´Pozice dítěte´ aneb když se opičí matčinou láskou málem udusíme?! (Child´s Pose)

07.08.2013 16:25

 

Byli jsme pozváni na úterý 6. 8. 2013 na novinářskou projekci komorního rumunského filmu ´´Pozice dítěte´, který získal Zlatého medvěda za nejlepší film na 63. ročníku MFF v Berlíně 2013 a cenu Mezinárodní federace filmové kritiky FIPRESCI.  Diváci ho mohli zhlédnout již na 48. MFF v Karlových  Varech  2013. Premiéru bude mít film v polovině září 2013.


Jednoho studeného večera uprostřed března se Barbu řítí ulicemi a překračuje povolenou rychlost. Vzápětí srazí malé dítě a chlapec krátce po nehodě umírá. Viníka čeká trest odnětí svobody od tří do patnácti let. Tehdy vstupuje na scénu Barbuho matka Cornelia, rozhodnutá zasáhnout a pomoci svému synovi vyhnout se vězení. Blahobytně zařízený byt – dílo známého architekta z vyšší společenské třídy Rumunska – zdobí police s nepřečtenými romány Herty Müllerové a dokresluje Corneliina kabelka, plná kreditních karet. Corneliina kampaň za záchranu svého apatického syna nezná hranic. Věří, že úplatky jsou tou správnou cestou, jak přesvědčit svědky, aby nesvědčili v neprospěch jejího syna. Dokonce i rodiče mrtvého dítěte se upokojí, když dostanou nějakou tu peněžní hotovost.(oficiální text distributora)


Monologem matky Cornelie začínáme
Jsme uvedeni do setkání dvou žen popíjejících  kafe, kde stárnoucí hlavní hrdinka Cornelia neustále lamentuje nad tím, že nemůže vstoupit do domu svého jediného, již 35letého, syna  Barbua, a že on nemá s Carmen, se svou přítelkyní, pořád ještě dítě…že si představovala jinak, že bude Barbu žít, s jinou ženou, jinak, že ji jako matku bude Barbu milovat, a ne nenávidět… a že a že…pořád že…no,zábava vskutku vybraná, zvláště když zjistíme, že 60letá Cornelia (Luminita Gheorghiu) je dobře zajištěná architektka  a bez domácí služky se neobejde…

 

vaše generace by měla zmizet z povrchu země,“  takto sděluje rozmazlený  syn Barbu  své názory své zcela zdrcené matce Cornelii

 

Fixujeme se na syna?!
A proč ne? Vždyť rodiče vždy chtějí, aby jejich děti se měly lépe…ale Barbu se snažil z vlivu své dominantní matky, která s ním manipuluje,  vymanit  a odstěhoval se od ní, ale klíče od jeho bytu stejně ještě v rukou matka má…neustále mu telefonuje, hraničí to až s se stalkingem,   Cornelia cítí, že  svého zcela apatického syna ztrácí…a láme si stále hlavu, jak na něj.

 

Barbu srazil autem 14letého romského  chlapce
Když však matka Cornelia se dozví, že Barbu má problém, že zavinil autonehodu, při níž zahyne pod koly Barbuova vozu (Audi Avant)  čtrnáctiletý  romský chlapec, kdy u benzínové pumpy přecházeli tři chlapci a kdy jeden z nich čelním nárazem rychle předjíždějícího Barbuova auta utrpěl smrtelný úraz a Barbu vůbec z auta nevylezl, aby poskytl chlapci pomoc, je to právě zase ona - matka, která je zase ve svém živlu a která je ochotna se svou nebetyčnou  samozřejmostí udělat cokoli, aby syna z nastalé situace dostala…aby se nedostal do vězení na 3 – 15 let…(včetně ovlivnění svědků, falšování vědecké výpovědi,  úplatky a lží…útočit na soucit postižené rodiny tragédií

 

