Fotovýstava Vladimíra Cettla: ´Stíny paměti aneb putování po stopách vojenských letadel´

03.10.2014 15:40

 

Empírový skleník v Královské zahradě – Pražský hrad

3.  – 31. 10. 2014

 

Správa Pražského hradu nás dne 2. října 2014 pozvala na nezvyklou výstavu v nezvyklém prostoru. Jednalo se o výstavu fotografií zkušeného autora Vladimíra Cettla ´Stíny paměti aneb putování po stopách vojenských letadel´, která se koná v Empírovém skleníku v Královské zahradě na Pražském hradě.

 

Příjemné překvapení - na naší straně

Kombinace fotografií jednoho z vrcholů techniky a lidského ducha – letadel s křehkou empírovou stavbou, dosud sloužící opravdu jako skleník a zázemí hradních zahradníků, se na první seznámení se s pozvánkou jevila poněkud podivnou. Ale by to omyl. Omyl na naší straně, který potvrdil starou pravdu, že není rozumné dát na první dojem a dělat z něj závěry. Naopak. Fotograf Vladimír Cettl sice fotografuje letadla, dokonce i ta, která známe z našich návštěv Leteckého muzea ve Kbelích a jinde v republice i mimo ni, ale jeho fotografie nejsou popisné, technické, industriální. Jeho fotografie jsou poetizující příběhy s notnou dávkou humanistické filozofie a jisté nostalgie. Kladné i záporné. Jak se to vezme… 

Dokud hovoří Múzy, dotud mlčí zbraně

Otočením klasické latinské moudrosti - Inter Arma Silent Musae - vypovídající o tom, že mezi hovořícími zbraněmi umlkají Múzy, které jsme dali do mezititulku, bylo prvním, co se mi vybavilo při zhlédnutí souboru černobílých fotografií dosud (a možná ani nikdy) nerestaurovaných historických vojenských letounů, jež Vladimír Cettl (na foto vlevo)  pořídil na několika vojenských základnách a v 11 evropských leteckých muzeích. Jak nám s entuziasmem sobě vlastním autor, při procházce mezi panely s jednotlivými velkoformátovými fotografiemi, vysvětlil, tak snímky vznikaly během půl roku, přičemž navštívil 11 leteckých muzeí a několik vojenských základen ve 3 zemích. Cettl pátral mezi sběrateli, vojáky a leteckými historiky po často neobyčejných osudech zachycených vysloužilých vojenských letadel, abych pak ve svých kompozicích vypověděl až s nečekanou razancí o monumentalitě nedávno ještě funkčních strojů – ničivých zbraní, které byly zapomenuty, odloženy nebo připraveny k restaurování a cestě do muzeí - z dob horké či později studené války. Jsou z nich trosky, vraky, jsou poničeny, zhanobeny, ale nesou v sobě příběh o hrůze, lidském běsu i marnosti a zmrhání výplodů lidské práce a lidského ducha. 

Svou roli hraje i vlastní instalace fotografií

Nemyslíme tím zmíněný kontrast umístění výstavy, původně ryze nehumánních, ideologii podřízených výrobků, v ryze humánním odideologizovaném prostředí zahradního skleníku. Máme na mysli i konkrétní způsob instalace fotografií, jež zhlédneme zapaspartovány v obřím zkorodovaném plechu. Desky navíc svým rozestavením vytvářejí zajímavé kombinace různých pohledů. Tu jsou to tklivé oprýskané vraky, jindy už dávno bezcenný (?) šrot, který  osloví leda tak nadšence a sběratele. Vypovídají o pomíjivosti času a jsou svébytně poetické. A přitom jde o zbraně, které zakončily svoji mohutnou vzdušnou pouť na smetišti dějin.

Tu se slavná Avia ztrácí zarostlá v trávě, jinde vypovídá splasklá pneumatika o čase, který uplynul od jejího tak nebezpečného nahuštění. Vidíme tu děti a psy hrající si kdesi na skládce letadel (jedná se o úžasné soukromé muzeum vykopaných vraků sestřelených letadel patřící dvěma - v kladném smyslu slova posedlým a umanutým chlapům – kteří jich tam už mají sedm desítek). Najdeme zde ale i hold neúnavným sekáčům trávy na dosud v podstatě polním letišti ve Kbelích. Zasníme se nad romantizujícím pohledem na oprýskané nápisy, stejně jako nad záběrem, kdy – jakoby – stále ještě zapadá slunce nad vrakovištěm ocelových ptáků (řada letadel typu MIG v Piešťanech). A samostatná část je věnována – jak to uvedl autor – zadkům letadel. Je až neuvěřitelné, jak při tom správném úhlu pohledu mohou být i po těch letech elegantní, aerodynamické, ba až i svůdné.


