Hotel Artemis aneb pravidlo č. 1: nezabiješ jiného hosta

19.07.2018 09:53

Lucerna - Praha

16. 7. 2018

 

Na novinářské projekci nového americko - britského filmu Hotel Artemis, akčního to filmu, bylo na rozdíl od projekcí pohádek či animáků vskutku plno. Nejen diváci kin, ale i novináři preferují filmy, které k hororům nemají daleko …

 

Jodie Foster. Stačí jméno a není co dodat. Nádherná ženská, famózní, herečka, neuvěřitelná osobnost, tvrdá byznysmenka, dobře (nebo spíš špatně) utajovaná vzorná matka a také silná a rovná osobnost, která dokonce i v zákulisních podpásovkách Hollywoodu dokáže být svá a ještě si klidně žít a vychovávat děti s přítelkyní, netajíc svoji orientaci. Už to vše dohromady stačí, aby film fungoval, aby zaujal a přežil v konkurenci. Zejména, když se legenda vrací po 5 letech odmlčení. Má přece na svém kontě filmové skvosty. Ale i diskutabilní počiny. Asi ví proč, a co ji do nich vede. Protože i v takovém případě je nakonec tou, kdo z toho vypluje v podstatě se ctí. A také s ledově chladně krásnou tváří. Prostě - malá dáma s velkým charizmatem.

 

A její zatím poslední film se odehrává v Los Angeles 2028...

Další americký krvák, jehož natáčení přišlo na 15 milionů dolarů, akční směs všemožného, vyztužená sbírkou scénáristických berel. Lehce kamuflovaných posunem času o desetiletí kupředu. Jen tak je totiž umožněno všelicos, co by zatím realita ještě neunesla. A napětí jede. I když i kulhá. Je to tak nějak záběr od záběru. Navíc trochu i páté přes deváté. Většina z toho tam už někde někdy byla. Ale co, je to jako s hity v muzice. Posluchač má skladbu za hit, až když má jakoby dojem, že to odněkud zná. Moc experimentů - moc rizika. A snímek Hotel Artemis jde na tutovku. Akorát, že ho produkovala pětice producentů.

 

A lze si představit, že ti pánové mají a měli každý své představy. Ale proč ne, klídek, máme přece na plátně Jodie. A ta z něj téměř nemizí. Zde coby drobná stařenka uprostřed vřavy a drsných chlapů, často dvakrát větších než ona, kteří pro ránu a vraždu nejdou daleko. A vše v kulise už obligátně hořícího města, krvavých nepokojů, pouliční války, nalétávajících dronů, ohně a výbuchů. No od všeho hollywoodského něco.

 

Jen stařenka tu je jak ohlas světa, který už nenávratně zmizel. Však také na starém volumenu poslouchá staré hity a nevychází  už 22 let ven. Svět kolem je jiný. A ona chce být stejná. A je.

Bez Jodie by to byl béčkový thriller. S Jodie to má v tom všem i myšlenku.  Pro mladé asi moc ne, pro střední věk možná sem tam ano, ale pro staré - tutově. Ten svět tam už fakt není pro staré a nebude tuplem. Jodie to moc dobře ví. A ví také, že zánik toho jejího podivného světa je nevyhnutelný. Světa, kde kupodivu ještě platí pravidla. Ta sice deklaruje ona, ale garantuje je jen a pouze pud sebezáchovy těch, co se v tom jejím světě nechtěně ocitnou, a jen po nutnou dobu. Svět Jodie je uvězněn v téměř virtuálním světě, a konec se blíží. Jodie se ho ale za žádných okolností nevzdá. Pro nový svět venku není stvořena.

 

 

A děj?

Jo, děj? No, žádná zábava. Privatizace vodáren, jako privatizace všeho z obyvatelského hlediska nezbytného a typicky státního, je špatný tah, co jednou nadělá na průšvih. A zde fakt hustý. Myslící Pražák může domýšlet, když i pražská voda je zprivatizovaná a dokonce z ciziny. Ale naštěstí je to film o USA a o blízké budoucnosti. Ale možná trochu víme, nač se těšit…

A ten jeden všemocný, co má otěže všeho? Politiky, podniků, zisků, podvodů, práva i policie. Jo, i té. Sám říká: Policie je přece moje… A říká to samolibě. A bezostyšně. A je to tak. A i o tom ale můžeme přemýšlet při letmém náhledu na naše bossy, lobbisty, developery, bafuňáře a šíbry, propojené od politické moci k justici, od justice k výkonné moci až po represivní orgány Ale zase, naštěstí je to film z USA a o tamní blízké budoucnosti. Naštěstí…

 

