„Angličáci Matchbox“ aneb jak krabička sirek inspirovala chladné Angličany?!

28.02.2013 15:51

 

12. prosince 2012 – 21. dubna 2013

Výstavní sál UPM - Praha

 

Uměleckoprůmyslové museum v Praze zařadilo do svého programu těsně před Vánocemi mimořádnou a zejména pro děti zajímavou výstavu miniaturních modelů autíček a jiných vozidel „Angličáci Matchbox“. Ve dvou podlažích UPM prezentujeme kromě miniaturních modelů aut a jiných vozidel, s nimiž si hrálo několik generací dětí, i produkci dárkových setů, her či reklamních předmětů.  

 

Možnost vyrábět různorodé typy ve variabilním provedení postupně proměnilo charakter hračky ve sběratelský artefakt.  Modely Matchbox jsou dílem významné anglické firmy Lesney (1947–1982) a později jejích nových vlastníků: společností Universal  International, Tyco a Mattel.  Na výstavě můžeme zhlédnout bezmála 1500 vystavených exponátů, které se soustřeďují na produkci firmy Lesney – od prvních hraček přes sérii 1–75 (miniaturní modely aut), řadu Superfastů (auta s „extra rychlými koly“), Major Packs a King Size (řady aut větších rozměrů, stavební a zemědělské stroje), řadu doplňků (Accessory Packs) až po sérii veteránů (Models of Yesteryear).

 

Bez obalu ani ránu

Když jsme začali mít možnost vyrábět různorodé typy ve variabilním provedení, postupně jsme proměnili charakter hračky ve sběratelský artefakt, především nás dospělých. A podotknéme ještě, že koníček to není vůbec levný.  A protože víme, že jakýkoliv sběratelský předmět se lépe zhodnocuje s původním obalem, nejlépe s  nerozbaleným, pak je samozřejmé, že jsme od počátku výroby považovali obal za nedílnou součást modelů. Angličany napadla spásná myšlenka: vytvoříme auta tak malých rozměrů, aby se vešla do krabiček od sirek!“ A protože společnost Lesney našla zalíbení v krabičkách Norvic, které tehdy vyráběla československá firma SOLO Sušice.

 

Po kovu nastupuje i plast

Takto jsme také odlišili značku Matchbox od produkce jiných firem specializovaných na podobný typ hraček. Zároveň bylo v poválečné Anglii žádoucí vytvořit hračky, jejichž cena by byla úměrná možnostem kapesného i dětí z chudších vrstev (ve Velké Británii se pro takové hračky vžil název „penny toys“). Modely jsou vesměs vyrobeny ze slitiny zinku s dalšími kovy, postupně se začal užívat i plast – nejprve na výrobu koleček, posléze na ostatní části auta, která nejsou z kovu ani u běžných aut. Původně se modely prodávaly jako hračky pro děti, řada veteránů uvedená na trh v roce 1956 pak byla prezentována jako sběratelský artefakt pro dospělé.

 

Exponáty výstavy pocházejí ze dvou soukromých sbírek – ze sbírky Alexandra Goldscheidera (Londýn) a z pozůstalosti Tomáše Frýda (Praha). Reprezentativní část, zakoupená muzeem v letošním roce do sbírky hraček, by měla být v budoucnu zpřístupněna na zámku v Kamenici nad Lipou, pobočce UPM.

 

Sběratelství „ angličáků“ jako fenomén

Dříve narození sběratelé si připomenou, že v 60. letech minulého století sbírání autíček firmy Matchbox, původně v napodobeninách krabiček od zápalek, zcela pohltilo tehdejší mladé sběratele. Jeden „angličák“ stával začátkem 60. let kolem 30 korun a průměrný měsíční plat dělníka byl kolem 1 200 korun.  O úzkých vazbách fenoménu Matchbox na české prostředí svědčí i fakt, že se vžil název „angličáci“. Modely si získaly velkou popularitu díky nevídané preciznosti a dotaženosti provedení, funkčnosti, zářivé barevnosti a vysoké odolnosti. Modely aut a jejich první sběratelé se objevili v 60. letech, kdy se do Československa dostaly první výrobky anglické firmy Matchbox. Krása a dokonalost těchto autíček je považovaná za určitý vzor dodnes.

Závěrem

Výstava je určena široké veřejnosti, důrazu na představení modelů jako hraček pro děti odpovídá i způsob instalace. Nechybí herní zóna, ve které se děti i dospělí budou moct vyzkoušet rychlost, jízdní i parkovací vlastnosti svého vozu.  Horní patro výstavy věnujeme prezentaci veteránů, které jsme vystavili jako objekt sběratelských aktivit.

 

Projekci filmů z archivu British Pathé Ltd. umožnila Britská rada–British Council, Praha.

 

Komentované prohlídky s kurátorem (vždy v 17 hodin)

12. 3. 2013

Výklad je zdarma k platné vstupence na výstavu.

 

Šestero pro fajnšmekry…  A co bude dál?

