Jarmila Janůjová: Vrstvení a ukládání aneb stín katedrály…

30.07.2018 11:01

Galerie Hollar - Praha

18. 7. - 12. 8. 2018

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Přijali jsme pozvání na zahájení autorské (prodejní) výstavy Vrstvení a ukládání, výstavy abstraktních kreseb a maleb na papíře a barevných dřevořezů (vše za sklem), jejichž autorkou je Jarmila Janůjová, jež byla také osobně přítomna.  Pracuje zejména technikou barevného dřevořezu, grafické listy tiskne sama ručně.


Jarmila Janůjová se věnuje malbě a grafice, vytváří olejomalby a barevné dřevořezy. Jak sama říká, malba ji přivádí do hloubky, grafika více k tvaru a barvě. Vzpomíná na svého učitele Zdeňka Balaše, který studenty na Střední grafické škole Václava Hollara nabádal k tvorbě v plenéru.

Od dob studia na Akademii, kde studovala v ateliéru monumentální malby u Aloise Fišárka, téměř 20 let jezdívala na léto na Vysočinu. Detaily z přírody jako kameny, motýli, stébla trávy, rostliny, také hudba a poezie jsou pro Jarmilu trvalou inspirací.

 

Se základy grafického umění, především leptem a suchou jehlou se seznámila na střední škole, potom ve třetím ročníku Akademie prošla výukou Ladislava Čepeláka. Její výlučnou grafickou technikou se stal dřevořez. Nebyl náročný na vybavení, stačila překližka, olejové barvy, nějaký papír a ohlazená vařečka k provedení vícebarevného tisku. Umělkyně volí malý náklad do 7 kusů. Postupně odrývá materiál pro jednotlivé barvy, případně tiskne barevné matrice na sebe. To především posledních 10 let, kdy vytváří skládanky – variace soutisků ze svých již dříve opracovaných dřevěných desek.
 

Jarmila cítí v plochách a barvách, kresba není prioritou. Pokud se u ní objevuje linka, v grafickém provedení jde o negativní stopu, pouze v kresbě a malbě na papíře, které se věnuje poslední léta, a ještě je nevystavovala, uplatňuje lehoučké čáry. Nelze si nevšimnout podoby s křehkostí Šímova rukopisu. Josef Šíma patří k autorčiným celoživotním láskám. Velmi často jsou grafiky komponovány na střed, objevuje se kruh a oblé tvary v kontrastu s hranatými špičatými tvary a silnějšími či nitkovitými liniemi. Ty jsou většinou dány strukturou původní dřevěné matrice. Otisk podrápané či jinak poškozené desky vytváří společně s autorčiným vědomým výtvarným zásahem dramatické seskupení nejrůznějších tvarů.
 

Jarmila pracuje v cyklech. Na základě drobných skic lehce nahodí přípravnou kresbu na plochu překližky. Její představa je jasná. Jak sama říká, přírodní motivy se snoubí s prožitky a náladami.“  (text: Alena Laufrová)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jarmila Janůjová (* 5. 1. 1948 v Praze)

  • malířka a grafička
  • 1963 – 1967: studovala na Střední odborné škole výtvarné na Hollarově náměstí v Praze
  • 1968 – 1974:studovala na Akademii výtvarných umění v Praze u profesora Aloise Fišárka
  • nejprve měla zájem o motivy figurální, potom se zaměřila na zátiší a postupně přešla k abstrakci
  • věnuje se oleji a tempeře, v grafice barevnému dřevorytu
  • 1974 -1977: zabývala se také pedagogickou činností na ZUŠ v Praze
  • členka Sdružení pražských umělců
  • od 1977 se ve svobodném povolání věnuje malbě a volné grafice
  • od 1975 vystavuje
  • zúčastnila se mezinárodních malířských sympozií v Polsku
  • zúčastnila se více než 30 společných výstav, včetně výstav Nového sdružení pražských umělců

 

Kurátorka výstavy: Alena Laufrová


Doprovodný program:

  • čt 9. 8. 2018 v 17.00 hodin - Hudební podvečer, setkání s autorkou, Přemyslem Rutem a Markétou Potužákovou

 

110 00 Praha 1
Smetanovo nábř. 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hodnocení:  79 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

www.hollar.cz