A to unikátní léčení jen pro vyvolené? Tedy ty, co na to mají? Takže ty, co by si na to prací nevydělali ani náhodou? Možnosti jaké státní, ani běžné soukromé nemocnice nemají? Jen ta jistá utajená a úzce klientelsky specializovaná sanatoria? I o tom by šlo přemýšlet. A i o tom se dá tušit. Ale naštěstí se to vše přece děje až v dalekém USA a v blízké budoucnosti, že…

 

No, nic. Nechme hlavy čisté. Akčnák to je a Jodie je Jodie. Neřešme malichernosti. A blízká budoucnost? Každému naštěstí tikají biohodiny a žádná svíčička není věčná. Tak třeba ta blízká budoucnost nebude kratší než délka našeho knotu…

 

Odvolejme, co jsme volali a volejme, co stojí psáno

A začíná to nadupaně: „Akční thriller Hotel Artemis napsal a režíroval Drew Pearce, jenž má na kontě i scénář k blockbusteru Iron Man 3. V hlavní roli Jodie Foster (Úkryt, Mé druhé já), která se na plátna kin vrací po 5 letech a Jeff  Goldblum (Thor: Ragnarok, Den nezávislosti, Moucha). Tým doplnili Sterling K. Brown (Black Panther), Sofia Boutella (Kingsman: Tajná služba), Dave Bautista (*Blade Runner 2049) či Charlie Day (Šéfové na zabití).“

 

 

A synopse? Jasná zpráva…

„Los Angeles, rok 2028. Krása hotelu Artemis pominula.

Ale jeho zdi ukrývají nejmodernější zdravotnické zařízení, financované obávaným gangsterem,

co si říká  Wolfking (Jeff Goldblum), určené výhradně pro bohatou klientelu z podsvětí.

Dobře utajené nemocnici vládne už 22 let tvrdou rukou manažerka Jean Thomas,

přezdívaná Sestra (Jodie Foster).

Vzhledem k tomu, že ´hosty´ jsou tu zločinci nejtěžšího kalibru,

její pravidla jsou jasná:

neurážet personál, žádné zbraně a zákaz zabíjet ostatní pacienty.

 

Když se ale na urgentním příjmu objeví bankovní lupič Sherman s těžce zraněným bratrem,

Sestra netuší, že právě ubytovala veliký problém.

Bratři u sebe, po nezdařené loupeži mají - náhodou a netuše - jeden zdánlivě nezajímavý předmět.

Ten má ale hodnotu 18 milionů dolarů,

což je pro zločineckou elitu příliš mnoho důvodů, proč se vykašlat na pravidla.

A navíc, ta drobnost - bohužel - patří samotnému Wolfkingovi.

Čímž je jasné, že dnes v noci bude v hotelu Artemis pořádně rušno…“

 

Takže?

Nedejte na nic. Jodie Foster to jistí. I když je jí ve skutečnosti 55 let a hraje tu cca 70tiletou, ne-li víc, což občas, ani přes příkladnou snahu maskérů, ani přes stylizovanou chůzi stařenky, a dokonce i přes hereckou velikost představitelky, moc nesedí. Ale vše budiž zapomenuto, neboť Jodie viděti, potěšení míti. No a snad ještě s filmováním nekončí a snad jí někdo nabídne důstojnější roli, než jakou je záchranářka. Ve filmu i filmu…

 

 

 

 

 

 

 

 

Originální název: Hotel Artemis (Hotel Artemis)

Produkce: Velká Británie /USA 2018

Producenti: Simon Cornwell, Stephen Cornwell, Drew Pearce, Marc Platt, Adam Siegel

Režie a scénář: Drew Pearce

Kamera: Chung-Hoon Chung

Střih: Gardner Gould, Paul Zucker

Hudba: Cliff Martinez

Výprava: Ramsey Avery

Kostýmy: Lisa Lovaas

Casting: Tiffany Little Canfield

Producenti: Simon Cornwell, Stephen Cornwell, Drew Pearce, Marc Platt, Adam Siegel

Hrají: Jodie Foster (Sestra), Sterling K. Brown (Waikiki), Sofia Boutella (Nice), Jeff Goldblum: (Wolf King / Niagara), Dave Bautista (Everest), Brian Tyree Henry (Honolulu), Jenny Slate (Morgan), Charlie Day (Acapulco), Zachary Quinto (Crosby Franklin) a další…

 

Jazyková verze filmu: originální verze s českými titulky

Stopáž: 93 minut

Nevhodný: do 12 let

Žánr: akční, krimi, sci-fi

Distributor: Bioscop

Premiéra:  26. 7. 2018

 

 

 

 

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=2ZOm3AtdooM

 

Hodnocení:  69 %

Richard Koníček

Foto: internet, bioscop (www.bioscop.cz)