 

  1. Za pokles cen modelů mohou mladíci a vdovy (zpráva z roku 2009)

V České republice se shromažďování modelů starých i nových automobilů věnuje několik tisíc sběratelů. Za nejvzácnější "angličáky" jsou ochotni zaplatit i desetitisíce korun. Mezi sběrateli dominují muži, zejména vyššího věku. Největší sběratelé v ČR vlastní kolem 3 000 až 4 000 aut, většinou tradiční značky Matchbox. Své "miláčky" vystavují v prosklených vitrínách, časté jsou i speciální místnosti se zaplněnými policemi. Ostatní "netrofejní" kusy končí v bednách. Sběratelé modelů aut jsou ochotni zaplatit za vzácný exemplář i 50 tisíc korun. Zároveň si ale stýskají, že cena jejich rarit se vzrůstajícím stářím nestoupá. Podle nich za to může mladá generace, pro kterou sběratelství není přitažlivé, a vdovy rozprodávající cenné sbírky pod cenou. Budoucnost tohoto koníčku je proto poznamenaná nezájmem mladší generace a zdá být nejistá. Mladí totiž dávají přednost funkčním modelům na dálkové ovládání. Některé staré modely, které se už přestaly vyrábět, dokonce zlevňují.

 

  1. I historie vzniku „angličáků“ nás zajímá

Sběratele zajímají ho nejen samotné modely, ale i historie a okolnosti jejich vzniku. Neméně důležitý je podle něj jejich vzhled, protože krásné modely prý mohou mít i psychologický efekt.  "Když je vám mizerně, jdete se s autíčky potěšit. Při jejich přerovnávání pak nacházíte i detaily, kterých jste si dříve nevšimli," vysvětlil jeden ze sběratelů.

 

  1. Z Klubu sběratelů kuriozit

Majitelem největší sbírky autíček v ČR, kterou registruje Klub sběratelů kuriozit, je Rudolf Kocourek. Jeho láskou jsou italská auta v měřítku 1:43. Vlastní  přes 8 tisíc modelů v ucelených časových řadách v čele s prvním vozem značky Fiat z roku 1899. Sbírku doplňují i výrobky automobilek, jež Fiat postupně převzal, kam se řadí například Alfa Romeo, Maserati nebo Lancia. Ke Kocourkově největším chloubám patří vedle malosériových kusů i raritní modely, které si sám postavil nebo přestavěl. Takový je například unikání model třetí a čtvrté generace Fiatu 127 z 80. let.

 

 "Shánění autíček už není jen vášeň, ale přímo ´diagnóza pro psychiatra´", prohlásil Kocourek s nadsázkou. Vynaložené peníze ani námaha ho prý vůbec nemrzí. "Zabývám se modely každý den několik hodin a vůbec toho nelituji. Zalezlo mi to již pod kůži," dodal český rekordman. Mezi sběrateli se najdou i ženy. Převažují mezi nimi policistky a hasičky, které se specializují na policejní a hasičská auta. Četné jsou i motorkářky, jejichž zájem se samozřejmě soustřeďuje na motorky, ve většině případů na značku Harley-Davidson.

 

  1. Doba tlačí ke specializaci

Ohromný výběr modelů, který přinesla porevoluční doba, nutí sběratele ke specializaci dle měřítka a typů modelů. Vše záleží na fantazii - jedni se věnují veteránům, někdo sbírá sportovní vozy. Oblíbené jsou formule a velmi časté je i zaměření na policejní a hasičské vozy. Modely, které obvykle kombinují plast a kov, se vyrábějí ve velkých sériích. Převažuje měřítko 1:43, častý je také poměr 1:18 a 1:24. Vzácnější jsou "angličáci" v měřítku 1:12, jejichž cena se někdy vyšplhá až na 10 tisíc korun. Auta v měřítku 1:8 se vyznačují propracovanými detaily. Do ČR se ale dovážejí jen v omezeném množství, protože kupce odrazuje jejich cena překračující občas i 50 tisíc korun.

 

  1. Vyrobené omylem?!

Nejcennější jsou takzvané přechodové modely, u kterých výrobce použil omylem díly z předchozích typů. Podobných kusů je tak třeba jen pár desítek na světě. Ceněné jsou i speciální modely, které vznikly v malém množství a jsou zajímavé svou historií. Je mezi nimi třeba model vozu lincolnu, v němž byl zabit americký prezident John F. Kennedy. Velmi cenný je i model vozu Austin, který dostalo 1 000 hostů na svatbě prince Charlese a princezny Diany.

 

  1. Proč je zájemců stále méně?

Některá autíčka časem nabývají na ceně. Růst hodnoty však lze jen těžko předvídat. Mysleli jsme si, že radikálně nahoru půjde cena starých Matchboxů. Jejich výroba v Anglii totiž skončila a raritních kusů je málo. Zájem o klasické modely aut z různých důvodů postupně klesá. Na burzách a v obchodech převažují čtyřicátníci a padesátníci, mladá generace o ně velký zájem nemá. Další vývoj je určen faktem, že lidé dávají přednost funkčním modelům, které se pohybují s pomocí dálkového ovládání. Podle sběratelů je také na sbírání mnohem méně času. Masové sběratelství autíček proto podle nich postupně zmizí a v budoucnu se mu bude věnovat jen pár zapálených nadšenců.

Většina novější produkce pochází z Číny. V Česku však existují soukromí výrobci, kteří se specializují na vytváření omezených sérií autíček, ale tato na zakázku vyráběná vozítka pak ve výjimečných případech mohou stát i 100 tisíc korun.

 

Zdroj: www.hobby.cz, ČTK

 

Ing. Olga Koníčková

Foto: Gabriel Urbánek  ©UPM