Katarina Janečková Walshe a Svetlana Fialová: Bears, catastrophes and other everyday events´aneb proč ´zakázané ovoce chutná přece nejlíp´!?

23.06.2015 08:50

Nová galerie – Praha

18. 6. – 25. 7. 2015

 

Nová galerie na Vinohradech připravila společnou prodejní výstavu dvou mladých talentovaných umělkyň, které pocházejí ze Slovenska a vykročily směrem do světa. Katarina, malířka a mistryně světa ve wakeboardingu, žije střídavě v New Yorku a Texasu.  Se svou kolegyní kreslířkou Svetlanou, držitelkou prestižní britské ceny Jerwood Drawing Prize se dohodli na  první společné výstavě v Praze.

 

Nejdříve jsme se na velkoformátové obrazy Janečkové-Walshe, které byly  plné zlověstně  a  hrozivě vypadajících hnědých medvědů,  dívali trošku rozčarovaně a nechápavě. Na zahájení jsme později  pochopili, že její  akryly na plátně výtvarně pojaly naštěstí jenom antropomorfizované plyšové medvědy a všudepřítomná stylizovaná srdíčka na místě přirození nevinných dívenek, i když  moc nevinně nevypadají, spíše natěšeně, že...?.

 

Oproti tomu kresby, jejichž  autorkou  je Svetlana Fialova,  jsou zase plné téměř manické obsesivní touhy pokrýt celou bílou plochu papíru.  Tento výtvarný prvek  nalézáme jak ve starším umění – vyznačovaly se tím pozdně středověké evropské dřevořezy či to najdeme v některých pracích tvůrců art brut (Adolf Wölfli), kteří jsou v současnosti velmi oblíbeným inspiračním zdrojem současného výtvarného umění.

   

 

Malířka Katarína Janečková-Walshe pochází z Bratislavy, je také sportovkyní, mistryní světa ve wakeboardingu

  • narodila se v roce 1988
  • vystudovala Školu užitého výtvarnictví Josefa Vydry v Bratislavě
  • poté studovala na VŠVU u prof. Ivana Csudaia

***  má svěží, osobitý a radostný způsob malby, z jejich obrazů vyzařuje radost, hravost, dravost, erotika. Její dílo balancuje na hraně pornografického kýče, je prodchnuté erotismem a dává divákovi možnost ochutnat ´zakázaného ovoce´

 

***  je zvědavá žena a umělkyně, provokuje, má specifický vizuální svět s osobní ikonografií oscilující mezi až pornografickými sexuálními akty nedospělých dívenek ve vzájemné interakci se silně antropomorfizovanými plyšovými medvědy,  kteří zde mohou být aluzí na traumata prožitá v dětství či stejně tak odkazem na dětskou hru, ve které se umělec – dítě dokáže znovu a znovu plně realizovat a ovládat tak běh světa podle svých představ

***  hraje si –  s barvou, kompozicí, tématy i divákem, tvoří svět, do kterého je vzrušující nahlédnout a nechat se jím inspirovat

***  přiznala své zaujetí internetovou pornografií a snad i dívčí zvědavost v intencích ´zakázaného ovoce, které chutná nejlépe´

 

Kreslířka Svetlana Fialova pochází z Košic

  • narodila se v roce 1985
  • studovala na Fakultě umění v ateliéru Rudolfa Sikory
  • 2007 -2010: studium na Akademii výtvarných umění v Praze  u Vladimíra Skrepla
  • nyní  žije a tvoří střídavě v Londýně a Košicích
  • samostatné výstavy měla v Paříži, Budapešti a Vídni
  • je držitelkou ceny Jerwood Drawing Prize (2013), nejprestižnějšího ocenění v oblasti kresby ve Velké Británii
  • téměř  výhradně se zabývá kresbou tuší na velké formáty
  • její kresba (foukacím fixem i inkoustem) na papíře je jasná, čistá, formálně připomíná kresby Vincenta van Gogha, velmi charakteristickým elementem je strach z volného místa ´horor vacui´
  • tetuje velký list bílého papíru, zaplňuje ho vlastní ikonografií, ale neváhá do tohoto svérázného světa svých osobních symbolů (např. portrétu svého přítele vytahujícího si žvýkačku z úst) zapojit i znaky a symboly ze světa ikonografie křesťanské (např. Dürerovy apokalyptické jezdce).
  • zcela v duchu bourriaudovské postprodukce tak recykluje a remixuje již existující vizuální kód a přetváří ho do kódu nového, který je podle ní výstižnou a updatovanou verzí odpovědí na stav a smysl současného světa

 

Kurátor: Mg. Jan Melena

Více zde: https://www.novagalerie.cz/exhibition/bears/

120 00 Praha 2

Balbínova 26

 

Hodnocení: 80 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková