Filip Dvořák: Jedna vteřina zápasu /One Second of Fight aneb když ve věku informatiky má obraz sdělovací prioritu před realitou, kterou vyjadřuje…
Galerie kritiků/Palác Adria 1. patro - Praha
11. 12. 2018 - 13. 1. 2019
Na vernisáži nové výstavy maloformátových maleb Filipa Dvořáka, laureáta soutěže 11. Ceny kritiky za mladou malbu 2018, výstavy s názvem Jedna vteřina zápasu, jsme zhlédli sérii autorových (černobílých) olejomaleb na plátně. Autor se vernisáže osobně také zúčastnil.
„Laureát 11. Ceny kritiky za mladou malbu 2018, Filip Dvořák (* 1990), absolvoval malbu v ateliéru Jiřího Černického a Marka Meduny na UMPRUM v Praze v roce 2015, a již během studií vzbuzoval pozornost řadou pozoruhodných projektů.
Je proto i loňským držitelem prestižní Esslovy ceny pro mladé umělce a řadí se k nejpodnětnějším umělcům mladé generace. Ve své tvorbě kombinuje klasickou malbu s nejrůznějšími materiály za účelem zkoumání estetiky obrazu, v níž se prostupují různé významové roviny mediálního sdělení. S oblibou se vrací do dějin umění, z nichž si vybírá typické znaky a ornamentální symboly jako archetypy, vyjadřující naše duchovní a kulturní dědictví. Klade je do kontrastní symbiózy s dnešními, běžně užívanými materiály a sleduje komunikativní možnosti, jež se rodí tímto nesourodým spojením.
Snad proto, že během svých studií měl umělec z učebny stálý výhled na panoramatickou krásu a líbivost Pražského hradu, rozhodl se parafrázovat romantickou nostalgii, obsaženou v historických slozích obrazů, soch a architektury velkých epoch minulosti, aktuálními vyjadřovacími prostředky.
Na letošní Ceně kritiky vystavil objekty - obrazy, ztvárněné na polystyrenových deskách s vyřezávanými ornamenty a motivy barokních rozvalin. Tzv. postapokalyptické baroko, jak sám nazval tuto konfrontaci starého a současného pojetí umění, vyjadřovaly desky tvrzeného polystyrenu, užívaného při zateplování domů, do nichž autor vyřezal barokní motivy. Jeho zaujetí pro baroko později vystřídal zájem o gotický styl, rovněž ve smyslu historických simulaker, tj. nadčasové cirkulace vizuálních a kulturních kódů, v nichž obrazy předjímají realitu ve smyslu hyperreality podle pojetí J. Baudrillarda." Ve věku informatiky má prostě obraz sdělovací prioritu před realitou, kterou vyjadřuje."
V anotaci ke své výstavě Filip Dvořák uvedl:
„Výstava nese název
Jedna vteřina zápasu.
Tento zápas se vztahuje k biblickému příběhu o Jákobovi a jeho zápasu s andělem,
který zachytil například Paul Gauguin
ve svém výrazně červeném obraze Vidění po mši.
Zde se však nachází série
24 vyobrazení rozvalin gotických hradů či kostelů,
stojících na vrcholku hory,
v noci, za úplňku.
Reference na historická období, v tomto případě gotika,
mi slouží často jako romantizovaný symbol
nebo
vzpomínka na dávno zapomenutou velikost,
vznešenost či jakýsi ztracený duchovní přesah.
Dnes se tato vizualita objevuje především
v podobě polystyrenových kulis různých filmů a seriálů v žánru fantasy.
Gotické zříceniny na této výstavě jsou jednou realistické,
někdy se tváří vizuálně současněji a jsou až téměř abstraktní,
jindy jsou namalovány amatérsky nebo těžkopádně.
Tento princip ignoruje časovou posloupnost
a
staví vedle sebe eklekticky formy, obsahy či tušené obsahy.
Používám ho ve své práci často.
Slouží jako nástroj při hledání něčeho,
co se nemění v závislosti na čase a kontextu,
co stojí nad dějinami, něčeho stálého, pevného, pravdivého.
Stejně tak i zde.
Na okolnostech nezáleží, nic se nemění.
Měsíc svítí, zápas pořád trvá.
Zápas člověka s Bohem, člověka sama se sebou, se svým svědomím.
Niterný zápas probíhající během jedné sekundy, ale i během tisíce let.
Série 24 drobných olejomaleb odkazuje k 24 snímkům za vteřinu,
tedy frekvenci používané v pohyblivém obraze.
Jak dlouho ale trvá vteřina?
Jak dlouho trvá tisíc let?
Z jaké perspektivy?
Jak dlouho je možné vydržet bojovat?
Jak dlouho to trvá, než z pevnosti vznikne ruina?
A kdo vyhrává?“
Odpověď musí nalézt divák v sobě sám.
Instalace
zahrnuje kromě sekvence
24
fragmentárně pojatých obrazových záznamů
ještě prostorové objekty,
jakožto předmětné ukázky reálně existujících rozvalin. “
Pořadatelé 11. Ceny kritiky za mladou malbu 2018
děkují Českým centrům za stáž,
kterou umožnily autorovi
v rámci jeho ocenění v prvních podzimních dnech ve Vídni.
Mgr. Vlasta Čiháková Noshiro, Ph.D., kurátorka Galerie kritiků, Adria
P. S.:
Přestože autor ve své anotaci k výstavě vysvětlil, proč použil drobné obrázky, na www.www-kulturaok-eu.cz se těšíme, až budeme moci zhlédnout další Dvořákovy obrazy s formátem větším (princip je stejný jako u fotografie - větší lépe vyniknou), jako např. známe z díla Markéty Jáchimové, absolventky malby na UMPRUM v Praze v ateliéru Doc. ak. malíře Jiřího Černického.
110 00 Praha 1
Jungmannova 31
Hodnocení: 59 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková