Ivana Štenclová: Moment aneb když emoce vyjádříme spletí plechových siločar

05.01.2016 15:15

Era svět – Praha

4. 12. 2015 – 29. 1. 2016

 

Na www.www-kulturaok-eu.cz jsme objevili objevnou výstavu v Era světě na Jungmannově náměstí. Reliéfní obrazy, portréty –momentky -  které jsou z plechu, z dominantního materiálu posledního tvůrčího autorčina období (od roku 2010), z plechu, který Štenclová využívá jako podklad, šablonu, či  perforací laserem extrahuje z plechu kresbu, kterou autorka dále zpracovává a vrství mnohdy až do reliéfních objektů. Hlédneme zde např. portrét učitelky, který dotváří i pomocí drátu a akrylu. Hlavním a stálým námětem tvorby jsou mezilidské, především pak rodinné vztahy. Momenty všedních dnů, které překonaly svou pomíjivost a staly se nezapomenutelnými, protože způsob,  jakým z husté spleti proplétajících se plechových siločar vystupují emocemi prodchnuté portréty lidských bytostí, je magický. Je to alchymie, která dokáže vytvořit emoce z plechu. (zdroj: Ladislav Kesner).

 

 

 

 

 

 

 

V pořadí 7. samostatná pražská výstava Ivany Štenclové představila soubor reliéfů z perforovaného plechu, které vznikly v roce 2015. I tyto nové práce prezentují základní konstantu, která charakterizuje dosavadní dílo ostravské umělkyně. Technologicky náročné experimentování s výtvarným médiem je dáno do služeb jejího ústředního tématu – zachycení lidí, kteří prošli jejím životem a zachycení jejich emocionálních stavů.  

Štenclová v roce 2010 nahradila původní materiál -  makrolon, PVC a plexisklo, kdy rovněž vyráběla z nich originální reliéfy a představila je jako svou diplomovou práci n a AVU v roce 2005, plechem. Vystavená na této výstavě díla vznikla složitým procesem od prvotního vyřezávání laserem, přes vrstvení po barvení (případně stříkání přes šablonu), jež kromě výtvarné imaginace vyžaduje perfektní autorčino porozumění materiálu, znalost technologií a značný řemeslný fortel. Výsledkem je pak buď reliéfní obraz – objekt, nebo šablona určená pro stříkání finálního obrazu – opět na plechový podklad.

Ivana Štenclová pochází z rodiny strojařů, a tak toto zázemí jí nepochybně formovalo její pojetí výtvarné tvorby jako soustavného experimentování s výrazovými možnostmi různých materiálů a technologií. Toto pojetí je v současném umění spíše vzácné.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ivana Štenclová  (*1980)

  •  studovala v letech 1999-2005 na pražské AVU v ateliéru kresby prof. Jitky Svobodové
  •  kresba také dodnes zůstává jejím stěžejním vyjadřovacím prostředkem
  • je zastoupena v mnohých českých i zahraničních sbírkách
  • za svou diplomovou práci získala Cenu Josefa Hlávky

Kurátor: Ladislav Kesner

 

110 00 Praha 1

Jungmannovo náměstí 767/6

 

Vstup: volný

www.prostor.erasvet.cz

www.stenclova.cz

Hodnocení:  79 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková