Fotografická výstava Michala Cihláře ´Ze života kanálů´ aneb všichni fotografujeme, ale mnohdy nevidíme nic (Rudolf Šmíd)

05.06.2013 13:45

28. 5. – 30. 6. 2013

Galerie Montmartre – Praha

 

Na vernisáži neobvyklé foto-výstavy Michala Cihláře "Ze života kanálů" jsme byli přivítáni mladičkou kurátorkou Mariannou Placákovou.   Jak podotkla, zde, v Galerii Montmartre,  jsme představili  autorovu  vskutku dosud málo známou fotografickou posedlost Michala Cihláře kanalizačními poklopy.

  • Zde poprvé trochu odbočíme:   Musíme podotknout,  že apokalypsa blížících se záplav od 3. 6. 2013 nám, návštěvníkům,  vůbec na mysl nepřišla, takže jsme kanály dosud tolik nevnímali.

 Až když nám Marianna Placáková představila digitální fotografie kanalizačních poklopů, které charismatický výtvarník Michal Cihlář,  osobně přítomný a známý svými barevnými linoryty pro ZOO, začal pořizovat již před deseti lety, jsme si mnohdy poprvé uvědomili, jak jsou  kanály ve městech  pro  klidný a nerušený život obyčejných lidí nezbytné.  Uvědomili jsme si také s úžasem, že kanalizační poklopy, které autor nasnímal shora tak, aby vynikla jejich struktura, grafické zpracování i mnohdy i jejich pestrobarevnost,  jsou v Česku většinu fádně šedivé, a bádali jsme, proč tomu asi tak je?! 

 

Fotografická posedlost kanalizačními poklopy

Výtvarník se sice otisky kanálů od Viktora Karlíka inspiroval, ale na rozdíl od něj  na svých fotografiích zaznamenal kromě vizuální podoby kanalizačních  poklopů i jejich génia  loci (duch spojený s místem), protože je pořizoval po celém světě, přičemž  první fotografii kanálu můžeme zaznamenat z Barcelony v roce 2002.

„Každý kanál vypadá jinak a já ho musím mít“ (Michal Cihlář)

 

A tak postupně vznikala několikatisícová sbírka z tří desítek zemí s vlastní pozoruhodnou taxonomií. Kanály, které se vyjímají svou velikostí, reliéfem, umístěním, použitím, kanály jako platforma pro street-art, kanály spojující svět. Nejedná se zde ale přitom o pouhopouhou dokumentaci. Fotografie odkazující ke kanálům, často opomíjeným, jejich existenci zpřítomňují a ukazují barvitost světa, ve kterém žijeme (z tiskové zprávy Marianne Placákové).

 

 A tak nebylo od věci, že jsme z fotografií sestavili během uplynulého půlroku autorskou publikaci s 1043 fotografiemi pořízenými celkem ve třech stech městech 34 států. Na výstavě si můžeme pracovní maketu knihy ´Ze života kanálů´ také prohlédnout (nakl. Novela bohemica).

Michal Cihlář

  • Michal Cihlář (*1960) studoval v letech 1981 až 1987 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru ´knižní kultury a písma´
  • Od absolutoria je trvale ve svobodném povolání. Věnuje se paralelně volné a užité grafice.
  • Technikou barevného linorytu se systematicky zabývá již od roku 1981
  • Uspořádal 50 samostatných výstav a podílel se na více než 170 skupinových výstavách
  • Za svůj přínos české grafice obdržel Cenu Vladimíra Boudníka za rok 2002
  • V posledním desetiletí společně se ženou, Veronikou Richterovou, na svých četných cestách dokumentárně fotografují a z nasbíraného materiálu sestavují autorské publikace, např. ´Cuba v detailech´, 2005 nebo ´Kambodža v detailech´, 2006
  • Monotematickou monografii výtvarného díla ´Zvěrstvo´ vydali roku 2007 k jejich stejnojmenné retrospektivní výstavě v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze

 

 „Poklopy kanálů vidím jako záchytné body. Vnímám je jako pihy na kůži města, jejichž četnost a rozmanitost civilizaci mírně polidšťuje. Chůze kterýmkoliv směrem je pro mne, díky tomu, vždy plná tušených objevů. Nejlépe bych to přirovnal k srpnové procházce zkušeného houbaře smrkovým lesem…“ Michal Cihlář

 

Galerie Montmartre (Knihovna Václava Havla)

Řetězová  7 -  1. patro

110 00 Praha 1

Otevřeno: úterý – ne- 12.00 -18.00 hodin

www.vaclavhavel-library.org

 

  • Zde podruhé trochu odbočíme….fotografovat lze totiž  všechno……aneb proč strašáky fotografujeme ……jakmile jsme dopsali tento článek,  objevili jsme  v časopise ČiliChili č. 6/2013 zajímavého českého fotografa, vizuálního sociologa, Rudolfa Šmída.  A čím nás zaujal? Pan Rudolf Šmíd je také posedlý fotografováním neobvyklých předmětů, a v tomto případě např. strašáků.  Založil  dokonce i vědní obor – terriculologie, česky strašákologie…ale nemylme se, nejde o žert, vskutku autor  o strašácích vyučuje…uskutečnil přes 30 samostatných výstav strašáků doma i v zahraničí...

Proč fotografujeme strašáky? (sleduje předmětný svět českého venkova - králíkárny, kupky sena, podomácku vyráběné traktory, anebo kosočtverce, symbolizující ženský klín,  na zdech, omítkách a stromech): „Jednak strašáky historicko-antropologicky analyzuju a druhá rovina tohoto výzkumu je dokumentární a výtvarná. To strašáky fotím, pozoruji jako lidi a různě si je pojmenovávám.“ Rudolf Šmíd, citace ze str. 40, ČiliChili č.6/2013

www.cilichili.cz

 

Ing. Olga Koníčková

Foto: internet, Michal Cihlář, Rudolf Šmíd