Igor Hosnedl: Stolování/Dining aneb jídelna jako počáteční bod následných příběhů…

18.09.2019 11:39

Galerie NoD - Praha

11. 9. - 13. 10. 2019
 

Na vernisáži nové výstavy Igor Hosnedl: Stolování, jež je však teprve třetí Hosnedlovou sólovou výstavou v Praze (dříve samostatně vystavoval v Galerii Jelení a v Berlínském modelu), byl autor osobně přítomen.

 

 

Igor Hosnedl výstavou Stolování/Dining navazuje na své předešlé projekty (Hundred Liters of Diet Ink v EIGEN+ART Lab v Berlíně a Smaragdový sirup Sadu slibů v brněnské FAIT Gallery). Igor Hosnedl nestrojeně a citlivě zkoumá archetypální událost stolování v její sociální dimenzi: jako okamžik prolínání společenského dekoru a zvyklostí se zranitelností tělesné intimity, jako metaforické obnažování v kruhu nejbližších či zcela neznámých, jako volbu mezi skromnou střídmostí a opulentním požitkářstvím: jako místo, kde si stojí zato obstát.

 

 

„….Jídelna je obvykle vybavena spíše velkým stolem a několika jídelními židlemi.

Nehledě na to se každý - dříve či později - setká  s dočasnějšími prvky interiéru:

lidmi, rodinou, přáteli, kolegy a přechodnými hosty.

Zaplavují danou místnost nebo prostor individualitou, osobnostmi,

příběhy a aurou.

 

 

Tyto prostory

 jsou skutečně svědky často velmi choulostivých sociálních situací,

které se řídí chováním,

určitými tradicemi a více či méně nevyřčenými pravidly.

Odchylují se od své původní funkce a nabývají odlišné významy

(dalece vzdálené od říše jídla).

 

 

Na výstavě Stolování Igora Hosnedla

lze nalézt přesně tyto prostory a momenty

 jako

počáteční bod následných příběhů.

Momenty protkané otázkami,

 jejichž síla ovládá naše sociální interakce a jejich důsledky.

Jakou roli v tom hrají mechanismy sebekontroly?

Čelíme scénám, v nichž se sebereflexe nevyhnutelně stává důležitou….

…Tato díla, nabízející asketický pohled na vaše chování a činy,

evokují jakési habituální repetice, téměř až rituální rytmy.

Obrazy znázorňující určité plynutí

a

posloupnost pohybů jsou domovem pro malá jeviště. Prvky,

které se typicky nacházejí v performativních kontextech

-

záclony, předměty, zrcadla

-

naznačují očekávání něčeho - výjev,

který by vedl k odtažení záclony,

k jakémusi poslednímu rannímu hotelovému ´buzení po telefonu´.

Ať již jde o formu uznání,

že čelíme krizi vymírání živočišných druhů,

nebo že důvěra může být stejně poškozující a toxická jako ochromující nejistota

-

jde o formu osvícení, kterou protagonisté uctívají a obětují se jí.

*

Ačkoli Igor Hosnedl

zůstává věrný své vlastní ikonografii rozvíjené v uplynulých letech,

tato série se zdá být ještě blíže k místu,

které by se konečně mohlo nazývat domovem.

Mateřské energie se setkávají

s nejnebezpečnějšími a zároveň nejohroženějšími druhy na Zemi.

Na místě,

kde konzumní společnosti sedí v prázdných čekárnách

a

snaží se rozluštit svůj vlastní odraz v zrcadle.“

(výběr z textu: Julius Pristauz)

 

Igor Hosnedl (*1988) -  český autor

  • žije a pracuje v Berlíně
  • je výrazný zástupce mladé generace mezinárodně etablovaných malířů
  • jeho práce byly vystaveny v galerii Downs & Ross v New Yorku, v PS120 v Berlíně, v Domě umění města Brna či tamější FAIT Gallery
     

110 00 Praha 1

Dlouhá 33

Máme otevřeno:

po - pá: 13.00 - 20.00 hodin

so - ne: 16.00 - 20.00 hodin

Vstup: volný

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kurátor galerie: Pavel Kubesa

 

Hodnocení:  100 %

Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

www.nod.roxy.cz