I znalci se mohou pokochat

Prvoplánově, samozřejmě nejde o nějakou faktografickou přehlídku typů či výrobců vojenských letadel. Ne! Ale nicméně výtvarný zážitek, který  neruší ani pečlivé popisky pod každou z fotografií, potěší jistě i znalce a hnidopichy. Zjistíme totiž třeba to, že MIG-23 BN je umístěn ve Vyškově, AVIA AV-14 FG zase v Olomouci, zajímavý Suchoj SU-21 M4 najdeme v Luftfahrtmuseum Finofurt, Antonov AN-2 ve Vojenském historickém muzeu Piešťany, MIG 17 PF mají zase v Luftfahrtmuseum Rechlin-Lenz, udržovaný a funkční Spit fire Supermarine opatrují v hangáru na Aviatické pouti v Pardubicích atd., atd… Celkovou atmosféru pak ještě symbolicky doplňují různé artefakty - součásti letadel, ´pohozené´ v zeleni (ponechané v běžné funkci skleníku).


 

S autorem to bylo nejlepší

Prohlídka za přítomnosti a se zapáleným komentářem autora snímků Vladimíra Cettla byla zážitek. Cettl nás upozornil na řadu detailů, kterých bychom si možná na snímcích ani nevšimli, doplnil souvislosti, které ještě více podtrhly příběh zachycený na fotografii a připojil i osobní příběhy ´z natáčení´. Nicméně, vnímavý divák i tak zažije úlevný pocit, že tahle technika už nebrázdí nebe nad Evropou, uvědomí si, že přes smysl a poslání jednotlivých strojů jde o úžasné výtvory techniky i designu a prohlédne si černobílé velkoformátové fotografie (celkem cca 54). Přesně jak to Vladimír Cettl mimo jiné řekl: „Všemi svými fotografiemi, tyhle nevyjímaje, se vždy snažím vyvolat dialog s našimi lidmi. Proto mé fotky musí vyprávět příběh, který by měl zaujmout.“

 

Máme otevřeno denně:  10.00 – 18.00 hodin

Vstup: není zdarma!

 

Výstava se koná v rámci doprovodného programu mezinárodního veletrhu Future Forces, který proběhne od 15. - 17. 10. 2014 na výstavišti PVA EXPO Praha Letňany.

 

www.stinypameti.cz

 

www.natoexhibition.org

 

Ze životapisu:  Vladimír Cettl

  • narodil se v Ústí nad Labem
  • vyučil se krejčovskému řemeslu
  • vystudoval Oděvní průmyslovou školu v Praze
  • jako krejčí scénických kostýmů pracoval v divadlech v Mostě, v Ústí a ve filmových studiích AB Barrandov
  • oděvní tvorbu spojoval s fotografiemi
  • vystavuje od roku 1997
  • nejvýznamnější výstava proběhla v roce 1999 v rámci Mezinárodního Filmového Festivalu v KarlovýchVarech
  • po roce 2004 o sobě dává vědět v prostředí motoristickém. Nejprve jako renovátor a tuner své Škody 110R Coupé a pak už i s fotoaparátem
  • v roce 2006 podnikl ´Putování za vraky Š110R´ a vznikl i kalendář
  • později rozšířil svůj zájem o starší modely veteránů československé provenience ve stavu reznoucím a zvláštní pozornost věnuje osobním vozům značky Tatra
  • fotografie z výprav za vraky roku 2010 prezentoval na putovní výstavě ´Zpět aneb putování za vraky´ v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici a její část visí dosud v Palma de Mallorca
  • dlouholeté výstavní zkušenosti realizuje v Muzeu města Ústí nad Labem, kde je zaměstnán

 

Hodnocení:  99 %

 

 

A ještě zpozorníme!

V úterý 7.10. 2014 bude Královská zahrada zcela uzavřena a veřejnosti nebude přístupná ani putovní výstava ´Stíny paměti´.

Správa Pražského hradu děkuje za pochopení

 

ale zato

 

sobota  18. 10. 2014 pro veřejnost a fandy vojenské historie bude zdarma!

 

  • V sobotu 18. 10. 2014 v rámci Prague Military Days  na Pražském hradě zhlédneme zdarma v 10.30 – 11.15 , 14.00 – 14.45 hodin na  III. nádvoří  Pražského hradu  přehlídkové vystoupení jednotek Hradní stráže s komentářem, kde    představíme strážní jednotku, motocyklovou jednotku a hudbu Hradní stráže
  • po celý den bude také zdarma vstup do stálé expozice Hradní stráže v Prašné věži
  • veřejná vernisáž (zdarma) výstavy fotografií Vladimíra Cettla ´Stíny paměti´ v Empírovém skleníku v Královské zahradě

 

A těšíme se na sobotu  18. 10. 2014 i na Nákladové nádraží Žižkov -  Praha!

Zpřístupnili jsme legiovlak Čsl.  Obce legionářské v rámci projektu Legie 100

(očekáváme komentované prohlídky vlaku s legionáři v dobových uniformách a ukázku legionářského tábora)

Výstava Čsl. legie v Rusku 1914 – 1920

Výstava Tomáš G. Masaryk a armáda

Fotografická výstava ´Návrat domů´

 

 

Richard Koníček

Foto: © Ing. Olga Koníčková