Jan Turner: Ubrus aneb proč tablety mají sice rýhu, ale nejsou určeny k půlení …?!
Nau Gallery - Praha
5. 10. - 23. 11. 2018
Vernisáž výstavy Ubrus autora Jana Turnera, která je instalována ve 3 výstavních místnostech, proběhla za účasti autora pod kurátorskou taktovkou Pavla Švece. Zhlédli jsme novou sérii 9 objektů, které vytvořil Jan Turner ze dřeva, oceli i plastu v letech 2018 - 2018.
Vystavené objekty:
Tablety mají sice rýhu, ale nejsou určeny k půlení
Chladič
Kosa
Souprava
Slon
Sada murén
Stolek s ubrusem
Dřevo stažené plastovými řemínky I. a II., III.
"Je to malý a téměř bezvýznamný krok pro člověka,
a ještě o něco menší by byl například pro dospělého slona.
Každopádně, k tomu abychom se dobrali podstaty nějakého problému,
není vždy nutné zrovna někam chodit, občas postačí udělat docela malý ubrus.
To důležité je samozřejmě ukryto v detailech,
právě ony odlišují pojmy a virtuální obrazy v našich myslích od reality kolem nás.
I nepatrná změna, např. v pořadí vrstev, tak může otevírat dveře celému alternativnímu vesmíru vztahů a souvislostí.
Právě takovým soustředěným sondováním pod povrch věcí je i série nových objektů Jana Turnera,
solitéra, který nikdy neslevil ze svých nároků na uměleckou tvorbu,
coby prostředku neustálé proměny vlastních postojů a vždy nového pohledu na svět,
čímž si patrně vydobyl i svou neotřesitelnou pozici na periferii výtvarné scény.
Podobně jako např. zenové koány, nebo bonmoty současné hlavy státu,
prolamují Turnerovy práce svou paradoxní,
uvolněnou otevřeností hráz logiky a konvencí,
osvobozují, či spíše vyrušují naši mysl od ustálených představ a očekávání.
Turner nás skrze svá díla záměrně navádí do specifických mentálních situací,
ze kterých není jiného východiska nežli vyjít z myslitelného a rozumného,
jinými slovy: rekonfigurovat svůj obraz světa.
Často přitom vědomě balancuje na samotném okraji estetické přijatelnosti,
nevyhýbá se momentům trapné obhroublosti
ani překvapivě citlivým až intimním polohám a sdílí své pochybnosti o mantinelech světa umění,
zatímco nepřátelsky znějícímu přízvisku ´konceptuální´ nasazuje sympaticky civilní, lidskou tvář."
(text: Pavel Švec)
Podle kurátora např. objekt: Tablety mají sice rýhu, ale nejsou určeny k půlení (2017 - ocel) vznikl
„podle věty, kterou autor náhodně zaslechl v rozhlase
(v rozhovoru s jakýmsi lékařem či farmaceutem).
Turner se zde zjevně rozhodl napravit chatrnou logiku tvrzení,
které jej z totožného důvodu zaujalo,
a díky zvolenému, solidnímu materiálu,
dokonce s jistým dílčím úspěchem.
Tablety je nyní již skutečně obtížné půlit, přestože mají rýhu
– všechno tedy zdánlivě sedí…
tedy snad až na měřítko,
které nás odkazuje spíše kamsi do Alenčiny říše za zrcadlem.
V dalším plánu díla se skrývá téma konfliktu:
logika, kterou generuje systém či společenství (např. farmaceutů),
se té individuální může značně vzdalovat,
ostatně každý to jistě zažil sám, např. při návštěvě nějakého úřadu,
vyplňování formulářů, ve škole nebo třeba v armádě.
Skrze nutnost kompromisu dokáže kolektiv generovat logiku pro jednotlivce jen obtížně akceptovatelnou.
Na čí stranu se přiklání Turner, je z jeho výstavy zřejmé…“ (text: Pavel Švec)
Jan Turner (* 1971)
- 1993- 1999: AVU v Praze
- 1993 - 1995: sochařská škola II/ prof. Hugo Demartini
- 1995 - 1998: škola experimentální grafiky/ prof. Vladimír Kokolia
- 1998 – 199: intermediální škola /prof. Milan Knížák
Kurátor: Pavel Švec
130 00 Praha - Žižkov
Kubelíkova 22
Máme otevřeno: út - so: 13.00 – 18.00 hodin
Vstup: volný
Hodnocení: 79 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková