Krištof Kintera na ´křižovatce smrti´

03.02.2013 17:35

Krištof Kintera na ´křižovatce smrti´ aneb když dosáhneme cyklistů ´nebe´?

Na pražském nábřeží Kapitána Jaroše vyroste na jaře 2013 (v půli května ?) unikátní pomník. Stříbrnou pouliční lampu s bicyklem jedoucím vzhůru k nebi navrhl sochař Krištof Kintera. Dílo nazvané „Bike to heaven“ (kolo do nebe)  má připomínat  propagátora městské cyklistiky Jana Bouchala a další cyklisty zemřelé v pražských ulicích.

 

Iniciativa Auto*Mat, jejímž byl Bouchal prvním mluvčím,  zahájila na pořízení pomníku veřejnou sbírku.  Pražský primátor Bohuslav Svoboda se navíc zasadil o již dokončenou rekonstrukci  ´křižovatky  smrti“, aby se pro cyklisty a chodce stala bezpečnější. ).  Rovněž, jak primátor na tiskové konferenci  17. ledna 2013 slíbil,  výstavbu pomníku ´´Bike to heaven´ podpoří i finančnín příspěvkem do veřejné sbírky.  Výsledkem zrekonstruované křižovatky  je nárůst cyklistů, kteří křižovatkou projíždějí (554 cyklistů -  2012, 202 cyklistů – 2011, 135 cyklistů  – 2010).

 

Pomník Honzovi ještě dlužíme

„Od chvíle zbytečné smrti Honzy Bouchala před sedmi lety si jeho přátelé přáli rekonstrukci nebezpečné křižovatky a důstojnou připomínku jeho života. To první se loni podařilo, pomník Honzovi stále dlužíme. Projekt získal během let širší kontext a pomník je nyní věnován všem cyklistům, kteří zemřeli v pražských ulicích,“ řekla mluvčí iniciativy  Auto*Matu Tereza Vohryzková.

 

Přispějeme na pomník také?

Sloup k výrobě pomníku darovala Kooperativa Uhlířské Janovice. Kolo věnoval Bajkazyl, bezplatně jej opískovala firma Štěrba a instalaci provede zdarma Eltodo. Také sochař Krištof Kintera pracuje bez nároku na honorář. Na výrobě sloupu se podílejí Richard Wiesner a Anna Bürgermeisterová.  K úhradě materiálu, postříbření sloupu, jeho dopravy do Prahy a produkčních nákladů potřebuje Auto*Mat sehnat zhruba dvě stě tisíc korun, proto´se rozhodla sehnat peníze pomocí  veřejné  sbírky. Můžeme přispět libovolnou částkou  každý, kdo chce vznik pomníku podpořit.

 

Vyhlašujeme proto veřejnou sbírku na pomník Janu Pupovi Bouchalovi (1975–2006) a všem cyklistům, kteří zemřeli v pražských ulicích (číslo transparentního účtu: 2100063331/2010).

 

Proč budeme vzhůru vzhlížet?

Socha, umístěná na extrémně frekventovaném místě, má být signálem k zamyšlení nad způsoby a bezpečností našeho pohybu krajinou. Na čtrnáct  metrů  vysoký sloup veřejného osvětlení, který stojí přesně vedle místa nehody, bude umístěno kolo, které po sloupu míří k nebi. Celý sloup, včetně bicyklu a svítidel, bude pokryt plátkovým stříbrem tak, aby celá skulptura působila jako monumentální, lehce nadpozemsky nepatřičný šperk. Kolo i svítidla jsou umístěna na otočném mechanismu, tak aby je vítr čas od času roztočil,“ popsal návrh pomníku sochař Krištof Kintera. Radost nad touto uskutečněním pomníku od Krištofa Kintery  projevil i  Martin Mareček, režisér úspěšného filmu Auto*Mat, který Jana Bouchala i okolnosti jeho smrti zachycuje.

 

Proč  jsme návrh pomníku od Davida Černého nevybrali?

 

 

Do veřejné soutěže na pomník Jana Bouchala se před 7 lety přihlásilo 16 autorů. Zvítězil návrh Davida Černého  -  bronzový reliéf sražené postavy a kola, umístěný do vozovky přímo na místě nehody.  Postupně jsme však zjistili, že tento návrh  je technicky a právně neprůchodný. A měnit materiál či umístění převracelo charakter díla, jeho kvalitu a význam. Během 5i let přirozeně uzrál nápad, že návrh Davida Černého bude opuštěn, jelikož odmítavý postoj dotčených úřadů se neměnil. Nakonec se dočkáme umístění sochy Krištofa Kintery.

 

Pár slov o Janu Bouchalovi

 Jan Bouchal (1975–2006) byl příkladným a inspirativním člověkem, který usiloval o zlepšení životních postojů lidí a návyků k lepšímu a šetrnějšímu žití. Byl propagátorem městské cyklistiky, jedním ze zakladatelů a tváří iniciativy Auto*Mat. Ironií osudu tragicky zahynul cestou z práce právě na křižovatce, kde sám usiloval o stavební úpravy vedoucí k větší bezpečnosti chodců a cyklistů. V roce 2006 jej zde smrtelně zranil neopatrný řidič.

