Agnieszka Holland - Franz aneb kafkovské téma očima Franze Kafky
Franz
Režie: Agnieszka Holland
Žánr: Drama / Mysteriózní / Psychologický / Životopisný
Stopáž: 127 minut
Distribuce: Bioscop
Premiéra: 25. 9. 2025
(Daniel Dongres - malý Franz a Peter Kurth - Hermann Kafka, otec)
„Působivý příběh inspirovaný životem, dílem a fantazií spisovatele Franze Kafky, který dokázal fascinujícím způsobem předběhnout svou dobu.
Vegetarián, workoholik, introvert, outsider, milenec v dopisech a úředník v noční můře.
(Katharina Stark – Ottla Kafka, sestra a Idan Weiss – Franz)
Film Franz, je plný fantazie, humoru, bolesti, a vnitřního světa muže, který
ve svých knihách definoval moderní existenciální úzkosti, a
i sto let po své smrti zůstává zrcadlem našich nejhlubších strachů a tužeb.
Režisérka Agnieszka Holland skládá kaleidoskop
událostí z fragmentů, snů, dopisů a dochovaných příběhů.
Vzniká tak smyslově intenzivní portrét muže, který
nikdy nepřestal hledat sám sebe – a
právě tím se dotkl něčeho podstatného v nás všech.“
Synopse: Bioscop
(Sandra Korzeniak - Julia Kafka, matka a Peter Kurth - Hermann Kafka, otec)
127 minut o nás v nás
Synopse distributora filmu Franz, společnosti Bioscop, uvádí, že Kafka předběhl dobu. Zdá se že ano, neboť v sobě a následně do svých dochovaných písemných vyjádření, vložil to, co je dnes pro drtivou populace přiznaně, či raději nepřiznaně, běžné. Zejména pak v posledních letech, v čase balancování lidstva po laně nad propastí války. Kafka to nejen že v sobě, pod vlivem okolí a událostmi třaskavé doby, vnímal., ale on to i dokázal sdělit. Zaznamenat tak, že když to dnes čteme – nebo ve filmu na vlastní oči vidíme a díky skvělému hereckému podání dokonce i online spoluprožíváme – nabýváme dojmu, že Kafka opravdu tu dobu předběhl. Nejméně do teď. Ale co když to platilo už i pro lidi tenkrát, kteří to díky výchově, společenským souvislostem a zakořeněným zvyklostem, jen tenkrát tak nevnímali? No, rozhodně ty své niterné pocity a prožitky nedovedli ještě pojmenovat a nemohli je s takovým gustem dokonce sdílet. Jako to činíme my, dnes.
Kafka, byl za podivína, který to precizně formuloval a který na tom, že to hlásá a že to skoro veřejně prožívá (sdílí), neviděl nic špatného. Z tohoto aspektu by se pak dalo říci, že ani tak nepředběhl dobu, jen předběhl lidské konvence a nebál se to dát nejen do svých textů, ale i klidně najevo.
Proto se od něj dnes můžeme - a máme – učit. Sebezptytu a vzájemné toleranci, vzájemnému pochopení se. To první, se nám daří celkem obstojně. Kdo už nebyl u nějakého toho psychoterapeuta nebo nemá alespoň nějakého svého kouče přes mezilidské vztahy, jako by nebyl. Zato to druhé, toleranci a pochopení - to nám zatím pořád, ztraceně nejde.
A o tom je – podle názoru autora těchto řádek – tenhle film především.
(Idan Weiss - Franz)
Zdaleka ne jen hraný životopis
„Snímek začíná Kafkovým dětstvím v Praze a sleduje jeho život až do smrti v Rakousku po první světové válce. Od vztahu s autoritativním otcem přes pevné přátelství s Maxem Brodem až po komplikované milostné osudy s Felicií Bauerovou a Milenou Jesenskou, vzniká bohatá, emotivní, často ironická, místy až groteskní freska člověka, který v touze po „obyčejném“ životě dokázal napsat ta nejneobyčejnější díla.“ Píše distributor filmu Bioscop
Tedy zdánlivě „jen“ hraný životopis. Ale to by se materiálu nesměla chopit paní režisérka Agnieszka Holland. Její pojetí filmařiny, není nikdy jen o natočení jakéhosi žánru, jakéhosi filmu, jakéhosi osudu, její pojetí je sonda do nitra onoho děje či osobnosti. O to jí ve filmu jde. Ať už to je Hořící keř, Šarlatán nebo teď právě, nejnověji Franz.
Holland diváka doslova přinutí příběh spoluprožít o co jí jde, a to povětšině přímo očima hlavní postavy. Ne, jako že jen tak z křesla v kině sledovat dění na plátně s povzdechem, jo, fakt to neměl to lehké. Ne, ne. To u Holland není možné. V jejím zpracování jsme vždy do jisté míry i my tak trochu tou postavou, kterou sledujeme. A to je pak síla. Umu režisérky i našich emocí. Však si také Agnieszka Holland zcela záměrně volí vždy naprosto vyhraněné postavy, osoby, osudy, příběhy. A tím je jiná. Agnieszka i její filmy.
(Idan Weiss - Franz a Ivan Trojan - Sigfried Löwy, strýc)
Jen ne pomník!
Agnieszka Holland moc dobře ví kam, a jak až, může, aby hlavní postava zůstala živou bytostí a nevznikl z ní jen – možná efektní – leč pouze kamenný a strnulý pomník. Tahle režisérka vždy natolik dokáže svůj příběh podat i „prodat“ divákovi, aby se vlastně bavil. Ano, doslova bavil. Bušit do nás v kině či u monitoru jen a jen drsné, těžké, podivné a niterné emoce, by pro ni nebylo správně. Režisérka dokáže k postavě přistoupit s jistým odstupem. Sem tam, nás dovede k pousmání, no, ano, byl to tak trochu cvok, ale měl recht, a dokonce se nebojí ani onu posvátnou postavu génia ukázat jako totálního packala, že je nám v kině za něj až trapně. A to je to cenné.
Franz je pak totiž opravdu z masa a kostí, a je - sice rozporuplnou - ale vlastně reálnou postavou. A komu z nás se během života něco podobného taky už nepoštěstilo…
Kafka je, byl a bude genius. A geniové, aby mohli být genii, musí být nějak jinak ujetí. To by nebyly lidi. Autora těchto řádek nadchly ve snímku především Hollandčiny špílce s prostřihy do budoucnosti, aby ozřejmily souvislosti (útěk Broda se spisy Kafky v počátku 2. Sv. Války a pár podobných „mimozáběrů“) a ještě víc působily šlehy do současnosti (průvodci a popkomerce parazitující na světovém snobsky a ryze komerčním boomu, se jménem Kafka). Tím se film úžasně odlehčí, ale také přiblíží realitě, dnešnímu pohledu, stejně jako se tím už předem drtí nebezpečí zkamenění Kafky do neživotného pomníku.
(Idan Weiss - Franz)
Hrst faktů kolem filmu Franz
Následující řádky jsme vybrali z bohatých tiskových materiálů distributora filmu, společnosti Bioscop, určených k citacím a použití ve vlastních článcích. (Po potřeby webu, upravil RiKK)
· Česko-německo-polský koprodukční snímek Franz režisérky Agnieszky Holland a producentky Šárky Cimbalové přináší, pod českou producentskou taktovkou, v hlavní roli talentovaného německého herce Idana Weisse. Dále spatříme jak mezinárodní, tak české hvězdné herecké obsazení – Jenovéfa Boková, Peter Kurth, Katharina Stark, Ivan Trojan, Josef Trojan, Sandra Korzeniak, Carol Schuler, Jan Budař, Sebastian Schwarz, Aaron Friesz, Gesa Schermuly a mnoho dalších.
· Producentkou je spolu s Agnieszkou Holland po divácky úspěšném Šarlatánovi a cenami ověnčené HRANICI opět Šárka Cimbalová, executive producers Franze jsou Mike Downey, Kevan Van Thompsona Daniel Bergmann.
· Producentka Šárka Cimbalová říká:
„Agnieszka se rozhodla film točit tak, abychom věrně zachytili Kafkovu osobnost, dílo i dobu, ve které žil. Proto se také ve filmu mluví tak, jak se tehdy mluvilo, to znamená česky a německy. A proto ztvárňuje Franze Kafku německý herec Idan Weiss.“
(Idan Weiss – Franz, Carol Schuler – Felice Bauer a Sebastian Schwarz – Max Brod)
· Na otázku, jak těžké bylo vybrat hlavního představitele, se režisérka Agnieszka Holland usmívá a říká:
„Náš představitel Franze herec Idan Weiss – to je zázrak, který se občas stane. Byl to asi třetí herec, kterého mi casting ukázal, a okamžitě jsme všichni měli pocit, že to je on. Nejen vzhledem ale i tím, že je typickým představitelem současné generace.“
· Snímky Agnieszky Holland se úspěšně vzpírají žánrovým nálepkám, nejinak je tomu u celovečerního filmu Franz. Má ale vlastně Kafka něco společného s mladou generací, když se přece jen každá epocha vyznačuje odlišným smýšlením i chováním?
· „Já osobně si myslím, že Franz byl vlastně člověkem třetího tisíciletí a dnešní generaci je daleko blíže, než byl té své,“ říká Cimbalová.
· Režisérka, scenáristka a producentka Agnieszka Holland navazuje:
· „Dá se říct, že Franz Kafka se jako člověk dnešní generaci velmi podobá. Na jedné straně ty jeho různé strachy, tiky, úzkosti, vztah k vlastnímu tělu, k budoucnosti, to všechno ho dělá velmi moderním a pak i fakt, že on sám komunikoval raději písemně než osobně. Myslím taky, že měl nechuť k něčemu úplně definitivnímu a že vše nechával určitým způsobem nedovršené a otevřené. Je toho hodně, co je na něm současné a moderní.“
(Idan Weiss – Franz a Aaron Friesz – Oskar Baum)
· Na Oscara třikrát nominovaná Agnieszka Holland patří mezi nejobdivovanější filmaře naší doby. Je etablovanou a respektovanou tvůrkyní jak v západní Evropě, tak v Hollywoodu. Natáčí nejen v rodném Polsku, v USA, ale za filmovou prací se vrací i do České republiky, kde v 60. letech vystudovala pražskou FAMU. Její filmy spojuje téma nerovného boje jedince s tlakem doby a také s vlastními vnitřními rozpory. Po emigraci z Polska natočila mezi jinými snímky jako slavné válečné drama Evropa, Evropa (Europa Europa, 1989), životopisná dramata Úplné zatmění (Total Eclipse, 1995) s Leonardem DiCapriem a Ve stínu Beethovena s Edem Harrisem a Diane Kruger (Copying Beethoven, 2005), dále oceňovaný třídílný seriál pro produkci HBO Hořící keř (Burning Bush, 2013) nebo aktuální snímek Pan Jones (Mr. Jones, 2019).
· Pod křídly české producentky Šárky Cimbalové následoval film Šarlatán (Charlatan, 2020), který v českých kinech vidělo téměř 300 000 diváků a byl vybrán za Českou republiku jako kandidát na Oscara, kde se umístil na shortlistu. Mimo to získal 5 Českých lvů, 2 Ceny České filmové kritiky, desítky nominací a ocenění na festivalech po celém světě.
· Zatím poslední celovečerní snímek Agnieszky Holland HRANICE (GREEN BORDER, 2023), v koprodukci s producentkou Cimbalovou, získal Zvláštní cenu poroty v Benátkách a byl nominován na Evropské filmové ceny v kategoriích nejlepší film, režie a scénář. Získal i nespočet mezinárodních ocenění a byl zařazen do soutěžních sekcí všech světových filmových festivalů. V Polsku se stal nejnavštěvovanějším tuzemským snímkem roku a režisérka spolu s koproducentkou za něj v roce 2024 převzaly České lvy za Mimořádný počin v oblasti audiovize. V témže roce byl snímek oceněn jako nejlepší film Polskou filmovou akademií a režisérka převzala medaili Za zásluhy I. stupně o stát v oblasti kultury od českého prezidenta Petra Pavla.
· Film Franz vznikl v zahraniční koprodukci s Německem (X Filme Creative Pool, Uwe Schott, Jorge Narjes) a Polskem (Metro Films, Marcin Wierzchosławski, Alicja Jagodzińska). Mezi koproducenty patří Barrandov Studio, Telewizja Polska, Česká televize, Polish Film Insitute, Canal+, Czech Anglo Production, Neo Syn Con a získal koprodukční podporu Davida Grumbacha a Alexise Hofmanna z Bac Films.
· Film byl podpořen Státním fondem audiovize, evropským fondem Eurimages, Pražským audiovizuálním nadačním fondem, Medienboard Berlin – Brandenburg, ZDF/ARTE, DFFF a regionálními filmovými kancelářemi fondu Plzeňského a Ústeckého kraje. Partnery snímku jsou ČPP a Bluetech.
(Carol Schuler – Felice Bauer a Idan Weiss – Franz)
I na barvě záleží aneb Tmavě modrá místo černé!
Na první pohled musí na filmu snad každého i nezasvěceného diváka od počátku upoutat koncert barev jednotlivých scén, kostýmů a dotváření atmosféry. I k této otázce jsme nalezli vysvětlení v materiálech dodaných distributorem. Stojí rozhodně za pozornost:
Když si většina lidí vybaví Franze Kafku, vidí před sebou vyhublého, smutného, zamračeného muže v černém obleku a klobouku.
Kostýmní výtvarnice filmu Michaela Horáčková Hořejší si však dovolila tuto zažitou představu elegantně narušit.
Film vyžadoval přes 4500 kostýmů, od těch nejjednodušších pro komparzisty až po precizně ušité obleky pro hlavní postavy – rodinu Kafkovu, Milenu Jesenskou, Maxe Broda, a mnoho dalších.
„Pro hlavního představitele bylo vytvořeno na míru kolem 150 kostýmů, a to přesných kopií toho co dle dobových záznamů nosil. Tyhle originály podporují Kafkovu siluetu a jeho křehkost a samozřejmě tím také dodávají filmu výjimečnost, kterou si zaslouží. Když si herec Idan Weiss na sebe poprvé oblékl kostým, tak to s ním úplně splynulo. Stál před námi Franz Kafka,“ říká absolventka oboru scénografie na brněnské JAMU.
Oproti tradiční a očekávané černé však zvolila pro Kafkův kostým barvu noční oblohy, tedy tmavě modrou.
(Vladimír Javorský – ředitel peněžního ústavu)
"Franzův styl je poměrně specifický. Každý má pocit, že o Kafkovi všechno ví a má naprosto přesnou představu, jak má vypadat, a tedy i se oblékat. Dá se říct, že je skutečným módním archetypem. Představíme si černý oblek, černý klobouk, popřípadě kabát. My s touto obecnou představou samozřejmě také pracujeme, protože to, co je v lidech uloženo, ten archetyp, jak se k němu vztahují, je důležité, aby vlastně šli s naším hrdinou. Ale jaksi jemně a s jakousi hloubkou a elegancí tu představu prohlubujeme. Proto jsem třeba pro jeho obleky kolem roku 1918 zvolila tmavě modrou, nádhernou barvu noční oblohy," vysvětluje Horáčková Hořejší.
Tmavě modrá provází Kafku většinu filmu, černou si schovává až na závěr – a to pro klíčový moment, kdy se Franz potká sám se sebou.
"Náš reálný Franz Kafka se potkává s představou o něm. Je to hezký moment, protože většina citlivějších lidí má pocit, že úplně neharmonizuje jejich vlastní představa o sobě s tou, kterou o nich mají druzí.“
Unikátní je také kombinace 120 let starých originálů s kostýmy šitými přímo na míru pro film.
"Ty skutečně pravé věci vnášejí do filmu zvláštní napětí a zpřítomňují ho pro současného diváka," říká kostýmní výtvarnice Hořejší, která už deset let sbírá historické módní kousky.
