´Příběh filmu: Odysea´ aneb co ještě nevíme o historii filmu?!

29.08.2013 14:29

´Příběh filmu: Odysea´  aneb když první režisérkou Hollywoodu se stala  Alice Guy Blaché/´ The Story of Film: An Odyssey´

 

Byli jsme pozváni 21. 8. 2013 do pražského kina MAT na novinářskou projekci  anglického filmu ´The Story of Film: An Odyssey´, který je adaptací Cousinsovy stejnojmenné knihy. Přestože je to filmový dokument o délce 15 hodin, nemuseli jsme absolvovat těch kýžených 15 hodin,  a tak jsme zhlédli   jen dvouhodinový sestřih celého patnáctihodinového  dokumentárního snímku. Ve filmu se octneme na  klíčových místech  celé historie filmu; od Hollywoodu po Bombaj, od Hitchcockova Londýna po vesnici, kde byl natočen Pather panchali.   Můžeme si i vyslechnout  rozhovory s legendárními filmaři a herci.


Filmový dokument se stal ve Velké Británii filmovou událostí roku 2011. A právem. Film bychom měli zhlédnout, jestliže se zajímáme nejen o film jako takový, ale i o jeho historii od dětských plenek filmu až k vizi filmu ve vzdálené budoucnosti…


Dokument Marka Cousinse  ´The Story of Film: An Odyssey ´ nás provází světem filmu od jeho vzniku až po dobu vzdáleně budoucí.  Víme všichni, že každý začátek je těžký, že filmové začátky byly skromné,. Promítali jsme nejdříve v malých sálech kin, a nyní  jsme film zglobalizovali a zdigitalizovali, a to i nejen kvůli nám divákům, abychom se bavili, ale  především i za markantním účelem  filmových společností dosáhnout  na miliardové finanční  zisky…
 

Lumiére  - světlo znamená
Ve filmu se seznámíme s jeho všemi průkopníky. S lidmi, kteří film skutečně milovali, stvořili ho a neustále ho zdokonalovali. Vyprávíme prostřednictvím jejich očí. Není o ekonomice filmového průmyslu, ani o marketingu. Klademe si otázky - kteří filmaři byli – bez ohledu na období – nejdynamičtější na planetě? Jaké druhy filmů natáčeli? Jak pokročili? Každou epizodu filmu jsme  natáčeli  v jiné zemi a jejich  atmosférou  připomínáme, že filmy se zabývají skutečným světem. Budeme mít pocit, že jsme skutečně celý svět procestovali.

 

Každý začátek je těžký …
V podstatě sledujeme  v rychlém sleduje fotografie a záznamy  či fragmenty filmů, a přitom nasloucháme slovům vypravěče nebo si čteme titulky…no, byl to fofr! Začínáme  vývojem filmu  koncem  19. století. Nejdříve jsme  zhlédli  např. některé fragmenty krátkých němých  filmů (Edison v roce 1900 - ´Polibek´). Byla to doba, kdy lidé od filmu mohli nafilmovat cokoli, a všechny nás to nadchlo či vystrašilo (viz jedoucí lokomotiva nadzvedávala diváky ze sedadel)…zejména postavy v nadživotní velikosti na nás diváky zcela zázračně působily…filmaři si mohli  pohrávat i s erotickou fantazií, ale že flashback učiní obrázky tak přitažlivé, že budeme brzy považovat filmy za největší zrcadlo světa, to jsme ještě v té době netušili…

Vysv.: slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/flashback‎ -  záblesk minulosti, při kterém se člověk chová tak, jakoby se v minulosti prožitá situace či nepříjemná událost znovu opakovala ...


