Febiofest 2016: Kolonie aneb akční thriller, který napsal pro Brühla sám život

22.04.2016 14:03

CineStar Praha – Anděl

17. – 25. 3. 2016

 

V rámci poct, jež Febiofest 2016 nachystal osobnostem světového filmu, navštívil letošní ročník i výrazný představitel mladé evropské generace Daniel Brühl. Od prvního pohledu sympaťák (o setkání s ním referujeme v jiném článku http://www.www-kulturaok-eu.cz/news/daniel-bruhl-aneb-je-rad-ze-je-muz-protoze-muzi-s-vekem-zraji-zatimco-zeny-se-starnutim-maji-problem/ ) byl na festivalu představen třemi filmy. Zvoleny byly do jisté míry ty snímky průřezově a nebyl mezi nimi ani dnes už přímo kultovní snímek Good Bye Lenin!, který je u nás už dostatečně znám, stejně jako jeho další u nás dobře známý film Rivalové (viz. náš článek http://www.www-kulturaok-eu.cz/news/film-%c2%b4rivalove%c2%b4-aneb-niki-lauda-a-james-hunt-%e2%80%a6-vecni-rivalove-%e2%80%a6%28rush%29/).

Na festival byl vybrán jeden z Brühlových prvních filmů - Občanská výchova (2004). Další byl Velký sen (2011) a jeden z nejnovějších, snímek Kolonie z roku 2015. Posledně jmenovaný snímek jsme na www.www-kulturaok-eu.cz stačili také v rámci festivalového reje i zhlédnout.

 

Kolonie

Lena (Emma Watsonová) přilétá v roce 1973 do chilského Santiaga za svým přítelem Danielem (Daniel Brühl), talentovaným grafikem, který svým uměním podporuje progresivního prezidenta Allendeho. Vojenský převrat generála Pinocheta ale v zemi rozpoutá hon na Allendeho příznivce. Daniel je spolu s dalšími disidenty zatčen a převezen do Colonia Dignidad, na misii, jež v podstatě byla trestaneckým táborem s brutálním režimem. Jeho jedinou nadějí na záchranu se stává Lena, která se pod záminkou k misii přidá. Z tábora se ale dosud nikdo živý nedostal. Hvězdně obsazený mrazivý thriller oscarového režiséra Floriana Gallenbergera vychází ze skutečných událostí.(z tiskových materiálů)

 

Bohužel – známé téma a navíc reálný příběh…

Když jsme na našem webu www.www-kulturaok-eu.cz téměř před dvěma lety recenzovali zatím poslední román našeho předního spisovatele, Vladimíra Párala (mimochodem nositele letošní Mezinárodní ceny TREBBIA v kategorii za celoživotní dílo), novelu nazvanou značně úderně - Kniha o biči (http://www.www-kulturaok-eu.cz/news/%c2%b4kniha-o-bici%c2%b4-aneb-vladimir-paral-v-zajeti-sexu-/), netušili a nemohli jsme tušit, že na obdobné téma právě vzniká v německo – lucembursko - francouzské kooprodukci film s prakticky shodným tématem. Známým. Tématem o tom, jak někdejší nacisté unikající před spravedlností z poválečného Německa rozvíjeli své lokální variace na téma Třetí říše v malých, z vnějšku neproniknutelných říších čtvrtých, v zemích Latinské Ameriky, kde měli vždy velmi vstřícné politické zázemí.

 

Začalo to už před porážkou fašismu v Evropě

Už za existence nacistické říše se právě zde, v chudých, penězi a mocí ovladatelných zemích s křehkou demokracií a slabou státní mocí zdárně rozvíjely klony nacistů a jejich malé soukromé říše, kde krutě vládli místní aktivizovaní Němci. A když to pak tisíciletá říše projela na všech frontách (doslova), a to už po 12 letech existence, a svět si žádal spravedlivé tresty pro její exponenty, tak ti méně nápadní, ti pod nimi – střední kádry – byli i s notně nabitými konty (z jakých zdrojů asi, že?) vítáni v latinskoamerických zemích jako spasitelé. I ve světovém muzikálu hudebního skladatele A. L. Webbera- Evita - se ve sboru, po zvolení argentinského diktátora Perona prezidentem, zpívá o tom, že ´prachy už se valej´. A ty se opravdu valily. Ze zámoří. Z Německa. A nejen do Argentiny.Stejněn a tom byla Paraguay s jejím diktátorem Alfredem Stroessnerem nebo třeba, v době už dost poválečné, v letech 70. s tichou podporou ´nových´ západoněmeckých politiků, i do Chile.

 

Náckové se v Jižní Americe skrývali za různé sekty

Prakticky v celé Jižní Americe drželi kormidlo státních politik bývalí nacisté a jimi nastrčení poskoci. To bylo možné jen díky těm ´valícím se prachům´. A jako protihodnotu jim to umožňovalo projevovat se skoro neskrývaně jako náckové dál - nebo sofistikovaněji, leč vlastně stejně formou různých bizarních sekt. Za vším byla symbióza s totalitou a krutostí a pláštíkem bohumilých (!) aktivit a kolektivů a farem a společností.

 

 

Zbraně, výslechy, tajné popravy, mučení těl i duší

V Chile se o tom bojí dodnes byť jen mluvit. A to je už 26 let od konce Pinochetovy vlády a 10 let po jeho – víceméně poklidné – smrti! A v Německu? Po návratu reálných protagonistů filmu v roce 1973 a zveřejnění jejich informací z toho byla nejprve pořádná politická mela. Zjistilo se všelicos o holportu Němců v zahraniční politice obecně i přímo na zastupitelstvu v Santiagu. Jenže bouře zas utichla. Raději. Až přišel rok 2015 a vznikl film Kolonie rekonstruující události z roku 1973 a detaily ze  ´života´ jedné kolonie. A mela byla zas. Tentokrát si to vzal do parády německý investigativní tisk a zase znovu celou kauzu pořádně probral. Jenže opět nic moc. Opět se o tom už raději moc nemluví. Teď už sice ani ne tak ze strachu, ale - pro změnu - kvůli ostudnosti celé záležitosti.

 

Daniel Brühll má talent na životopisné role

Ve  snímku Kolonie získává Brühl skalp za další víceméně životopisnou roli. V Kolonii se po jeho boku - pro mnohé možná překvapivě - objevuje Emma Watson, známá všeobecně jako kamarádka Harryho Pottera v čarodějné škole v Bradavicích. Ale, kdo s ní nic jiného neviděl, zjistí, že dnešní Emma už dávno není ta dětská hrdinka. A nejen ve filmu. I v žití. Dnešní Emma je prvotřídní herečka, která je navíc hrdá, zdravě sebevědomá, schopná a cílevědomá mladá žena. A také feministická aktivistka, jež se do dějin vepsala i svým projevem na půdě OSN.

 

Trio osobností utáhne celý strhující thriller

Oba mladí a zdánlivě nesourodí herci – tedy co se odehraných rolí a škatulkování týče -ukazují na dobře zpracovaném akčním thrilleru, pravou tvář mesiášů, kteří mají ke svatosti pořádně daleko a jen a jen manipulují lidmi. Zneužívají je jen ve svůj prospěch. Takovým je skrývající se bývalý důstojník nechvalně proslulých SS, nyní vůdce sekty, mesiáš komuny, představovaný ďábelsky hrajícím švédským hercem Michaelem Nyqvistem. Bestie neštítící se ničeho. Mimochodem i plně reálná postava, která se téměř nedočkala odpovídajícího trestu za své činy a působila pod ochrannými křídly režimu Augusta Pinocheta v podstatě nerušeně ještě dlouho po té, co se odehrál příběh vyprávěný ve filmu Kolonie.

 

A jede to dál…

Na tom všem je nejhorší to, že vše, co nám barvitě a dost – hlavně po psychologické stránce – naturalisticky předvádí film, není nic, co by už snad bylo za námi. Je pravda, že fangličkaření se svastikou už v podstatě vymírá a stalo se jen zavátým folklórem, ale koketérie nových mesiášů s podobnými metodami a podobnou symbolikou se naopak zase probouzí. A to až moc. A zdaleka ne jen v daleké Jižní Americe. I Evropa o tom v současné době ví své…

 

Díky tvůrcům, že do toho šli…

Náš dík tedy musí patřit tvůrcům. Nejen proto, že natočili skvělý thriller, nepřehánějící, bez supermanů, co spasí svět a garantují dobrý konec, ale hlavně proto, že si vůbec troufli natočit konečně tento odstrašující snímek. A ještě jednou díky za to, že nám dokázali přiblížit násilí a praktiky, ale ušetřili nás zbytečných vše přesahujících brutalit.To si umíme představit. Nebo tedy spíš neumíme, ale víme, že si to ani představovat nehodláme. O tu brutalitu totiž až tak nejde. Ta je důsledkem. Důležitější je příčina.A je proto dobře, že díky tvůrcům filmu a díky dalším odvážlivcům v jiných mediích o tom už víme stále víc a že o tom můžeme přemýšlet.

 

Titul: Kolonie / Colonia / Colonia

Země: Německo, Lucembursko, Francie

Rok výroby: 2015

Režie: Florian Gallenberger

Hrají: Emma Watson, Daniel Brühl, Michael Nyqvist, Richenda Carey, Vicky Krieps, Jeanne Werner

 

Scénář: Torsten Wenzel, Florian Gallenberger

Kamera: Kolja Brandt

Střih: Hansjörg Weissbrich

Hudba: André  Dziezuk, Fernando Velázquez

Producent: Benjamin Herrmann

 

 

 

Distributor: CinemArt a.s.

Kopie: CinemArt a.s.

Délka filmu: 110 minut

Formát filmu: 2k digital

Původní znění: anglicky, španělsky

Titulky: české

 

Trailer filmu:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cHXiblt46JQ#t=1

 

Hodnocení:  100 %

Richard Koníček

Foto: © Ing. Olga Koníčková, www.febiofest.cz