 

´Memento mori´ pod mostem

Půjdeme-li náhodou pod pražským Nuselským mostem, povšiimněme si  zvláštní pouliční lampy. Je  obrácená směrem k nebi . Je to dílo opět Krištofa Kintery -  pietní  ´Memento mori´.  Nepovažujeme ji za pomník , ani památník. Volně přeloženo -  memento mori – znamená  "pamatuj na smrt" nebo "pomni svou konečnost".  Čili je to spíše vzpomínka, upomínka.  Socha-lampa , kterou Krištof Kintera na začátku června 2011 umístil v parku pod mostem jako připomínku stovek lidí, kteří skokem z mostu ukončili svůj život, vynesla tomuto umělci ocenění Osobnost roku 2011. Rovněž v roce 2012 Krištof Kintera získal další cenu ´Osobnost roku ´ za rozsáhlou výstavu ´Výsledky analýzy´v Galerii hl. m. Prahy. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Při dopravních nehodách  v roce 2012 v ČR zahynulo 146 chodců a 64 cyklistů. Zatímco chodců zahynulo o 10 méně, cyklistů o 14 více než v roce 2011. V Praze se počet všech usmrcených při dopravních nehodách snížil oproti roku 2011 o třetinu, na celkem 26. Vyplývá to z nově zveřejněných statistik Policie České republiky. Podle iniciativy Auto*Mat může za vyšší počet nehod cyklistů chybějící infrastruktura.

 

Co iniciativa Auto*Mat letos připravuje?

Jízdní kolo se stalo součástí životního stylu obyvatel evropských metropolí. Je zdravé, rychlé, ekologické a na rozdíl od času stráveného uvnitř auta v dopravní zácpě podporuje život v ulicích a umožňuje setkávání lidí. V Praze narůstá intenzita cyklistické dopravy rok od o desítky procent,“ říká koordinátor cyklojízd Václav Mucala z iniciativy Auto*Mat. Podle něj se kola v Praze ujímají stejně jako ve Vídni, Berlíně či kopcovitém Curychu.

 

Pro cyklisty pro rok 2013 je připravena série cyklojízd s kulturním programem. Každý měsíc nás zavede  do méně známých zákoutí hlavního města a ukáže Prahu z netradiční perspektivy. Na programu je večerní koupání ve Vltavě, návštěva komunitní zahrady, divadelní večer v Nákladovém nádraží Žižkov, festival veřejného prostoru reSITE nebo karneval. Cyklojízdy s programem se budou konat po celý rok, zpravidla třetí čtvrtek v měsíci. Vyráží se v 18 hodin z náměstí Jiřího z Poděbrad. Tempo je mírné, a jízdy se tak můžeme zúčastnit i méně zkušení cyklisté a děti. Vysoký počet lidí na kolech zaručuje jejich bezpečnost. Nevyžadujeme sportovní oblečení,  naopak , očekáváme  oděv běžný . Nejvíce účastníků očekáváme na ´Velké jarní cyklojízdě´ v dubnu, kterou zahajujeme  kampaň ´Do práce na kole´, a na ´Velké podzimní cyklojízdě´ v září. Ta je součástí pouličního festivalu ´Zažít město jinak´. Velkých cyklojízd se každoročně zúčastňují tisíce lidí. Rady začínajícím i zkušeným městským cyklistům a novinky z Prahy i ze světa přináší informační server www.Prahounakole.cz.

Vše o pražských cyklojízdách:www. cyklojizdy.cz, www.auto-mat.cz

 

Program cyklojízd v roce 2013

21. února -  Cyklojízda do nově otevřeného Bajkazylu 3 na Žižkově

21. března - Cyklojízda do holešovické komunitní zahrady Prazelenina, kde mohou zájemci s příchodem jara osít svůj záhonek

20. dubna  -Velká jarní cyklojízda ze Smetanova nábřeží na Nákladové nádraží Žižkov, kde proběhnou kulturní akce a performance divadla Letí. Zahájení kampaně „Do práce na kole 2013“ za účasti firemních týmů

16. května - Cyklojízda na festival reSITE pro efektivnější městské plánování a zkvalitnění veřejného prostoru

20. června-  Cyklojízda na hudební festival United Islands

18. července - Cyklojízda za večerním koupáním ve Vltavě u Bajkazylu na náplavce Rašínova nábřeží

15. srpna - Cyklojízda ke galerii Trojský kůň u kanoistického kanálu na Vltavě s večerním kulturním programem

21. září - Velká podzimní cyklojízda zahájí pouliční festival sousedských slavností „Zažít město jinak 2013“

17. října - Malá podzimní cyklojízda

17. listopadu - Cyklojízda v rámci satirického karnevalu občanských iniciativ „Sametové posvícení“ upozorňujícího na nešvary společnosti

19. prosince - Vánoční cyklojízda

 

Při dopravních nehodách  v roce 2012 v ČR zahynulo 146 chodců a 64 cyklistů. Zatímco chodců zahynulo o 10 méně, cyklistů o 14 více než v roce 2011. V Praze se počet všech usmrcených při dopravních nehodách snížil oproti roku 2011 o třetinu, na celkem 26. Vyplývá to z nově zveřejněných statistik Policie České republiky. Podle iniciativy Auto*Mat může za vyšší počet nehod cyklistů chybějící infrastruktura.

 

Osobnosti veřejného a kulturního života, které podporují Auto*Mat

 

Krištof Kintera — výtvarník

„Bicykl je opravdu skvělý vynález! Řídit ho v Praze je činnost dobrodružná a vzrušující. Jízda vyžaduje jistou dávku sebevědomí, lehkou nadrzlost i obezřetnost a soustředění. Kdykoli nemusím použít automobil jsem oblažen vzletným pocitem, že držíc v ruce řídítka moje trajektorie městem bude plynulá, rychlá a osvěžující. Lehce radostný pocit mám, že vidím každý rok o něco více cyklistů v ulicích. Zhrzen avšak, a ne sám, stále zůstávám z tuposti a krátkozrakosti politiků i úředníků. Nu což musíme být vytrvalí a těch, kteří budou brát řídítka ve městě do rukou pravidelně či nepravidelně víc a víc. V Nizozemí, když dojde ke kolizi automobilu a kola, viníkem je vždy automobil…I tam si však takový zákon kdysi úpěnlivě vybojovali.“

 

Jaroslav Dušek — herec, Ridina Ahmed — zpěvačka, Simona Babčáková — divadelní, filmová a televizní herečka, Osamu Okamura — architekt, Magdalena Borová — herečka Národního divadla, Václav Cílek — geolog, klimatolog, popularizátor vědy, Milan Cais — výtvarník, bubeník a zpěvák kapely Tata Bojs, Tomáš Floex Dvořák — hudebník, Marek Eben — herec, skladatel a písničkář, Tonya Graves — zpěvačka Monkey Business, Kryštof Hádek — herec, Marie Hakenová — scénáristka, dramaturgyně a novinářka , Vavřinec Hradilek — kajakář, olympijský medailista ve slalomu na divoké vodě, Vlastimil Ježek — publicista, bývalý ředitel Českého rozhlasu a Národní knihovny ČR, Jaroslav Kořán — hudebník a scénárista, Jana Koubková — jazzová zpěvačka, Jana Lewitová — hudebnice, Jan Macháček — ekonomický analytik, novinář a kytarista skupiny Garáž, držitel ceny Ferdinanda Peroutky za rok 2009, David Matásek — herec, Vladimír Merta — hudebník, Ole Moesby – bývalý velvyslanec Dánského království v České republice, Irena Koutská — tlumočnice Evropského parlamentu, ikona spolkového života, Jaroslav Pavlíček – polárník, zakladatel polární stanice ECO NELSON, Tomáš Sedláček — ekonom, Zdeněk Schwarz — ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy a senátor, Helena Třeštíková — dokumentaristka, David Vávra — herec a architekt, Michal Viewegh — spisovatel, Emil Viklický — pianista, skladatel, Lucie Vondráčková — herečka, Sian MacLeod — britská velvyslankyně v Praze, Irena Obermannová — spisovatelka a scénáristka, Tomáš Džadoň — sochař, a další jako Tereza Boučková, spisovatelka a publicistka / Michal Bregant, děkan FAMU / Jakub Končelík, děkan FSV UK / Ondřej Cihlář, herec / Viktor Ekrt, hudebník kapely Hm… / Jiří Havelka, herec / Boris Hybner, herec / Klára Issová, herečka / Vít Janeček, režisér a pedagog FAMU / Svatopluk Karásek, farář, hudebník a bývalý ministr kultury / Jan Kasl, bývalý primátor Prahy / Gabriela Kontra, fotografka / Matěj Hádek, herec / Vít Kremlička, básník / Tomáš Marvan, filosof / David Matásek, herec / Anna Polívková, herečka / Saša Rašilov, herec / Filip Remunda, režisér a scénárista / František Skála, výtvarník / Viktor Stoilov, nakladatel / Petra Špalková, herečka / Benjamin Tuček, režisér a scénárista / Martin Vadas, dokumentarista a režisér / Kateřina Winterová, zpěvačka Extáze sv. Terezy a herečka ND (bez záruky)

 

Členem Klubu přátel Auto*Matu se můžeme stát pomocí pravidelné finanční podpory (prostřednictvím trvalého příkazu v celkové výši alespoň 150 Kč měsíčně/1800 Kč ročně), jednorázovým darem nebo i dlouhodobou dobrovolnickou pomocí.

 

Ing. Olga Koníčková

Foto: internet