Ale Barbu nemá sil vzdorovat
Ale  Barbu postupně začíná chápat svoji vinu a chce přijmout svůj trest, přesto se nechá dál ještě svou matkou vmanipulovat k návštěvě romské rodiny… Nevíme moc, jaké jsou jeho pohnutky a jeho výkyvy, kdy jednou matku posílá doslova do …a pak zas plní její vůli…je vskutku takový neslaný nemastný, věčně nesympatický, snad ani ´dítě´ v pozici dítěte by se tak nechovalo…
 

Monologem matky Cornelie končíme…“dej mu pánbu věčnou slávu“…
Při návštěvě romské nuzné vesnice apeluje plačící matka Cornelie u rodičů zabitého chlapce o smilování, a dostaneme se tak k dalšímu nekonečnému monologu matky syna, kterému ona obětovala všechno,  svůj život i své peníze…až  nevíme, zda to myslí skutečně, nebo zda je to její další vyděračský herecký emoční  vrchol…

 

Závěrem
* Ve filmu si s obavami ozřejmíme, jaké jsou v Rumunsku  sociální rozdíly, jak se využívá zneužívání úředního postavení i jak  je zkorumpovaný stav státních institucí v Rumunsku, jako jsou policie a soudnictví.

 

* Mnozí z nás  však dosud o současném Rumunsku mnoho nevíme, i když musíme přiznat, že jsme o něm nikdy nebyli  příliš informováni, ani mnohočetné televize nám  kromě černé kroniky  v Česku žádné informace o životě a dění v zemích našich sousedů stále nepodávají
 

* Nová zbohatlická rumunská třída si zákony chce a potřebuje  upravovat na svou míru. Ale to je tak všude…a vždy…a ti ostatní se musí jen podřídit, protože ty konexe nemají a jsou rádi, že práci vůbec mají, i když styk a jednání s těmito zbohatlíky je vysilující na nervy….

 

* Od začátku filmu je skoro jasné, jak to dopadne, že  o vztah matky a syna. Nehoda je jen kulisou, na níž se odehrává drama těch nesmiřitelných k sobě dvou..

 

* Zajímavý je rozhovor matky Cornelie s Carmen, s přítelkyní jejího syna, kdy obě rozebírají, proč Barbu nechce mít děti, a jak se k tomu on prakticky, ba hystericky,  v otázce sexu staví…povede to až k rozchodu těch dvou?

 

* Snímek zachoval  realistický charakter matky  (Cornelia – hraje Luminita Gheorghiu), která vedle sporadicky se vyskytujícího se výkonu   jejího syna ( Barbua – hraje Bogdan Dumitrache)  rozehrává svou herecky  one woman show

* Jinak bych řekla, že by se dal natočit snímek zcela opačného rázu, kdy opičí láska matky působí naopak ,  tj. že svémus ynovi i rodině svého  syna naopak ubližuje…jak se dá, jak to znám ze své zkušenosti…

 

O  herečce Luminitě G. 
Hlavní roli ztvárnila rumunská herečka Luminiţa Gheorghiuová, jejíž kariéra trvá už přes tři desítky let. V roce 2000 si zahrála i ve snímku Michaela Hanekeho ´Kód neznámý´. Za vedlejší roli ve filmu ´Smrt pana Lazarescu´ z roku 2005 získala cenu na festivalu francouzského filmu v Namur, cenu Lumires de Safi na dalším festivalu ve Francii a cenu za nejlepší ženský herecký výkon od Filmové asociace kritiků v Los Angeles.

 

Titul: Pozice dítěte
Originální titul:  Pozitia Copilului
Rumunsko -  2012
Režie: Calin Peter Netzer
Scénář: Razvan Radulescu, Calin Peter Netzer
Hrají: Luminita Gheorghiu, Bogdan Dumitrache, Natasa Raab, Florin Zamfirescu, Ilinca Goia, Vlad Ivanov, Adrian Titieni
Stopáž:  112 min
Žánr: komorní psychologické drama
Hodnocení:  80 %
Přístupnost:  nevhodné do 15 let

Distributor: Film Europe CZ

Premiéra:  polovina září 2013

Ing. Olga Koníčková
Foto: internet