Helena Albertová, Markéta Vöröšová: Irena Greifová aneb křtiny publikace o české nejen divadelní kostymérce… či kdo jí říkal ´Reinorku´?´
Malý sál IDU/Institut divadelního umění - Praha
29. 4. 2019
Již podruhé se nám poštěstilo na základě pozvání zaslaného Institutem divadelního umění být u toho, když se křtí publikace vydaná IDU v ediční řadě Osobnosti české scénografie. Ba co víc, mít vzácnou možnost se osobně s touto osobností setkat. Před časem jsme se takto mohli seznámit s vynikajícím scénografem Karlem Glogrem, tentokrát s šarmantní legendou mezi našimi kostýmními výtvarnicemi, Irenou Greifovou. A bylo to veliké…
Gratulace, květy, pozdravy, radostná setkání a milé vzpomínky
Výstavní sál IDU byl vyzdoben návrhy Ireny Greifové, obřím plakátem s návrhem kostýmu pro Ivu Janžurovou, kmotru publikace, jež ji posléze také pokřtila. Ano, posléze, protože proud gratulantů a náruče květin konce nebraly. Zástup zahrnoval jak plejádu hereček a herců všech generací, tak divadelních tvůrců a osob, takříkajíc ze zákulisí. Bylo to spontánní a úžasné. A aby ne. Irena Greifová, souběžně s tím, že vstoupila i formálně do pomyslné síně slávy divadelnictví, kam i tak už dávno patří, slaví také životní jubileum. Což byl nesporně ještě významnější důvod k procesí gratulantů.
Irena Greifová (* 21. 4. 1939 v Michalovcích)
Irena Greifová je česká kostýmní výtvarnice, jež svůj život v roce 1968 spojila s hercem a zpěvákem Josefem Lauferem. Přes 40 let je jeho manželkou. Vystudovala Vysokou školu výtvarných umění na Slovensku. Studium si ale prodloužila ještě o pražskou Akademii výtvarných umění. Později také vyučovala svůj obor na DAMU. Věhlas legendární návrhářky divadelních kostýmů získala především v Česku (Národní divadlo nevyjímaje), ale postupně se prosadila i v zahraničí.
V jejích kostýmech se řada známých herců objevila nejen na divadelních prknech, ale i před filmovou kamerou. K nezapomenutelným uměleckým počinům Ireny Greifové patří - mezi mnoha dalšími tituly - dnes už kultovní snímek ze zlaté éry československého filmu, film Juraje Herze Petrolejové Lampy. V kostýmech Ireny Greifové zde oslnila především Iva Janžurová a její filmový partner Petr Čepek. Ale z jiného žánru nelze nezmínit ani výpravný filmový muzikál Noc na Karlštejně v režii Zdeňka Podskalského s dodnes skoro všemi rádii hranou hudbou Karla Svobody, kde kostýmy Ireny Greifové oblékli pro změnu Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Jaromír Hanzlík, Dana Kolářová, či - ve své poslední roli - Jaroslav Marvan. A do třetice za desítky dalších filmových snímků jmenujme ještě jeden přelomový film. Film Díky za každé nové ráno podle úspěšné knihy Haliny Pawlovské ve Šteindlerově zpracování. Tady Irena Greifová pro změnu oblékla Ivanu Chýlkovou. Podrobný výčet prací pro divadelní scény, filmové produkce a televizní filmy přináší kompletně publikace Irena Greifová ( výčet prací z cca 170 stran zaujímá plných 25 stran…).
Anotace publikace - Irena Greifová
„Monografie kostýmní výtvarnice Ireny Greifové (*1939) mapuje její více než čtyřicetiletou divadelní a filmovou tvorbu. Odborná studie se zabývá nejvýznamnějšími inscenacemi, na kterých se podílela například s režiséry Janem Grossmanem, Evženem Sokolovským, Ivanem Rajmontem, či Petrem Novotným.
Vedle Národního divadla, Divadla na zábradlí a Městských divadel pražských působila i v mnoha divadlech mimo hlavní město a do roku 2008, kdy se rozhodla svoji uměleckou dráhu ukončit, vytvořila kostýmní návrhy k téměř 300 inscenacím. Po výtvarné stránce byl jejím nejbližším spolupracovníkem scénograf Ivo Žídek. Vedle divadla vytvořila řadu výtvarně výrazných kostýmů i pro film (například Morgiana, Petrolejové lampy nebo Noc na Karlštejně). Součástí česko-anglické publikace je rozsáhlý soupis díla a obzvláště bohatý obrazový materiál: kostýmní návrhy, fotografie z inscenací, filmů a osobního archivu.“ (Zdroj: oficiální anotace k vydané publikaci)
A ten křest?
No, nakonec na něj přece jen došlo. Ne, že by byl býval ustal příliv gratulantů a květinových darů, ale Pavla Petrová, ředitelka IDU, jej prostě musela, chtě nechtě, na čas přerušit, protože jinak by k němu snad asi ani nedošlo. Po uvítání přítomných a oficiálním zahájení dala slovo spoluautorce publikace Heleně Albertové. Ta nám sdělila, že kniha vlastně vyšla už dříve (v roce 2016), ale její křest a distribuci se podařilo načasovat na nejpříhodnější dobu, na osmdesátiny Ireny Greifové.
Pak nás seznámila ve stručnosti s životními peripetiemi Ireny Greifové od jejího počátku v sochařském ateliéru profesora Jana Laudy až po věhlas vrcholné kostýmní návrhářky.
Helena Albertová na závěr své řeči připustila, že v životě Ireny Greifové hrála mockrát roli náhoda. Což Irena Greifová potvrdila neurčitě a lakonicky, že asi jo. Řeč pak přišla i na kostým, patřící do české knihy rekordů, jakožto nejdéle hrající kostým v dějinách našeho divadla, a to kostým Miroslava Donutila z jeho nekonečné šňůry představení Sluhy dvou pánů. Ten měl být na výstavce jako unikát. Nebyl. Miroslav Donutil ho věnoval do expozice v Třebíči a zápůjčka pro tuto příležitost nebyla možná, neboť je nyní uložen pro dějiny ve vakuové schránce.
A pak už se konečně křtilo. Křest byl svěřen Ivě Janžurové, kmotřence publikace. Jednalo se o jubilejní, 10. svazek před 5 lety obnovené edice Osobností české scénografie.
Co uvedla Iva Janžurová?
Upřímně zcela naměkko se nám Iva Janžurová především přiznala, že pro ni bylo velkým štěstím a radostí poznat se s Irenou Greifovou. A že měla to štěstí, že Irenka pro ni nebyla jen profesní kolegyně, anebo jen tvůrkyně skvělých kostýmů, ale i kamarádka. Vyzdvihla, že Irena Greifová byla vždy až neskutečně obětavá a důsledná, a že jako téměř jediná kostýmní výtvarnice byla ochotna jezdit za herci na natáčení, a tam podle potřeby narychlo ještě upravovat kostým. Jak zdůraznila Iva Janžurová, je to pro herce neobyčejně důležité, protože když se v kostýmu opravdu dobře cítí, daleko snáze se mu hraje. Neboť - jak dodala - kostým je pro herce strašně důležitý a pomáhá mu k výsledku. A pak už došlo na očekávaný křest.
Po něm se zase roj obdivovatelů slétl kolem Ireny Greifové…
Název titulu: Irena Greifová
Autorky: Helena Albertová a Markéta Vöröšová
Text: česky, anglicky
Literatura faktu: biografie, film, divadlo
Rok a pořadí vydání: 2016/první
Počet stran: 168
Typ, vazba: kniha, paperback
Formát, hmotnost: 202 × 220 mm, 608 g
Klubová cena: 165 Kč
Běžná cena: 220 Kč
ISBN: 978-80-7008-367-3
EAN: 9788070083673
Hodnocení: 100 %
Richard Koníček
Foto: © Ing. Olga Koníčková