David Moješčík MojDa ´takové, jaké je´aneb ´nahá´ krása či krása levitace…
Galerie Václava Špály - Praha
31. 1. - 15. 3. 2020
Na vernisáži autorské výstavy Davida Moješčíka MojDy ´takové, jaké je´ byl David Moješčík MojDa - sochař (od 2004 na volné noze), autor vystavených plastik, osobně přítomen. V suterénu můžeme zhlédnout videoprojekci z autorových soutěžních i realizovaných návrhů, včetně plastiky Milady Horákové i Věry Špinarové (Ostrava).
„David Moješčík( * 1973) již má za sebou poměrně rozsáhlé sochařské dílo. Dnes patří k domácím sochařům již střední generace a stal se ´známým´ i prostřednictvím vícerých realizací v ostravském veřejném prostoru, které se staly předmětem lidové zloby i odborných polemik a nezřízených vášní...
David Moješčík totiž patří k těm nemnoha současným sochařům, kteří nepůsobí v akademickém prostředí a není tedy tzv. kryt kolegiálními zájmy vlastní institucím.
Proto se může jevit v dnešní komplikované době zájmově přidělovaných grantů a statisticky úročených, avšak umělecky málo podmětných bodů RUV jako možný terč, jako pouhý romantický dobrodruh, který možná až urputně dělá to, co nejlépe umí - figurální sochařství.
Moješčíkova sochařská tvůrčí práce se zdá být ovlivňována dvěma zdánlivě místem i časem nesouměřitelnými mentálními světy: spiritismem budhistického Východu a romantizujícím simulakrem někdejší měšťanské kultury ´fin de sieçle´.
Její mnohdy naivně spekulativní zření v průnicích tak reálného jako i pohádkového světa,
tak blízkého postprodukci v současné zábavné literatuře
i
v počítačových hrách pro velké malé diváky.
Již v 80. letech 20. století přirovnal historik umění a esejista Josef Kroutvor obdobná dění k dění v mohutné deltě 1/, v níž nejrůznější formální ideje, jejich tvary a síly vzájemně proplétají, až zmizí; a pak opět vystoupily z hlubiny, aby se vzápětí zase propadaly k zapomnění, či mělce ožily v (sub)prostředí možná již slepého ramene… etc.
Obecně platí, že staré má být zničeno, aby poté mohlo být (správně) nalezeno.
Pamatuji si, že již v době Moješčíkových studií na brněnské FaVu jeho neobvykle sofistikované figury mi přišly zajímavé. Pokud jsem správně porozuměl situaci, nešlo tu jen o realistickou studii modelu, nýbrž šlo o vystižení určitého ideálu: ´těla těl´ z daných jednotlivostí výsledku studia několika modelů.
Již tehdy David Moješčík své panáky či panenky jako by generoval v málo obvyklých pozicích; jejich finální vzhled ale podřídil vztahům poměru k celku, v klasické normě a ideálu souladu vnější a vnitřní - až do nedávné doby pouze dívčí - ´nahé´ krásy.
Moješčíkovy akty jsou modelérsky dokonalé,
snad proto i mohou působit na diváky trochu odtažitě.
Přitom však nepostrádají výrazovou naléhavost,
jako by byly k nám posílány
z ´jiného břehu!´
Dojem z vnitřní intervence doprovází vytušení nenásilného,
a přitom však silně expanzivního okamžiku,
který
-
jako když po výdechu následuje nádech
-
´musí´ přece přijít!
Přímo ukázkové jsou Moješčíkovy Levitace, ženské figury v meditující pozici jogína, jaksi ´letmo´ vyrovnávající vlastní gravitaci na 3 opravdu minimálních bodech - v malíčku nohy a prostřednictvím jednoho z prstů pravé i levé ruky.
Účinek formálního nadskočení základny a zvednutí vlastního těžiště sochy podporuje prokomponovávaná spleť z energeticky živých obrysových linií figury, která jako by tak sochou ´rotovala´ zevnitř ven i kolem středu. ´
Pozoruhodná svým vnitřně zastaveným pohybem je i zatím poslední Moješčíkova figura v ´životní´ velikosti s výrazným vertikálním přesahem nad těžištěm pohlaví a kříže končetin, po x letech ženských studií výjimečně mužská: neduální Ishvara (2019-2020), ztvárňující opět fyzicky nejnáročnější jogínskou pozici 2/, hinduistický filosofický koncept monisticky přítomného, na sebe soustředěného, nezávislého bezkonfesního věčného boha, nejvyššího Pána světa …, etc. " (text: Pavel Netopil)
Poznámky:
1 / Kroutvor, Josef.
Hlava Medusy.
Jazzpetit č. 29, s. 143-144.
2 / Otec,
ing. Miloslav Moješčík (1947-2009)
byl cvičitelem jógy (Yoga in daily life),
s mezinárodní certifikací.
Kurátoři výstavy: Mgr. Pavel Netopil a Josef Vomáčka
Pavel Lagner, PPF Art a.s., kurátor galerie
110 00 Praha 1
Národní 30
Máme otevřeno denně: 11.00 - 19.00 hodin
Hodnocení: 100 %
Ing. Olga Koníčková
(tisková zpráva - Copyright © PPF Art 2020)
Foto: © Ing. Olga Koníčková