Filmaři později  dokázali nedokázatelné, nabízejí nám nové obrazy filmové, např. jedoucí  tramvaj  a my diváci jen  v úžase  pozorujeme, že nám zmizela… jízdu tunelem…neustále objevujeme nové metody a nápady v rámci filmování…  které se rychle šíří po celém světě filmařů..
Měníme stylistiku filmu s cílem  upoutat a vzrušit…objevujeme nové technologie, principy detailu, např. očí, ruky a vlasů - 1928), filmujeme více akcí najednou, experimentujeme v prostoru, objevujeme nové pojmy jako je  narace, střihová kontinuita, divadelní  kinematografie, směrování kamery do opačného směru, z protiúhlu,  dvojexpozice,  objevujeme jména herců již jako slavných celebrit, objevujeme specifické filmy severské, švédské,  rumunské,  začínáme s autorskými právy  filmovými,  seznámíme se s 1. celovečerním filmem (1911), s pojmy jako je linie pohledu, kterou vytváříme dojem cílového propojení,  s pravidlem 180 stupňů.. filmujeme i vítr v korunách stromů…zabýváme se psychikou člověka…s  metodou zadního  světla… zvyšujeme důraz na střih v roce 1914 … stoupá moc a nebezpečnost kinematografie např.  v propagandistických, nacistických filmech, kamery umisťujeme na nezvyklá místa, na jeřáby…   abychom získali neobvyklé záběry,  v  ´Avatarovi´ jsme spojilii sny s realitou, vykreslujeme revoluci způsobenou zvukovým filmem a dokumentujeme, jak 2. světová válka nejen motivovala ke vzniku komedií, ale přinesla na stříbrné plátno i nový realismus. Procházíme světem 50. let, abychom se přesvědčili o univerzálnosti filmového jazyka.
 

Pak jsme Hollywood vytvořili? Bylo tam hodně slunce… (hooly= cesmína)
Seznámíme se s pohnutou a  zajímavou historií kalifornského Hollywoodu od roku 1912, kde nejdříve se setkáme s nadšenci, kteří předtím byli kriminálními živly, ženami a imigranty, nějakým způsobem ze společnosti vyděděni a zapříčinili vznik Hollywoodu.…v roce 1920 bylo již v USA 15 tisíc kin… všem obyvatelům zeměkoule se otevřel celý svět… připomeneme, že v tomto  filmu jsme nezapomněli ani na profily skvělých filmových herců  a režisérů (Sakurov). 


Alice Guy Blaché
Prvním  režisérem  v Hollywoodu byla překrásná žena, Alice Guy Blaché…později převzali žezlo hollywoodské vlády už muži… a další, a to už můžeme mluvit spíše o komerci…Objevujeme moderní film zrozený v napětí a nejistotě, i vznik skvělých nových vln. Sledujeme, jak z různých experimentů vznikl komerční film, který svými speciálními efekty nadchl především mladé diváky. Mapujeme, jaký vliv na film mělo video a jak s těmito výzvami bojovali nejlepší režiséři planety. Zastavujeme se až v digitálním období, s novými hvězdami, novými generacemi a novými formami natáčení a sledování filmů.

 

A budoucnost filmu 21. století, např. v roce 2312?
Nejasná, buď film zakážeme nebo zanikne sám, uchováme a schováme do archivů, nebo jej budeme   rozvíjet dál… a jak? Budeme zakrývat či vymažeme tváře? Ještě nevíme!

**********************************************************************************
Epizoda 1: Zrod filmu (1900 – 1920)
Epizoda 2: Hollywoodský sen (20. léta 20. st.)
Epizoda 3: Expresionismus, impresionismus a surrealismus: Zlatý věk světové kinematografie (20. léta 20. st.)
Epizoda 4: Příchod zvuku
Epizoda 5: Poválečná kinematografie (40. léta 20. st.)
Epizoda 6: Sex a melodrama (50. léta 20. st.)
Epizoda 7: Evropská nová vlna (60. léta 20. st.)
Epizoda 8:Noví režiséři, nové formy (60. léta 20. st.)
Epizoda 9: Americká kinematografie 70. let 20. století
Epizoda 10: Filmy měnící svět (70. léta 20. st.)
Epizoda 11: Příchod multiplexů a střední proud v Asii (70. léta 20. st.)
Epizoda 12: Boj o moc: protest ve filmu (80. léta 20. st.)
Epizoda 13: Nové hranice: Světová kinematografie v Africe, Asii, Latinské Americe (90. léta 20. st.)
Epizoda 14: Nový americký nezávislý film a digitální revoluce (90. léta 20. st.)
Epizoda 15: Kinematografie dnes a v budoucnosti (začátek 21. století)

Země původu: Velká Británie
Rok:  2011
Režie: Mark Cousins  Hrají: Mark Cousins, Alexander Sokurov, Norman Lloyd, Lars von Trier, Paul Schrader, Haskell Wexler, Bernardo Bertolucci, Baz LuhrmannScénář: Mark Cousins 
Kamera: Mark Cousins 
Střih: Timo Langer 
Titulky: české
Přístupnost:  do 12 let nevhodné
Stopáž: 900 minut (15 hodin)
Distributor: Film Europe
Premiéra: neděle 1. 9. 2013
Žánr: dokumentární
Hodnocení: 100 %
www.filmeurope.cz

: https://www.filmeurope.cz/movies/ 617-pribeh-filmu-odysea

https://www.youtube.com/watch?v=H4Fl8GUmn18&feature=player_embedded#t=10

 

Na co se v září ve svých kinech můžeme těšit?
Září – to je babí léto, návrat do školních lavic a začátek blížícího se, barevného podzimu. Dny se zkracují, večery jsou chladné – ideální doba na návštěvu kina.


• od 1. září 2013 – Příběh filmu:  ODYSEA – MFF Toronto 2011, MFF Karlovy Vary 2012, LFŠ UH 2012


• od 5. září 2013 – Domov - MFF Karlovy Vary 2012
Oleg Pogodin, ruský režisér převážně žánrově čistých akčních filmů přináší ponurý filmový žalozpěv o vyrovnávání se s vlastní minulostí, který je určený náročnějšímu publiku. V rozlehlém domě uprostřed ruských stepí se schází celá široká rodina. Když se po 25 letech náhle na prahu dveří objeví i nejstarší syn Viktor, na světlo začnou vyplavovat dosud nedořešené rodinné konflikty. Nikdo však nemá ani tušení, že Viktor utíká před svou temnou minulostí a že bezcitní nájemní zabijáci v černých oblecích neúnavně hledají jeho tajný úkryt. Skutečným ohrožením už tedy nejsou jen komplikované rodinné vztahy, ale nebezpečí, které na ně číhá venku. Oleg Pogodin vytváří skličující, ale poetický film s podmanivou silou filmových obrazů, kde je cítit vliv nejen ruských filmových velikánů Andreje Tarkovského či Nikity Michalkova, ale i amerických westernů se silným motivem osudovosti a divoké přírody. Sergej Garmaš, představitel pronásledovaného Viktora, získal za svůj přesvědčivý herecký výkon prestižní sošku Nika, ruskou obdobu amerických Oscarů, kterou uděluje Ruská filmová akademie.
Více o filmu: https://www.filmeurope.cz/movies/679-domov

 

