Jakub Berdych Karpelis: Cro-Magnon Man aneb povýšíme-li zdánlivě mizivé hodnoty na luxusní předměty či věci…
Galerie Kvalitář - Praha
14. 12. 2018 - 21. 2. 2019
Platforma pro umění, design a architekturu
Na vernisáži jedné ze dvou nových výstav, které připravila Galerie Kvalitář, výstavy Cro-Magnon Man, jež představila sochařské práce designéra Jakuba Berdycha Karpelise, byl autor osobně přítomen. Zahájení se ujal Jan Dotřel, kurátor výstavy.
Rok věnovaný designu skla v galerii Kvalitář zakončila sólová výstava Jakuba Berdycha. Jakub Berdych je designér, sklář a zakladatel studia Qubus, je známý netradičním spojování materiálů a významů. Broušené sklo deformované plastovými svorkami, skleněné pokojové květiny, plastový kýbl s bublinami ze skla jako objekt do luxusního interiéru; ironie i kritika konzumu.
Jak řekl Jan Dotřel: „Výstava Cro-magnon Man neprezentuje autorovo uvažování průřezově, ani není best of výběrem. Naopak se vrací k Berdychovým sochařským kořenům, což naznačuje i název výstavy, v češtině kromaňonec, který byl schopen produkce kamenných nástrojů, ale i uměleckých předmětů. Výstava nás tedy zve až na pomyslný počátek. Berdych pracuje s prvotními materiály, jako jsou čedič, mramor a kámen, se kterými designéři často nepracují.
Na www.www-kulturaok-eu.cz jsme si dovolili otisknout dokonalý rozbor jednotlivých aspektů Berdychova díla, který nás dokonale nadchl a který přispěl k našemu lepšímu pochopení Berdychova monumentálního díla.
- Reinterpretace - recyklace
V roce 2002 zakládá Jakub Berdych Karpelis společně s Maximem Velčovským Qubus design studio a ve stejném roce také Qubus design shop, kde se soustředí na prezentaci ucelených kolekcí se specifickým ruskopisem. Jedním z podstatných znaků Jakubovy tvorby je hledání a nalézání již několikrát používaných věcí, což v tomto případě hraje možná důležitější roli než vytváření objektů zcela nových. Primární funkce daného objektu jsou potlačeny a skrze jiné tvarosloví jsou v něm nalezeny znakové systémy zcela nové. V kontextu českého designu je tato Jakubova tendence k recyklaci a reintepretaci naprosto určující a dá se říci, že vytvořila specifikum českého současného designu, tak jak nás vnímá zahraniční scéna.
Povýšení zdánlivě mizivých hodnot na luxusní, významový obrat obyčejné věci v exkluzivní, či celková materiálová metamorfóza jsou postupy, na které navazuje mnoho designérů mladší generace.
- Proměna - rozpad
Kritérium užitého umění par excelence - tedy jeho primární funkčnost, často v případě Jakubovy práce ztrácí svou stabilitu a mění se v objektovou tvorbu, vykazující znaky spíše volného umění. Tuto tendenci Jakub Berdych i Qubus Design studio sledují nikoli pomocí neustálé repetice současných designových kánonů, ale nekonvečním přesahem i bořením zažitých tvarosloví. Můžeme pak vidět čistotu antických kylixů, dekorativní vizualitu biedermeirovských váz, nebo český brus 20. století, následně různě mutující až deformující samu sebe.
- Kontext
Sklady, kamenolomy, staré chalupy, půdy, výrobny…všude tam se může nacházet potenciál k novému kontextu. Jednou tvar vystavět, následně jej kladivem rozštípat. Jindy musí materiál, či objekt k jeho opětovnému užití čekat mnoho desítek, či stovek let, aby znovu nabyl své nové, dosud neobjevené hodnoty. Kontext jako uměnovědný termín je jedním z nejpodstatnějších pilířů umělecké tvorby v případě Jakuba tvoří naprosto stěžejní kámen.
- Syntéza - metamorfóza
týká se zde primárně materiálů jako takových. Sklo kombinované s plastem, zlacený porcelán, dřevo pálené sklem, sklo perforované reáliemi, syrový i tavený čedič, mramor - kámen. To vše v nejrůznějších kombinacích, které jsou mnohdy více než odvážné. Metamorfóza geologická poukazuje k změně hornin tlakem, teplem a chemickými reakcemi, v biologii zase genezi - oba druhy v Jakubově tvorbě syntetizují dohromady.
- 5) Výklad znaku, znak výkladu
Sémantické výjevy, které často ´zdobí´ Jakubovy objekty, jsou jakýmsi oknem do postmoderny - jsou krátké, jednoduché až triviální, heslovité, klipovité, a extrémně úderné.
Love - friends - boy f rent - blow job - Matthew 22:39 - love your neighbour as yourself.
Tyto fragmenty jsou jakýmsi důkazem o významu a všudypřítomné síle hesla, či znaku, který v době sociálních sítí a krátkých zpráv mění svou pozici o řád výše.
- 6) Kámen
Cromagnonský člověk - Kromaňonec je označení pro mladopaleolitického Homo sapiens, jehož název je odvozen od jeho původního působiště u jeskyně Abri-de Cro-Magnon ve Francii.
Tento druh člověka byl schopen produkce, jak nástrojů denní potřeby - pazourků, zbraní a primitivních nástrojů, tak i uměleckých reflexí v podobě sošek, figur a nástěnných maleb.
Výstava Cro-Magnon Man neukazuje Jakubovo uvažování průřezově, genealogicky, ani není best of výběrem. Naopak se vrací k Jakubovým původním uměleckým kořenům, které nejsou designérské, ale sochařské s primárním zaměřením na zpracování kamene. Kámen je materiál nekonformní, nekompromisní a těžký. Jeho zpracování je mezi designéry spíše neobvyklé - je to pevná a křehká hornina, která se tavila v rané fázi naší planety a její opracování tedy vyžaduje sofistikovanou kombinaci brutality a senzitivity zároveň. I tak bychom mohli nazvat výjimečnou tvorbu Jakuba Berdycha Karpelise. (zdroj: text Jana Dotřela)
Kurátor výstavy: Jan Dotřel
110 00 Praha 1
Senovážné nám. 17
Máme otevřeno:
po - čt: 10.00 - 18.00 hodin
pá: 10:00 - 16.00 hodin
Vstup: volný
Hodnocení: 100 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková