkového filmu z amerického vlivu a v prosazení velké výtvarné náročnosti a v poetickém ladění. Na jeho práci pak osobitě navazovali jeho dlouholetý spolupracovník Stanislav Látal, Václav Bedřich, Adolf Born, Zdeněk Smetana a celá řada dalších.

 

  • 1967 byl jmenován profesorem Vysoké školy uměleckoprůmyslové, ale nemoc mu ztěžovala a nakonec i znemožnila uměleckou práci

 

www.galeriemoderna.cz

Máme otevřeno:

denně 10.00 -12.00 /13.00 -18.00 hodin

Vstupné: dobrovolné

 

 

 

 

 

 

Hodnocení:  99 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: internet)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/atelier-jiriho-trnky-na-chvalskem-zamku-aneb-%c2%b4walt-disney-vychodu%c2%b4-po-pul-stoleti-konecne-opet-v-praze%21/


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/sedmdesat-let-studia-bratri-v-triku-aneb-jak-to-vsechno-zacalo-a-jak-to-pokracuje/


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/jan-trnka-a-matyas-trnka-zahrada2-aneb-hodlame-ji-dal-rozsirovat-napadu-mame-stale-dost/