• od 12. září 2013 – Pozice dítěte - vítězný snímek Berlinale 2013, MFF Karlovy Vary 2013
Režisér Călin Peter Netzer ve svém třetím celovečerním hraném filmu soustředěně rekonstruuje události jedné noci. Dokumentárním stylem mapuje nejen dny následující po tragédii, ale poskytuje nekompromisní pohled na morální malátnost buržoazie v Rumunsku. Tvrdě a bez skrupulí odhaluje bezútěšný a zkorumpovaný stav státních institucí, jako jsou policie a soudnictví. Jednoho studeného večera uprostřed března se Barbu řítí ulicemi a překračuje povolenou rychlost. Vzápětí srazí malé dítě a chlapec krátce po nehodě umírá. Viníka čeká trest odnětí svobody od tří do patnácti let. Tehdy vstupuje na scénu Barbuho matka Cornelia, rozhodnutá zasáhnout a pomoci svému synovi vyhnout se vězení. Blahobytně zařízený byt – dílo známého architekta z vyšší společenské třídy Rumunska – zdobí police s nepřečtenými romány Herty Müllerové a dokresluje Corneliina kabelka, plná kreditních karet. Corneliina kampaň za záchranu svého apatického syna nezná hranic. Věří, že úplatky jsou tou správnou cestou, jak přesvědčit svědky, aby nesvědčili v neprospěch jejího syna. Dokonce i rodiče mrtvého dítěte se upokojí, když dostanou nějakou tu peněžní hotovost.
Film hned po své mezinárodní premiéře získal Zlatého medvěda a Cenu FIPRESCI na MFF Berlín 2013.
 

 

• od 19. září 2013 – Bergman  & Magnani : Válka vulkánů
„Příběh největšího milostného skandálu ze světa šoubyznysu všech dob. ”

Dva živly, které v sobě skrývají okouzlení, sílu a jedinečnost. Když se však střetnou, je lepší ustoupit stranou. Ingrid Bergman a Anna Magnani byly dvě osudové ženy v životě nejuznávanějšího režiséra Hollywoodu té doby, Roberta Rosselliniho. Bergman & Magnani: Válka vulkánů je dokument, který odkrývá vášnivé a dramatické milostné vztahy těchto velikánů světového filmu. Vypráví o jedné éře italského a světového filmu, příběh intenzivní a nadčasový, přesně tak jako Liparské ostrovy, na kterých se to všechno odehrává.

Italský režisér a scénárista Francesco Patierno nabízí divákům ve svém dokumentu pohled do zákulisí natáčení Rosselliniho snímku Stromboli (1950), vypráví o jeho setkání s herečkou Ingrid Bergman, či o reakcích katolické církve na tento vysoce oceňovaný Rosselliniho film. Patierno už od svého debutového krátkého filmu That Day (1999), který se promítal na mnoha mezinárodních filmových festivalech, sbírá jeden festivalový úspěch za druhým. Jasný a drsný styl jeho krátkých snímků Patierno prezentoval i ve svém celovečerním filmu Pater familias (2003), za který získal nominace na prestižní ocenění David di Donatello a Stříbrná stuha od Italského národního syndikátu novinářů. Ranní ptáče dál doskáče (2008), druhý Patiernův celovečerní film, byl představen českým divákům na filmovém festivalu v Karlových Varech, kde byl také nominován na cenu Křišťálový glóbus.
Více o filmu: https://www.filmeurope.cz/movies/680-bergman-magnani-valka-vulkanu

 

• od  26. září – Útěk -  MFF Karlovy Vary 2013
„Životu nebezpečný útěk je jedinou záchranou mladé Signe.”

Roar Uthaug vystudoval Národní filmovou školu v Norsku a už se svým magisterským filmem se ucházel o cenu Studentské filmové akademie. Jako režisér komerčních snímků získal mezinárodní uznání i divácký úspěch už svým žánrovým debutem Ledová smrt (2006) a jeho druhý celovečerní dětský film Magické stříbro (2009) zažil ještě větší úspěch.

Ve snímku z dílny Roara Uthauga se ocitáme ve fiktivním světě nehostinné krajiny, kterou už deset let ohrožuje mor. Divákům tento snímek nabízí epicky rozsáhlé akční filmové dobrodružství a vypráví příběh devatenáctiletého děvčete, které se po zabití celé rodiny dostane do rukou zločinecké skupiny společenských outsiderů. Brzy však zjistí, že v jejich společnosti ji čeká osud horší než smrt, a tak se pokusí s pomocí mladšího děvčete z tábora utéct.
Více o filmu: https://www.filmeurope.cz/movies/648-utek

 

Přejeme příjemnou zábavu!
Ing. Olga Koníčková
Foto: Film Europe, a. s.