Jiří Straka: Eco – Ink aneb Mistr čínského tušového industriálu… či úchvatná performance Jiřího Straky nás neminula…

11.03.2019 14:19

DSC Gallery - Praha

6. 3. - 4. 4. 2019

 

 

Na vernisáži nové (prodejní) výstavy obrazů Jiřího Straky, které v poslední době vytvořil, výstavy současného umělce tvořícího ve stylu moderní tušové malby, výstavy Eco - Ink, kterou uvedl kurátor výstavy Jiří Černický, byl autor osobně přítomen.   Jiří Straka byl svým zaujetím k tušové malbě přitahován do Číny odjakživa. Osobnost výtvarníka, performera a sinologa Jiřího Straky uznávají odborníci nejen u nás, ale i v jeho druhé domovině, a to ve vzdálené Číně. Na výstavě v DSC Gallery představil monochromní tušové malby na papíře, vycházející z tradiční čínské techniky, ovšem s motivy ze současného světa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„A právě proto si Straka vytkl nadlidský úkol zachytit tvary (přehlédnuté či odhozené věci), které jsou v přímém rozporu toho, co bývá tradičně zobrazováno. Jak kaligraficky zachytit tyto chladné, odtažité, neautentické a bezduché věci vychrlené na svět globálním průmyslem? Jak to udělat, aby s technikou nebyly v rozporu? Tato strategie je chytrou možností, jak postihnout bezohledné korumpování přirozenosti všeho druhu, ke kterému sice dochází všude na světě, ale, jak tušíme, v Číně má díky ekonomickému boom takřka apokalyptické dimenze.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak se podařilo Jiřímu Strakovi nezapadnout do davu uměleckého prostředí v nejlidnatější zemi na světě? Nebál se testovat meze tradiční techniky a stal se jedinečným malířem s mistrovsky zvládnutým řemeslem a konceptuálním myšlením. V očích kurátora Jiřího Černického je ´mistrem čínského tušového industriálu.´  Tato definice je výpovědí, která prozrazuje charakter unikátních maleb a jejich aktualizovaných motivů dnešní konzumní společnosti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na této výstavě se pozornost umělce strhla k obyčejným, strohým a věčným předmětům. Ať už zobrazuje igelitovou tašku, střepy skla nebo ostnatý drát, komponuje obraz skladbou minimalistických tahů.

 

„Je však nutné si uvědomit, že technika čínské kaligrafie vychází z autenticky přírodních, organických inspiračních zdrojů. V symbióze s tím byli až doposud vyhledávané především přírodní náměty. Technika je tudíž ze své podstaty měkká, rozpíjená, většinou bez ostrých kontur, linka není nikdy absolutně rovná, má tendenci se stáčet. A právě proto si Straka vytkl nadlidský úkol zachytit tvary, které jsou v přímém rozporu toho, co bývá tradičně zobrazováno,“  vysvětlil kurátor výstavy Jiří Černický.

 

 

Umělecká tvorba Jiřího Straky vytváří most kontrastů se silnou autenticitou a živostí. Jeho tvůrčí talent dokáže spojovat východní i západní kulturu a reagovat na současné problémy. Bezesporu je tradiční tušová malba vnímána jako velmi vznešené médium, které má estetizující až oslavný étos. Technika vyvolává u umělců obrovskou soustředěnost a touhu napodobit nedostižné Mistry.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Jiří Straka však nebyl pouze sešněrován tradicí. Svou kreativitou ji přeměnil v kritickou až nekorektní realitu čínské společnosti. Smysl pro detail a odhalenost štětce zaujme každého, kdo je s jeho díly konfrontován.“ (galeristka Olga Trčková).

 

Obrazy Jiřího Straky najdeme v National Art Museum of China. Zastoupen je také ve sbírkách soukromých čínských a českých sběratelů. V Praze vystavoval své malby naposledy roku 2017 v Nové galerii. Galerie Zdeňka Sklenáře v loňském roce představila Strakovu porcelánovou tvorbu. V Pekingu měl Jiří Straka několik sólových výstav v 798 Art District, Times Art Museum a Today Art Museum. Na skupinových výstavách se objevil například v Jinjihu Art Museum v Suzhou a na Biennial of Ink Painting ve Wuhanu.

 

"Z tradice se dokázal vyvléknout, aniž by ji zničil. "

Jiří Černický

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jiří Straka (*1967)

  • studium:  Ústřední akademie výtvarných umění v Pekingu
  • působil jako restaurátor Asijských sbírek Národní galerie v Praze
  • od 2006: pohybuje se střídavě mezi Pekingem a Prahou
  • od 2014: hostující profesor na Ústřední akademii výtvarných umění v Pekingu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kurátor: Jiří Černický

 

 

 

 

 

 

 

110 00 Praha 1

Dlouhá 5

Vstup: volný

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hodnocení:  100 %

Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva - Jiří Černický)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.dscgallery.com