Evgeniy Maloletka a Mstyslav Chernov: „Obležení Mariupolu – poslední novináři v okupovaném městě“ aneb riskovali životy, aby podali světu svědectví

19.10.2022 18:39

 

 

 

Evgeniy Maloletka a Mstyslav Chernov

Obležení Mariupolu – poslední novináři v okupovaném městě

12. 10. – 4. 12. 2022

Czech Photo Centre

 

 

Snímky, které jsou v galerii k vidění, obletěly celý svět.

Novináři z agentury AP, Evgeniy Maloletka a Mstyslav Chernov, byli jediní, kteří vydrželi do poslední chvíle v okupovaném Mariupolu.

V poslední chvíli byli z města evakuováni ukrajinskou armádou.

Některé jejich fotografie se staly ikonické.

Zejména svědectví o bombardování mariupolské porodnice, kdy jejich snímky vyvrátili teorii, že se na snímcích jedná o najaté herečky.

Pracovali v extrémních podmínkách, bez vody, elektřiny, s nedostatkem jídla a také bez mobilní gsm sítě…

 

 

Za www.www-kulturaok-eu.cz jsme se zúčastnili celé řady unikátních fotografických výstav konaných v příhodném prostředí butovického Czech Photo Centra. I řady zahájení ročníků prestižní soutěže Czech Press Photo. Vždy, i když vystavené fotografie reflektovaly dobu s jejími špatnostmi i rozmary, lidské osudy ve své radosti i smutku, svět kolem nás z toho lepšího i horšího úhlu, šlo vždy v jádru o fotografie krásné a ve svém výsledku pozitivní.

Avšak výstava, která zahajuje ten letošní, již 28., ročník soutěže Czech Press Photo, nemá obdoby.

Zachycuje válku.

Zblízka a se vší hrůzou a brutalitou, ale hlavně se svou bezcitnou, krutou nesmyslností.

Ano, válečné dokumentární snímky, už tu také byly vystavovány, žel, patří to už ke koloritu doby, ale byly – tak nějak – odjinud. Nedotýkaly se nás tak osobně. I když je to z naší strany nespravedlivé. Ale fotky, které pořídili - doslova s nasazením života – oba ukrajinští novináři z jejich přístavního města, z Mariupolu, jsou už – tak nějak – skoro od nás.

Je dobře, že jsou vystaveny, a bylo by dobře, kdyby byly shlédnuty. Každým. Těmi, co konflikt spoluprožívají, ale hlavně těmi, kteří ho bagatelizují, ba dokonce popírají.

Oči otevře všem, pokud je z útlocitnosti raději nebudou zavírat…

 

 

Pohnutý začátek výstavy v pohnuté době           

 

Jménem organizace Czech Photo jsme byli pozváni na oficiální zahájení zasedání mezinárodní poroty 28. ročníku soutěže Czech Press Photo.

Zahájení bylo tradičně spojeno s vernisáží výstavy fotografů.

Tentokrát, však zcela netradičně, fotografů válečných, ukrajinských, autorů fotografií z obleženého Mariupolu, novinářů, kteří dobrovolně, věrni své profesi a svému poslání, zůstali - uprostřed bitevní vřavy, zoufalého a hrdého odporu vojáků, utrpení civilistů – a dokumentovali, co se tam dělo, aby světu ukázali pravou tvář téhle války.    

Evgeniy Maloletka byl zahájení dokonce přítomen a Mstyslav Chernov byl na cestě do Prahy. Přežili a jejich výstava nazvaná „Obležení Mariupolu – poslední novináři v okupovaném městě“ ukazuje ty, co přežili, ale také ty, kteří nepřežili.

 

 

Nabídka od Czech Photo přijata

 

Organizace Czech Photo nabídla oběma autorům nejen možnost uspořádat výstavu, ale také místa v porotě pro 28. ročník soutěže Czech Press Photo. A jak zdůraznila ve svém vstupu Veronika Souralová, ředitelka Czech Photo, s radostí uvítala, že oba fotografové nabídku přijali. Vznikla tak zahajovací výstava 28. ročníku s názvem příznačným názvem „Obležení Mariupolu – poslední novináři v okupovaném městě“ a Evgeniy Maloletka i Mstyslav Chernov se stali členy poroty letošní soutěže Czech Press Photo.

Právem, protože jejich příběh i jejich fotografie obletěly doslova celý svět a některé z jejich snímků se staly už ikonickými.

Výstava byla připravena organizací Czech Photo za spolupráce Olgy Kovalské z UAPP /Ukrainian Association of Professional Photographers/.

 

 

Naše zpráva ze zahájení výstavy

 

Na tradičním podiu se po úvodním slově ředitelky Czech Photo, Veroniky Souralové, představil Evgeniy Maloletka, Chargé d'affaires ukrajinského velvyslanectví Vitalij Usatyj, úřadující zástupkyně amerického velvyslance Ms. Leah Pease a Manager soutěže Czech Press Photo pak postupně představil i celé složení mezinárodní poroty letošního ročníku. Závěrečné slovo měl její předseda, Petr Mlch.

Dovolíme si zde nyní přetlumočit základní myšlenky z jednotlivých vystoupení, která se samozřejmě nesla především v duchu současné situace ve válce na Ukrajině.

 

 

·         Ředitelka Czech Photo, Veronika Souralová

především zahájila 28. ročník soutěže Czech Press Photo. Ocenila ochotu Evgenie Maloletky a Mstyslava Chernova přijet do Prahy, uspořádat zde svoji výstavu a věnovat čas a síly práci v komisi soutěže.

 

 

·         Chargé d'affaires ukrajinského velvyslanectví Vitalij Usatyj

poděkoval organizátorům výstavy jménem ukrajinského lidu, ocenil hrdinskou práci obou fotografů, protože přinesli pro šokovaný svět dokumentární obraz reálné situace v trpící Ukrajině. Připomněl, že je rád, že oba autoři přežili, protože ukrajinská vláda už registruje 40 novinářů, kteří za svoji práci zaplatili životy. Dodal však, že rozhodně to nebude konečné, stejně jako zatím nejsou konečné počty desetitisíců padlých vojáků, desetitisíců zahynulých civilistů, včetně žen a dětí a ani desetitisíce zavlečených obyvatel z okupovaných území.

Mariupol přirovnal k živé ráně na těle Ukrajiny a trpce dodal, že takových živých ran, je na Ukrajině už mnohem víc. Závěrem prorocky prohlásil, že svět si navždy bude pamatovat ty, kteří tento konflikt zavinili, stejně jako ty, kteří se v něm hrdinně bránili. Že události na současné Ukrajině, jsou varováním celému světu.

 

 

·         Úřadující zástupkyně amerického velvyslance Ms. Leah Pease

potvrdila, že celý svět vnímá útok Ruska na Ukrajinu a její svrchovanost. Ocenila práci obou vystavujících novinářů, ale i desítek dalších, včetně dokumentaristů z celého světa. Připomněla, že se nejedná zdaleka jen o konflikt mezi Ukrajinou a útočícím Ruskem, ale že dopady téhle války už teď mají důsledky prakticky celosvětové, energeticky, ekonomicky, společensky, psychicky. Už proto, že všichni normální lidé žili v představě, že válka, regulérní válka, je věcí historie, že se něco takového už nemůže opakovat a najednou šok, už je to tu zase. Proto je nezbytné, aby Ukrajinu podporoval celý svět jako jeden celek a pak volat k plné odpovědnosti pachatele konkrétních zvěrstev a jejich vůdce na všech úrovních.

 

 

·         Evgeniy Maloletka,

projevil svůj osobní úžas, že se výstavu podařilo uskutečnit a víru, že se tak alespoň svět dozví o tom, co se děje na Ukrajině, doslova na vlastní oči. Posteskl si, že válka zasahuje skoro každého Ukrajince nějak osobně, a že on například, pochází z místa nedaleko přístavu Mariupol, kde sám měl řadu přátel, kteří už jsou jen v řadách padlých a zabitých. A dál tam zná ještě mnoho dalších, kteří bojují nebo se snaží žít. A dodal, že opravdu tohle peklo není jen věcí mediálně známého Mariupolu, ale mnoha další měst, míst a obcí. Závěrem poděkoval za povzbuzující podporu, kterou pociťuje všude, kde se s někým setkává.

 

 

·         Dan Materna, fotograf 

hovořil za organizační část soutěže Czech Photo a informoval nás, že své snímky letos do soutěže poslalo 250 autorů, mnozí dodali celé ucelené soubory fotografií a mnohé z nich jsou také z té nešťastné války, takže výběr bude pro porotu náročný.

 

 

·         Dana Kyndrová

na pódiu stanula i naše legendární dokumentární fotografka, držitelka ocenění Osobnost české fotografie 2008, která se ve své tvorbě zaměřuje především na vysloveně humanistickou fotografii a byla vybrána za členku poroty letošního ročníku soutěže.  

 

 

·         Petr Mlch, předseda letošní komise Czech Press Photo 

měl závěrečné slovo. Zamyslel se nad trpkým faktem, že zatímco nám všem kolem, o válce pouze vyprávěli rodiče a učili jsme se o ní ve škole v hodinách dějepisu, tak naše děti už o nějaké válce prakticky nic netuší a je to pro ně středověk. A tak je moc smutné, že se s tím, takhle, musejí zase setkat.   

 

 

 K soutěži Czech Press Photo:

 

Posuzována bude novinářská hodnota snímků (informativnost, pohotovost, aktuálnost) ruku v ruce s jejich hodnotou estetickou. Snímky jsou porotě prezentovány anonymně. Porota má právo většinou hlasů v zájmu ocenění snímků rozhodnout o případném převedení prací do jiné kategorie nebo ocenit jen některý snímek ze série či neudělit některou z cen. Právo neudělit cenu se vztahuje na všechny ceny soutěže.

 

PETR MLCH, předseda poroty, šéfredaktor fotobanky ČTK, ČESKÁ REPUBLIKA

Při studiu pátého ročníku Fakulty strojní ČVUT začal v roce 1999 pracovat v České tiskové kanceláři (ČTK) v tehdejší redakci obrazového zpravodajství. Do roku 2006 působil v agentuře jako editor obrazového zpravodajství na tzv. newsdesku, následně se jako zástupce šéfredaktora věnoval řadě projektů pro zrychlení a zkvalitnění zpravodajské fotografické produkce, včetně projektu vybudování nového online portálu fotobanky ČTK. V roce 2008 se stal šéfredaktorem Redakce obrazového zpravodajství. Kromě péče o archiv ČTK zprostředkoval spolupráci s celou řadou zahraničních i tuzemských partnerů včetně exkluzivního partnera Associated Press. Fotobanka se pod jeho vedením začala orientovat i na projekty jako jsou výstavy, knižní publikace, adjustace fotografií a fotografování na zakázku. Jako jeden z autorů byl u první výstavy ČTK v roce 2012 u příležitosti úmrtí prezidenta Václava Havla, která byla následně k vidění i na pražském letišti v Ruzyni při jeho slavnostním přejmenování na Letiště Václava Havla. Dalšími významnějšími výstavními projekty byla retrospektivní výstava Jovana Dezorta včetně jejího knižního vydání, putovní exteriérová expozice k desetiletému výročí vstupu ČR do EU a dvojice výstav Plzeňského rodinného fotoalba v rámci Plzně Evropského města kultury 2015.

 

ADRIAN EVANS, ředitel Panos Pictures, VELKÁ BRITÁNIE

Adrian Evans se narodil ve Velké Británii. Studoval dějiny umění na univerzitě v Yorku. Tři roky pracoval jako grafik na volné noze a poté se začal věnovat práci s fotografií v archivu agentury Hutchison. V roce 1990 se stal ředitelem archivu Panos Pictures a o sedm let později koupil v agentuře většinový podíl. Pod jeho vedením se Panos Pictures stala významnou agenturou specializovanou na sociálně angažovaný fotožurnalizmus. Adrian Evans je tvůrcem řady velkých projektů od profesionální cyklistiky v Belgii po současné otroctví v Británii. Je rovněž členem porot mnoha soutěží včetně World Press Photo, International Press Photo Contest v Číně, ruského Press Photo i českého Czech Press Photo. Je také konzultantem na poli vizuální komunikace pro nevládní organizace a na stejné téma přednáší na London College of Communication, University of Westminster a London School of Economics.

 

DANA KYNDROVÁ, fotografka, ČESKÁ REPUBLIKA

Vystudovala francouzštinu a ruštinu na Filozofické fakultě UK v Praze (1979). Deset let působila na katedře jazyků strojní fakulty ČVUT a po listopadu 1989 na katedře jazyků AMU. Od roku 1992 je volnou fotografkou. Žije v Praze. Fotografovat začala v osmnácti letech a věnovala se vždy černobílé humanistické fotografii. Uspořádala řadu výstav doma i v zahraničí a vydala osm autorských publikací: Nepolepšitelná víra v lepší budoucnost (1998), Per musicam aequo (1998), Žena mezi vdechnutím a vydechnutím (2002), Odchod sovětských vojsk z Československa (2003), Podkarpatská Rus (2007), Algerie-Togo (2009), společně se svoji matkou Libuší, Rituály normalizace / Československo 70. - 80. let (2011) a Rusové… jejich ikony a touhy (2015). Získala řadu ocenění ve fotografických soutěžích: 1995-1999 Czech Press Photo (celkem 7 cen), 1998 - hlavní cena v národním kole Fujifilm Euro Press Photo Awards (reprezentovala ČR v únoru 1999 na evropském kole v Londýně), 2006 – Grant hlavního města Prahy (za soubor fotografií z ruské pravoslavné pouti), v rámci kterého zachytila život pražských bezdomovců. Kromě své vlastní fotografické tvorby se začala v posledních letech věnovat i kurátorské a organizační činnosti v oblasti fotografie. Je autorkou monografie Miloně Novotného (2000), publikace 1945 Osvobození … 1968 Okupace / Sovětská vojska v Československu (2008) a Jan Palach 16.-25.1.1969 (2009). Za tuto kurátorskou činnost ji Asociace českých profesionálních fotografů udělila titul „Osobnost české fotografie 2008“.

 

EVGENIY MALOLETKA, fotograf, UKRAJINA

je ukrajinský volný fotožurnalista, žijící v Kyjevě. Maloletka zahájil svou kariéru v roce 2009 jako fotograf pro místní tiskové agentury UNIAN a PHL. Maloletka byl od začátku zainteresovám do zpravodajství o ukrajinské revoluci. Před tím pokrýval konflikty na Krymu a východní Ukrajině pro různá mezinárodní média. Kromě toho pracuje také na svých osobních projektech: huculský projekt o etnických Huculech - komunita na západní Ukrajině, jejich tradice a každodenní život a Donbass - o probíhajícím konfliktu na východě Ukrajiny, který přinesl smutek rodinám zabitých civilistů a vojáků, zničil ekonomiku a vyvolal zmatek v celé zemi. Jeho práce byly publikovány v mnoha významných médiích: TIME, The New York Times, The Washington Post, Der Spiegel, Newsweek, The Independent, El Pais, The Guardian, The Telegraph a další. Většinu času strávil na východní Ukrajině prací pro The Associated Press a také přispíval video obsahem. jeho záběry byly vysílány na BBC, Euronews, NBC a dalších mezinárodních televizních stanicích.

 

FILIP SINGER, fotograf, ČESKÁ REPUBLIKA

Je přes 14 let kmenovým fotografem mezinárodní tiskové agentury European Pressphoto Agency (EPA). Nyní pracuje pro EPA v Berlíně. Pro tiskovou agenturu fotograficky pokrývá hlavní zpravodajské a sportovní události v Německu a v ostatních zemích světa. Volné dokumentární tvorbě se Filip Singer věnoval zejména v letech 1999 - 2009, kdy zaměřil svoji pozornost zejména na odlehlé oblasti Sibiře a bývalé sovětské republiky. Zajímá ho prostředí a změny jež se dotýkají obyčejných lidí z bývalého SSSR. Ve 23 letech byl vybrán prestižní agenturou VII mezi mladé fotografické talenty střední a východní Evropy. Je držitelem devatenácti ocenění v soutěži Czech Press Photo. V roce 2014 získal v soutěži hlavní cenu, Fotografii roku. V roce 2018 byl nominován na Rückblende, Německou cenu za politickou fotografii a karikaturu.

 

MSTYSLAV CHERNOV, fotograf, UKRAJINA

je ukrajinský fotograf, fotoreportér, filmař, válečný zpravodaj a romanopisec známý pro své zpravodajství o Revoluci důstojnosti (euro-majdanské revoluci), válce na Donbasu, včetně sestřelení letu MH17, syrské občanské válce, bitvě o Mosul v roce Iráku i za jeho rozmanité fotografické výstavy. Černov je novinářem Associated Press a člen Ukrajinské asociace profesionálních fotografů (UAPF). Černovovy materiály byly publikovány a vysílány několika zpravodajskými stanicemi po celém světě, včetně CNN, BBC, The New York Times, Washington Post a dalších. Vyhrál a stal se finalistou prestižních cen, včetně Livingston Award, Rory Peck Award a různých cen Royal Television Society. Černov byl při práci v konfliktních zónách několikrát zraněn.

 

TAMÁS SZIGETI, fotograf, prezident Association of Hungarian Press Photographers, MAĎARSKO

Tamás Szigeti se narodil v Budapešti. V letech 1978 – 1992 působil jako fotograf několika maďarských časopisů a politického deníku Magyar Hirlap, kde se stal v roce 1993 vedoucím fotografického oddělení. Na počátku milénia se stal obrazovým redaktorem časopisu Best Magazine, a poté obrazovým redaktorem politického týdeníku 168 Óra. Od roku 2005 je obrazovým redaktorem prestižního ekonomického týdeníku Figyelo. Oficiálním fotografem maďarské vlády se stal v roce 2011. Střídavě působí ve funkci tajemníka a prezidenta Association of Hungarian Press Photographers. Je rovněž několikanásobným porotcem soutěže Hungarian Press Photo.

 

Text: Richard Koníček

Foto: Wenca Nikoníček (13 x) a Czech Photo Centr (1x)  

 

 

Evgeniy Maloletka a Mstyslav Chernov

Obležení Mariupolu – poslední novináři v okupovaném městě

12. 10. – 4. 12. 2022

Czech Photo Centre

https://www.czechphoto.org

Seydlerova 2835/4, 158 00 Stodůlky - Praha 13

 

Otevírací doba:

pondělí: ZAVŘENO

úterý - pátek: 11 – 18

sobota - neděle: 10 – 18

Vstupné:

100 Kč / 50 Kč (snížené vstupné)