Jaromíra Němcová: START-STOP aneb proč, jak a kdy volíme mezi sochařstvím, malbou, kresbou a grafikou?!
Topičův salon - Praha
4. 9. - 3. 10. 2018
Na vernisáži výstavy umělkyně Jaromíry Němcové, výstavy START-STOP , která byla zahájena kurátorkou Marií Birchler Suchánkovou, byla autorka osobně přítomna, obklopena houfem svých příznivců.
V expozici zhlédneme nové i starší autorčiny práce - obrazy, grafické listy i plastiky.
Ve volbě názvu výstavy Start - Stop si autorka pohrává se slovní hříčkou v těchto dvou slovech obsaženou - stART s TOP, což mi připomíná fotografii, na které stín autorky pošťuchuje stínem klacíku splasklou duši z kola ve tvaru ledviny.
-
Poprvé na mne Jaromíra Němcová zapůsobila, když kolem mne cestou z družiny prosvištěla metajíc hvězdy a přemety.
-
V Černošicích, kde jsme obě vyrůstaly, jsme chodily do lidušky k sochařce Marii Borkové, která nás zavčasu formovala, a myslím, že pro nás obě byla tím největším pedagogem.
-
Metala přemety nejen Jaromíra Němcová, ale i následující dekády…
-
Nyní prožívá autorka jakousi uměleckou renesanci oproštěnou od témat spjatých s předchozí 13letou pedagogickou činností na Pedagogické fakultě v Litomyšli. Je jí umožněno vstřebávat impulsy ze současného bytí a odlehčovat je uměleckými experimenty, jak trojrozměrnými, tak sérií grafik nebo obrazů.
Přeji Mirce ze srdce, aby dosáhla TOP dříve, než bude STOP.“
(ak. sochařka Marie Birchler Suchánková)
Jaromíra Němcová (*1959)
patří mezi ty umělce,
u nichž klasické formální zařazení k jednomu výtvarnému médiu není zcela možné.
Hlavní konstantou i hybnou silou tvůrčího směřování je pro ni umělecké téma,
kterému se v dané chvíli věnuje.
Právě jemu individuálně přizpůsobuje celý proces zpracování i výtvarné přístupy
a
s ohledem na něj volí
mezi sochařstvím, malbou, kresbou a grafikou.
Impulsy pro svoji tvorbu hledá kolem sebe, často se obrací k věcem
a
místům zapomenutým, či určeným k zapomnění.
Předlohou se jí stává každodenní skutečnost,
ale i témata, mimořádně silná, která transformuje do nových,
pro diváka nečekaných poloh.
Otevírá tak hluboké úvahy o smyslu bytí, plynutí času a pomíjivosti,
dotýká se obecně lidské potřeby víry i vztahu člověka k přírodě.
(text: Dana Schlaichertová)
Kurátorka výstavy: ak. soch. Marie Birchler Suchánková (* 1957)
Jaromíra Němcová (* 17. 3. 1959 Praha)
- 1980 - 1986: studia na AVU v Praze, sochařský ateliér prof. Stanislava Hanzíka
- 2002 - 2015: pedagogická činnost/asistentka ateliéru výtvarné přípravy Fakulty restaurování Univerzity Pardubice
- tvorba autorky byla dočasně přerušována mateřstvím, pečovatelskou, pedagogickou a restaurátorskou činností
- 1989: sochařské sympozium/v Hořicích
- 2003: sochařské sympozium/Cesta mramoru, Dobřichovice u Prahy
- 2008: sochařské sympozium/Cesta utrpení a naděje člověka, Kuks
110 00 Praha 1
Národní 9/1. patro
Máme otevřeno:
po - pá: 10.00 - 17.00 hodin
Máme zavřeno: o státních svátcích a ve dnech pracovního klidu
Základní vstupné:
Jedna výstava: 60 Kč
Obě výstavy: 80 Kč
(nebo jedna výstava v obou částech Salonu)
Skupinová vstupenka: á 20 Kč
(organizovaná skupina nad 10 osob)
Zdarma:
děti do 15 let, zdravotně postižení - po předložení průkazu ZTP
novináři - po předložení novinářského průkazu
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková
V případě zájmu o pronájem prostor
pro pořádání kulturních a společenských akcí
(výstavy, přednášky, školení, firemní akce apod.)
kontaktujte 1. Art Consulting Brno-Praha.
Ivana Hanzlová - e-mail: praha@acb.cz