Mezi její nejoblíbenější kostýmy patří japonské kimono pro Milenu Jesenskou, Kafkovy plavky nebo hermelínová šála odkazující na Kafkovy sestry. Ve filmu se dokonce objeví klobouk od Vivienne Westwood – důkaz, že móda se v podstatě nemění, protože lidé mají stále stejné vášně a sny.
(Katharina Stark – Ottla Kafka, sestra)
Hudba? TRUPA TRUPA!
Tak jako zabarvaní scén a kostýmy, neunikne pozornosti diváka bezesporu ani hudební stránka. Je i není vnímatelná, rozhodně ladí s příběhem a jeho peripetiemi. Potřetí si tedy dovolíme vybrat informace z tiskových materiálů společnosti Bioscop:
Ve filmu zní hudba kapely Trupa Trupa. Jedná se o další spolupráci mezi režisérkou a hudebníky – jejich skladba „Headache“ zazněla již v jejím filmu HRANICE, který získal mnoho ocenění po celém světě a byl zařazen do soutěžních sekcí všech světových filmových festivalů.
Kapela, kterou zbožňuje Iggy Pop nebo Henry Rollins, vystupuje pravidelně i na české hudební scéně.
„Miluji kapelu Trupa Trupa a Grzegorze v podstatě jako básníka. Jejich hudba vyjadřuje energii a svobodu, které v kinematografii hledám. Jsou jednou z nejlepších současných polských kapel, oceňovanou i na mezinárodní úrovni. Kafka by je miloval!“ říká režisérka Agnieszka Holland.
Trupa Trupa je kapela z polského města Gdaňsk a založili ji Grzegorz Kwiatkowski, Wojtek Juchniewicz a Tomek Pawluczuk. Jejich hudba je směsicí post-punku, psychedelie a alternativního rocku. Vydali několik vysoce ceněných alb, včetně Of the Sun (2019), B Flat A (2022) a Mourners (2025), které produkoval legendární Nick Launay – známý svou spoluprací s Nickem Cavem, Amyl and the Sniffers a Idles.
Kapela nahrála tři sessiony pro BBC, vystoupila v kultovních pořadech Tiny Desk a World Cafe stanice NPR a zahrála na významných festivalech, jako jsou Primavera, SXSW, Iceland Airwaves a Desert Daze. Koncertuje po celém světě a sklízí vynikající ohlasy v mezinárodním tisku.
Los Angeles Times je označil za „jednu z nejlepších rockových kapel současnosti“, a The Guardian vyzdvihl jejich směsici nekonvenčních melodií, hutné instrumentace a lyrického zkoumání nejtemnější stránky lidské existence.“
Text: Richard Koníček
Foto: Bioscop
(Jenovéfa Boková – Milena Jesenská a Idan Weiss – Franz)
Franz
Režie: Agnieszka Holland
Žánr: Drama / Mysteriózní / Psychologický / Životopisný
Scénář: Marek Epstein, Agnieszka Holland
Kamera: Tomasz Naumiuk
Střih: Pavel Hrdlička
Hudba: Mary Komasa, Antoni Komasa Łazarkiewicz
Stopáž: 127 minut
Hrají: Idan Weiss, Jenovéfa Boková, Peter Kurth, Katharina Stark, Ivan Trojan, Josef Trojan, Sandra Korzeniak, Carol Schuler, Jan Budař, Emma Smetana, Sebastian Schwarz, Aaron Friesz, Gesa Schermuly, Václav Jiráček, Karel Dobrý, Vladimír Javorský, Stanislav Majer, Anita Krausová, Michal Isteník, Milan Šteindler a mnoho dalších
Premiéra: 25. 9. 2025
Distribuce: Bioscop
Trailery:
Dabing: https://youtu.be/NQAcuCP4pI0
České titulky: https://youtu.be/f78r0tpG5fg
Produkce: Česká Republika, 2025
Koprodukce: Německo, Polsko
Producent: Šárka Cimbalová (Marlene film production), Agnieszka Holland
Přístupnost: nevhodný do 15 let
(Anita Krausová – Elsa Brod a Sebastian Schwarz – Max Brod)