Jan Turner: Ubrus aneb proč tablety mají sice rýhu, ale nejsou určeny k půlení …?!

26.10.2018 15:00

Nau Gallery -  Praha

5. 10. - 23. 11. 2018

 

 


Vernisáž výstavy Ubrus autora Jana Turnera, která je instalována ve 3 výstavních místnostech,  proběhla za účasti autora pod kurátorskou taktovkou Pavla Švece. Zhlédli jsme novou sérii 9 objektů, které vytvořil Jan Turner ze dřeva, oceli i plastu v letech  2018 - 2018.

 

Vystavené objekty:

Tablety mají sice rýhu, ale nejsou určeny k půlení

Chladič

Kosa

Souprava

Slon

Sada murén

Stolek s ubrusem

Dřevo stažené plastovými řemínky I. a II., III.

 

 

 

 

 

 

 

 


"Je to malý a téměř bezvýznamný krok pro člověka,

a ještě o něco menší by byl například pro dospělého slona.

Každopádně, k tomu abychom se dobrali podstaty nějakého problému,

není vždy nutné zrovna někam chodit, občas postačí udělat docela malý ubrus.

 

To důležité je samozřejmě ukryto v detailech,

právě ony odlišují pojmy a virtuální obrazy v našich myslích od reality kolem nás.

I nepatrná změna, např. v pořadí vrstev, tak může otevírat dveře celému alternativnímu vesmíru vztahů a souvislostí.

 

Právě takovým soustředěným sondováním pod povrch věcí je i série nových objektů Jana Turnera,

solitéra, který nikdy neslevil ze svých nároků na uměleckou tvorbu,

coby prostředku neustálé proměny vlastních postojů a vždy nového pohledu na svět,

čímž si patrně vydobyl i svou neotřesitelnou pozici na periferii výtvarné scény.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podobně jako např. zenové koány, nebo bonmoty současné hlavy státu,

prolamují Turnerovy práce svou paradoxní,

uvolněnou otevřeností hráz logiky a konvencí,

osvobozují, či spíše vyrušují naši mysl od ustálených představ a očekávání.

Turner nás skrze svá díla záměrně navádí do specifických mentálních situací,

ze kterých není jiného východiska nežli vyjít z myslitelného a rozumného,

jinými slovy: rekonfigurovat svůj obraz světa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Často přitom vědomě balancuje na samotném okraji estetické přijatelnosti,

nevyhýbá se momentům trapné obhroublosti

ani překvapivě citlivým až intimním polohám a sdílí své pochybnosti o mantinelech světa umění,

zatímco nepřátelsky znějícímu přízvisku ´konceptuální´ nasazuje sympaticky civilní, lidskou tvář."

(text: Pavel Švec)
 

Podle kurátora např. objekt: Tablety mají sice rýhu, ale nejsou určeny k půlení (2017 - ocel) vznikl

„podle věty, kterou autor náhodně zaslechl v rozhlase

(v rozhovoru s jakýmsi lékařem či farmaceutem).

Turner se zde zjevně rozhodl napravit chatrnou logiku tvrzení,

které jej z totožného důvodu zaujalo,

a díky zvolenému, solidnímu materiálu,

dokonce s jistým dílčím úspěchem.

Tablety je nyní již skutečně obtížné půlit, přestože mají rýhu

– všechno tedy zdánlivě sedí…

tedy snad až na měřítko,

které nás odkazuje spíše kamsi do Alenčiny říše za zrcadlem.

V dalším plánu  díla se skrývá téma konfliktu:

logika, kterou generuje systém či společenství (např. farmaceutů),

se té individuální může značně vzdalovat,

ostatně každý to jistě zažil sám, např. při návštěvě nějakého úřadu,

vyplňování formulářů, ve škole nebo třeba v armádě.

Skrze nutnost kompromisu dokáže kolektiv generovat logiku pro jednotlivce jen obtížně akceptovatelnou. 

Na čí stranu se přiklání Turner, je z jeho výstavy zřejmé…“  (text: Pavel Švec)
 

Jan Turner (* 1971)

  • 1993- 1999:  AVU v Praze
  • 1993 - 1995: sochařská škola II/ prof. Hugo Demartini
  • 1995 - 1998: škola experimentální grafiky/ prof. Vladimír Kokolia
  • 1998 – 199: intermediální škola /prof. Milan Knížák

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kurátor: Pavel Švec

 


130 00 Praha - Žižkov

Kubelíkova 22
Máme otevřeno: út - so: 13.00 – 18.00 hodin

Vstup: volný
 

 

 

Hodnocení:  79 %

Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

https://www.naugallery.cz