´Tvé lůno´ aneb proč všichni ztrácíme, i když si to splníme?! (Sinapupunan, Thy Womb)

03.04.2013 17:15

´Tvé lůno´ aneb proč všichni ztrácíme, i když si to splníme?! (Sinapupunan, Thy Womb)

 V rámci Mezinárodního filmového festivalu Festfebia 2013, který se koná  v Praze  ve dnech 14. – 22. 3.  2013 jsem zhlédla několik filmů, protože já filmy ráda. Pátý z nich byl film  filipínský -  se zajímavým a provokativním názvem ´Tvé lůno´. 

Film získal ocenění  ´Cena La Navicella Venezia Cinema´ na MFF Benátky v roce 2012 a zvláštní uznání ´Cena Nazareno Taddei´. A ještě na  MFF Tokio  v roce 2012 získal cenu ´Asian Film Award´ (Zvlátní uznání)..

 

Shaleha je porodní bába a jako taková cestuje po všech filipínských ostrovech. Přestože pomáhá dětem na svět, manželovi ironií osudu dát potomka nemůže. Ten po dítěti touží natolik, že Shaleha svolí s  druhou svatbou. Magický snímek působivě zachycuje prostý život, zvyky, vnitřní rovnováhu obyvatelů ostrovů a na diváka tak přenáší poklidnou atmosféru filipínského života.

 

Tak tolik podle distributora. S tím moc nesouhlasím, protože příliš poklidnou atmosféru jsem ve snímku nenalezla - ani špetku…  naopak je to velmi syrový a smutný příběh o lásce. O.K.

 

Shaleha na ostrovech

Pomáhá novorozencům na svět, a to na Filipínském souostroví, které čítá  více než 7 100 ostrovů. Z východu Filipíny omývá Filipínské moře, z jihu Celebeské moře a ze západu moře Jihočínské. Takže, aby se dostala k rodičkám, musí se svým manželem se k nim dostat lodí. Malou lodí, zpočátku příběhu bezmotorovou, ne však příliš bezpečnou před nájezdy pirátů či proti bouřlivým vlnám moře či dešti. Na začátku příběhu jsme účastni porodu, který proběhne dobře, a Shaleha jako vždy si vyprosí kus pupeční šňůry. Nevím, proč. Suší si je doma v pytlíčku na šňůře ve svém skrovném obydlí. Nemají žádný nábytek, spí prostě na podlaze, sedí na bobku atp. Prostě bydlí se svým manželem ve vsi, která je slátaná z ubohých chatrčí, mezi nimiž neustále probíhají neposedné a zdravé děti. Mořský vzduch je mořský vzduch!

 

Obživa je nesnadná 

Ale aby se oba manželé a vůbec všichni na ostrově, kde žijí, uživili, musí kromě své práce porodní báby ještě jezdit lovit ryby a nepřetržitě pletou koberce. Když je manžel postřelen při přepadení piráty, kteří jim seberou všechen rybí úlovek i se sítí, Shaleha ho dokáže uzdravit, protože ví, které bylinky má na jeho břišní ránu přiložit.

 

Nejvýznamnějšími plodinami Filipín je rýže, kukuřice, kasava, banánovník a zelenina. Je také významným světovým producentem kokosových ořechů, z nichž se vyrábí tzv. kopra, palmového oleje a ananasu. Z živočišné výroby je zde rozšířen chov prasat a rybolov.

 

 

Chceme mít dítě!

Oba manželé jsou již starší, mají se rádi a stále nemohou mít děti. Shaleha rozhodne, že znovu svého milovaného manžela ožení. A o tom to celý ten příběh je. Horší je však výsledek jejího snažení. A najít nevěstu není vůbec snadné. Za nevěstu se platí…a hodně…a hlavně jak zjistíme, kde je volná dívka, ochotná se vdát a mít dítě s jejím manželem?! Shaleha se domnívá jistě, že bude s novomanžely žít a vychovávat tak společně s manželem jejich děti.  

 

Filipíny leží v tropickém pásu, panují zde tedy extrémně vysoké teploty a vlhkost. Zimní měsíce, které zde převládají od listopadu do února, jsou teplé a suché. Letní měsíce od března do června jsou zvláště teplé. Chladněji a deštivo je během června a října.

 

Nevěsta bude muslimka!

Příběh se odehrává v části Filipín, i když patří k jediné římskokatolické zemi v celé Asii, kde se na jihu se objevují též muslimové. A tak vyjednávání probíhá složitě. Velmi. Nejdříve se určí cena nevěsty, a ženich buď kývne nebo ne. Má-li vůbec nějaké takové peníze? A kde je má Shaleha vzít? Neuvěřitelná trpělivost Filipínců je zřejmě nejhlavnější jejich charakteristikou. Nevěsta není doma? Tak počkáme! A ouha! Nepřijela! Jedeme tedy domů s prázdnou a smutní.  A hledáme dál…Mezitím si konečně koupili motor do loďky, aby objíždění ostrovů a hledání nevěst bylo rychlejší. A mezitím jsme šokováni náhlými raziemi filipínských vojáků, a lidé, někteří i zranění, prchají do bezpečí…

 

Filipíny mají hodně nerostného bohatství. Těží se zde rudy neželezných kovů a zlato. Průmysl je zaměřený na zpracování zemědělské produkce a výrobu základního spotřebního zboží. Rozšířený je tu tedy průmysl potravinářský, textilní, dřevozpracující a dokonce i chemický.

 

Ale až bude svatba, musí být všechno ve zlatě!  

A také jsme svědky takové svatby! Všechno je ve zlatě, šály, šaty, roucha…celá vesnice na ostrově se raduje…tančí, zpívá a jí až do rána…Při takové bídě je to k neuvěření…tradice musí být zachovány! I když se v dáli někde střílí!

 

Konečně máme nevěstu!

Tak krásnou, tak mladičkou Mersilu, že by mohla být dcerou Shalehy. Je drahá. Prodali motor, a dávají dohromady věno, které musí za nevěstu zaplatit. I úřady jim trochu finančně přispějí. Ale Mersila má podmínku, a tu musí ženich naplnit. I Shaleha je z toho  šokovaná. A tu nepovím…raději se jděte na hraný dokument podívat…stojí to za to…i když dítě bude, bude to syn…všichni jsou smutní – jen dítě se má k světu … Shaleha i její manžel jsou  smutní… i my…

 

Ekonomika Filipínské republiky je oficiálně označená za rozvojovou. Ačkoliv je přirozeně zemědělskou zemí, lehký průmysl a služby se zde v poslední době velmi rozvinuly. V minulosti byly Filipíny nejbohatší zemí v Asii po Japonsku, ekonomika ale zaznamenala začátkem 80. let pokles, kdy se na světových trzích snížila poptávka po zdejších produktech. Ekonomické oživení bylo od té doby v porovnání s ostatními asijskými zeměmi pomalé, a proto Filipíny zůstávají jednou z nejchudších zemí v regionu. V roce 1998 totiž prošly finanční krizí, ve které si země nadělala mnoho dluhů, které v dnešní době brání pokusům zlepšit ekonomický stav.

 

 

Pár slov o režisérovi jménem Brillante Mendoza

Tvorba nejvýznamnějšího filipínského režiséra současnosti Mendozy  počala v oblasti reklamní tvorby. Ale Mendoza  do oblasti kinematografie  však z toho nic  nevnesl. Žádné chytlavé obrazové pojetí ani efektní střihy. Jeho zkoumání života chudých a problémů filipínské společnotí využívá spíše postupů z dokumentární oblasti. Těkavá ruční kamera a sugestivní práce se zvukovou stopou přenáší chudobu manilských čtvrtí přímo na diváky po celém světě. Mendoza sice zobrazuje drsná témata, nechce však šokovat. Žádné moralizování či ždímání emocí. Mendlovou doménu je trpělivé pozorování, přičemž kvůli autentičnosti neváhá využít i skryté kamery.

 

Režisér: Brillante Mendoza (1960)

Hrají: Nora Aunor, Mercedes Cabral, Lovi Poe, Bembol Roco

Scénář: Henry Burgos

Kamera: Odyssey Flores

Střih: Kats Serraon

Hudba: Teresa Barrozo

Producent: Larry Castillo

Distribuce: Center Stage Production

Práva: Center Stage Production

Původ:  Filipíny

Rok výroby: 2012

Stopáž filmu: 106 minut

Formát filmu: 2k digital

Původní znění: filipínsky

Titulky: české, anglické

Žánr: psycho, drama, dokument

Hodnocení: 95 %

 

Ing. Olga Koníčková

Foto a zdroj: internet, Wikipedie