Inge Morath: Portréty aneb fotografujeme tak, aby byli takoví, jací skutečně jsou… či nejde o momentky nebo zachycení prchavých okamžiků…

03.10.2019 14:14

Rakouské kulturní fórum/RKF - Praha
20. 9. 2019 - 9. 1. 2020

 

 

Vernisáž nové výstavy fotografií Inge Morath: Portréty zahájil Andreas Schmidinger, ředitel RKF v Praze. Poté  o díle Inge Morath a jejím stylu fotografické práce s lidmi hovořil  kurátor výstavy Kurt Kaindl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak kdysi řekla Anna Fárová, fotografie Inge Morath jsou vzrušující a plné poetiky, nabízejíautentické vyjádření tváří a gest. Inge Morath často pobývala v Praze, setkala se mimo jiné také s Václavem Havlem a Karlem Schwarzenbergem, v roce 2003 dokonce měla na Pražském hradě svou výstavu. Tajemství jejích portrétních fotografií spočívá v tom, že se s lidmi bavila a zabývala se jimi, a poté je teprve fotografovala.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Portréty, těžiště fotografických prací Inge Morath, to jsou obrazy, které psaly dějiny i příběhy, obrazy, které svědčí o osobním vztahu k portrétovaným, stejně jako o umění nikoho neocejchovat, ale ponechat lidem svobodu volby, jak se chtějí před objektiv postavit. Obrazy z období 50 let života jedné fotografky.

Výstava Portréty představila exkluzivní výběr černobílých fotografií mnoha evropských a amerických celebrit z oblasti umění, kultury, politiky či společenského života z doby, kdy Inge Morath pracovala jako fotografka pro agenturu Magnum.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snímky Marilyn Monroe vznikaly v pauzách při natáčení filmu Mustangové; Alexandera Caldera vyfotografovala jako by to byl nějaký spřátelený řemeslník na farmě sousedící s jejím domem a miliardářku Glorii Vanderbildovou v nestřeženém okamžiku za záclonou. Další fotografie zachycují umělce Ivana Kafku v živém rozhovoru s fotografkou a rakouského spisovatele Hanse Carla Artmanna, jak její práci nenuceně sleduje nad šálkem kávy.

 

Inge Morath však přitom nešlo o momentky nebo zachycení prchavých okamžiků, spíše navazovala vztah s portrétovanými, které vědomě nechávala pózovat před kamerou a podněcovala je, aby i přes veškeré inscenování byli takoví, jací skutečně jsou.


Expozici doplňují fotografie Kurta Kaindla z ateliéru Inge Morath, do něhož se v roce 1962 se svým manželem Arthurem Millerem přestěhovala, a který se nacházel na venkově poblíž New Yorku. Někdejší farma nedaleko vísky Roxbury v Connecticutu byla přestavěna tak, aby vyhovovala potřebám obou umělců, ale zároveň si zachovala svůj původní ráz. Vedle velkého obytného domu stála bývalá stodola, která sloužila jako byt pro hosty, malířský ateliér, skladiště i temná komora. Do původního dřevěného sila v těsném sousedství byla vsazena velká okna a ve dvou podlažích vznikl ateliér Inge Morath. Kurt Kaindl v letech 1990 až 2002 navštěvoval Inge Morath alespoň jednou ročně a mohl tak zachytit atmosféru jejího ateliéru i důležité momenty jejich společné práce. Tyto záběry se staly dokumentací soukromého světa Inge Morath.

 


Fotografka Inge Morath (1923 - 2002)

  • zahájila svoji kariéru jako novinářka ve Vídni
  • 1949: z Vídně společně s fotografem Ernstem Haasem odjela do Paříže, aby zde navázala spolupráci s fotografickou agenturou Magnum
  • 1991: získala vůbec první Rakouskou státní cenu za fotografii

 

K jejím velkým projektům patří obrazové publikace Salzburg - An Artist’s View (Salcburk 1991), Donau (Salcburk 1995), Portraits (Salcburk 1999) či monografie Inge Morath. Fotografien 1952 - 1992 a Durch Österreich (Salcburk 2005) vydané v edici Fotohof.

Kurt Kaindl (* 1954) je fotograf, mediální expert a spoluzakladatel galerie Fotohof v Salcburku. Své umělecké fotografie publikoval také knižně, mimo jiné: Die unbekannten Europäer (Salcburk 2002 & 2008), Reisen im Niemandsland (Salcburk 2009).


110 00 Praha 1

Jungmannovo nám. 18

Máme otevřeno: po - pá:  10.00 - 17.00 hodin/ kromě rakouských a českých svátků
Vstup: volný

Hodnocení:  89 %

Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

 

 


Web: www.rkfpraha.cz