Pavel Maria Smejkal: FATESCAPES aneb když smrtelné oběti z fotografií vymáznout nelze!?

08.07.2015 10:15

Galerie FotoGrafic – Praha

24. 6. – 9. 8. 2015

 

„Povolání fotoreportéra má tu výsadu, že může zachycením událostí leccos změnit. Upozornit na problém, pomoci, pohnout svědomím. “

(Marie Frajtová)

 

Na vernisáži nové fotografické výstavy, již zahájil galerista Martin Fojtek (na foto vlevo) a jíž se zúčastnil také sám autor Pavel Maria Smejkal (na foto vpravo), jsme zprvu zhlédli 13 nevšedních, ba přímo nudných fotografií,  z nichž některé nám však byly povědomé. A ejhle!. Ono  je to úplně jinak!  Smejkal totiž pracuje s převzatým historickým dokumentárním materiálem, když se historickou fotografií zaobíral  a z vybraných fotografických ikon světové fotožurnalistiky  vytvořil obrazy tak, že odstranil hlavní motiv – výsledkem jsou  obrazy -  ale již bez lidí…či dětí…

 

Současně nás tak napadla   všetečná otázka, zda autoři s fotografiemi vlastně nemanipulovali… přesto se historické fotografie staly naším kulturním dědictvím, obrazovou bankou, symbolem či propagandistickým nástrojem.., a Smejkal si klade otázky o jejich smyslu, úloze a budoucnosti…

 

 

 

 

 

V galerii je k dispozici  seznam vyobrazených 13 fotografií   původních, takže si jako diváci můžeme porovnat původní brutální fotografii s fotografií Smejkalovou, zde vystavenou…ať již  ze Saigonu (americký reportér a fotograf Eddie Adams – poprava důstojníka Vietkongu Nguyen Van Lema – 1. 2. 1968),

 

 

 

 

 

 

 

z Pekingu (tanky - 1989), či dětí  ve Vietnamu prchajících před napalmovým útokem…(19. letý reportér agentury AP  Nick Ut – Vietnam, Trang Bang – 8. 6. 1972)…

 „Během mé fotografické praxe mě fascinovaly některé slavné snímky, na první pohled odlišitelné obrazy reflektující extrémní životní situace. Tyto fotografie ovlivnily generace umělců, kteří na ně opakovaně odkazovali a připomínali je svými komentáři. V sérii Fatescapes (2009-2013) se pokouším aplikovat vlastní přístup. S použitím Photoshopu odstraňuji ústřední motivy, kterými jsou vždy lidské postavy. Vybírám si obrazy významných historických momentů s osudovým rozměrem, které současně slouží jako nástroje propagandy a ilustrují specifický přístup k fotografii jako dokumentu historického okamžiku. Tím, že manipuluji s jejich obsahem, zkoumám zároveň jejich účel, funkci a budoucnost. Současně s tím zkoumám vztah mezi dokumentární fotografií a archetypální krajinou – je to hledání pevné země v turbulentním moři lidského života, pátrání po věčnosti za pomíjivostí naší existence.“

Pavel Maria Smejkal

 

Pavel Maria Smejkal, DM, MA (*1957 Ostrava). Vystudoval veterinu na univerzitě v Košicích (1983) a Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity (2009, MA). Vede PhotoArt Centrum. Pracuje jako nezávislý fotograf, kurátor a lektor v Košicích (Slovensko). Jeho práce se staly součástí veřejných a soukromých sbírek ve Francii, Británii, USA a v Hongkongu.

 

Nás na www.www-kulturaok-eu.cz zaujala  fotografie Berlína  z roku 1945, kterou pořídil  věčný průšvihář  Jevgenij Chalděj (1917 – 1997), který  byl sovětský fotograf Rudé armády,  známý svou fotografií ruského vojáka,  který umísťuje rudou vlajku na střechu budovy Říšského sněmu v Berlíně (Reichstag), která měla znamenat porážku Německa. Fotografii také proslavil fakt, že byla rekonstrukcí skutečné události. Chalděj naaranžoval jiného vojáka s ruskou vlajkou na střechu později. Původní voják se jmenoval Michail Minin, bylo mu 23 let a vyšplhal se na střechu budovy 30. dubna 1945 ve 22.40 hodin, tedy v době, kdy na reportážní fotografování byla již tma.

 

 

 

 

Jevgenij Chalděj fotografování miloval od dětství. Jako 12letý si postavil z papírové krabičky a ze skel starých babiččiných brýlí svůj první fotoaparát. Vyučil se fotografem a vytrvale posílal svoje výtvory do různých časopisů, až si ho v roce 1936 všimli v agentuře TASS. Tam začala jeho profesionální dráha…

https://www.novinky.cz/kultura/196092-jak-se-rodila-slavna-fotografie-vojaka-s-vlajkou-nad-reichstagem.html

www.csfd.cz/film/235819-jevgenij-chaldej/

Pár slov o galerii FotoGrafic

První myšlenka fotografické galerie a ateliéru zde byla již v červnu 2002. Zprvu jen myšlenka se postupně rozvinula do projektu rekonstrukce (arch. Jiří Gulbis) staré opuštěné konírny pod továrním komínem v samém centru Prahy ve Stříbrné ulici. Prostor, dokončený v říjnu 2003, měl zprvu sloužit jako atelier pro různé fotografické a jiné umělecké experimenty Tento projekt se nicméně rozvinul v pravidelné prezentace jednak známých a zavedených, ale na druhé straně i mladých, méně známých umělců a uměleckých uskupení. V současnosti galerie FotoGrafic organizuje 7-10 výstav ročně pro české i zahraniční umělce.

 

FotoGrafic,  o. s. je dlouhodobě podporováno granty Magistrátu Hlavního města Prahy, Městské části Prahy 1 a Ministerstva kultury ČR

 

110 00 Praha 1

 Stříbrná 2

www.fotografic.cz

Máme otevřeno:  pondělí  – úterý, čtvrtek –neděle 13.00 –18.00 hodin

Vstup: volný

 

Hodnocení:  99 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva, wikipedia)

Foto: © Ing. Olga Koníčková, internet

 

Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/pavel-maria-smejkal-stars-aneb-jak-se-jinak-nad-holocaustem-sugestivneji-zamyslime-artinbox-gallery-praha/