´Kouzlo ručně plstěných koberců´ aneb víme, co je plstění?!

25.06.2014 15:42

Sklepní galerie MI - Praha

11. června – 14. září 2014 

 

Výstavu ´Kouzlo ručně plstěných koberců´ jsme  sice navštívili později, než byla vernisáž, ale jinak to nebylo možné. V ten večer bylo asi osm vernisáží jiných.  Zhlédli jsme přehlídku výrobků nejúspěšnějších absolventů kurzů tradičního mokrého plstění. Již přes 8 trvá tradice dílny plstění, která se od února 2006 v pravidelných intervalech koná v obchodě maďarských řemeslných výrobků IPAROS. Kurzy vede zkušený instruktor, hudebník a badatel v oblasti lidové tvorby József Szedlák.

 

Na této reprezentativní výstavě prezentujeme práce českých účastníků kurzů, tradiční i osobité plstěné obrazy, a to s různými motivy jako jsou např.   kyrgyzské,  turkmenské, a i modlitební  a tradiční  koberečky…na www.www-kulturaok-eu.cz jsme si přitom vzpomněli, když jsme si v mládí špatně vyprali vlněný svetr, takže se nám zaplstil, takže jsme ho považovali vlastně za zničený…nenositelný…k zahození …protože jsme nedodrželi správný postup praní vlněného svetru…a ejhle, zde se naopak plstí a plstí…až je to krásný a kouzelný …!

 

 

Plstění

je pradávný způsob výroby textilií, který se praktikuje mezi kočovnými národy Střední Asie. Spojuje v sobě jemnou vypracovanost s tvrdou fyzickou dřinou. Plstěný výrobek je výsledkem objevování i radosti z překvapení. Plstění je metoda, která využívá zajímavé vlastnosti surové vlny, která, když je navlhčená při mechanickém namáhání (tření) a/nebo prudkých změnách teploty, tzv. plstí. Vlákna se přitom pevně propletou a z velkého načechraného chomáčku se stane malá placka.

 

Zatímco ve středověku jsme tuto vlastnost používali pro výrobu plstina klobouky, plstěné boty nebo jiné výrobky, které měly odolávat počasí i námaze, v moderní době se plstění vlny stalo největší nevýhodou pro její využití pro ruční pletení. Po dlouhá desetiletí vymýšleli výrobci vlněných přízí, jak přírodu obejít a nakonec se jim to také podařilo. Příze v tzv. superwash úpravě už neplstí, dají se prát s ostatními výrobky a nic se jim přitom nestane. Superwash ponožkové příze se staly obrovským hitem.

 

Jako řada módních vln, i tahle vznikla v Americe a rychle se rozšířila do celého světa. Objevily se desítky anglicky psaných publikací s návody a nápady, plstěné tašky jsou prakticky povinností pro ty, kdo chtějí být ´in´ a výrobci přízí se spěšně vracejí ke starým postupům a uvádějí na trh novinky s výrazným nápisem bez superwash úpravy. Plstění je totiž skutečně metoda, která umožňuje dát ručnímu tvoření nový rozměr. Mnohdy doslova, protože plstění je jako dělané pro plastickou, trojrozměrnou tvorbu.

 

Mokré plstění

Je nejjednodušší metodou, pro kterou nejsou třeba žádné speciální nástroje a pomůcky, kromě příze bez superwash úpravy.  Upleteme výrobek, který chceme plstit (např. tašku) v podstatě volněji (cca o 3 čísla jehlic) a asi o 1/3 větší, než pokud bychom plstění neplánovali. Výrobek sešijeme a upravíme do výsledného tvaru. Poté ho vložíme do starého povlaku od polštáře a spolu se starými džínami nebo něčím podobným, co zajistí intenzivnější tření, vložíme do pračky.

 

Pračku zapneme na ten nejdrastičtější program, který máme v nabídce - praní s vyvářkou je ideální - a necháme proběhnout celý prací cyklus. Pokud si přece jen nejsme jistí nebo chceme v průběhu praní ověřit, jak moc už se nám budoucí výrobek zmenšil, můžeme prací cyklus přerušit a podívat se (pokud nám to pračka umožňuje). Vlhký, zplstěný předmět vyndáme z pračky, vyrovnáme do požadovaného tvaru (v případě tašky je vhodné ji např. navléknout na krabici stejné velikosti a tvaru, jako má být taška a necháme zcela uschnout..

Suché plstění

Vyžadujeme nákup speciální pomůcky - plstící jehly. Tyto jehly mají drobné zářezy, díky kterým při průchodu rounem za ně zachycují a opakovaným propichování rouna dochází k jeho zplstění bez použití vody. Kromě plstící jehly potřebujeme ještě dostatečně vysokou a měkkou podložku, použít se dá např. kus polystyrénu, měkká pěnová guma nebo podobný materiál. Plstíme  a předeme ovčí vlnu – z amorfního chuchvalce ovčího rouna vytváříme (máme-li tu trpělivost a  fantazii ) různé tvary, podobné třeba zvířátkům nebo postavičkám. Surovou vlnu si zpracováváme praním, česáním a následně plstěním nebo předením.

 

www.iparos.cz

Maďarský institut Praha

110 00 Praha 1

Rytířská 25-27

telefon: 224 222 424, 224 222 425

e-mail:  info@hunginst.cz

 Máme otevřeno:

pondělí – čtvrtek:  10.00 - 18.00 hodin

pátek: 10.00 - 14.00 hodin

(dále dle programu)

vstup: volný

 

Hodnocení: 99 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj:internet, www.predeni.cz, www.regionalni-znacky.cz)

Foto: autorka