Jehla v kupce sena/Needle in Haystack aneb když ´zraňování převáží nad radostí z objevů´

12.04.2015 12:12

Topičův salon – Praha

8. 4. – 30. 4. 2015

 

Název  ´Jehla v kupce sena´ nám budoucím návštěvníkům Topičova salonu zazní jistě jako klišé (můžeme si však říci, že  podaří-li se nám jehlu najít,  s velkou pravděpodobností se o ni píchneme, takže hurá, už ji máme, i když nás to bolelo, ne?!). A na této výstavě bychom měli  vnímat obrazy, kresby i plastiky stejně podle toho tak, jak nám umělci  své umělecké hledání  předkládají: různě -   skepticky, smutně, v prozření bolesti,  v  hledání jako zápasu,  figury jako metaforické oběti touhy po vlastním přesahu a sebepoznání …

 

Na tiskové konferenci nás kurátor Petr Vaňous  seznámil  s koncepcí nové výstavy ´Jehla v kupce sena´, která se měla již uskutečnit v roce 2014.

 

Projekt představuje díla 11 autorů střední a mladé generace, v kterých se objevuje práce s určitým příběhem, mýtem, symbolikou, jejich převrstvením, zcizením, přepracováním, odcizením apod. To, co je všeobecně definováno jako znak či symbol, ztrácí se změnou kontextu jasné obrysy.

Znaky nahrazují  ´obrazy znaků´ zasazené do ´procesuální situace´“. Nestabilní kulturní terén a rámec, do kterých jsou staré znaky vkládány jako ´nové sazenice´, referují o rozšířeném či zúženém poli označovací funkce znaku v jeho nových strukturálních vazbách.

Označovací funkce znaku, přemístěny ve svém těžišti, se odehrávají buď v samotném ´tvarování média´, v ´reprodukování´ a ´kolážování´ jako aktu ´přetváření´ nebo v nově a jinak opakované konstelaci různě získaných obrazových motivů (reprodukce, fotografie, citace, asociace), v jejich vzájemných proměnlivých vazbách.

Oblíbeným v nakládání s výrazem je princip hry, který nemá daleko k hravosti lidových pořekadel zobecňujících lidskou zkušenost dostupnou formou a srozumitelným sdělením.

Repetice, opakování, je způsob, kterým se lze hypnoticky přiblížit Hledanému, ať už je to cokoliv. V takto nahlíženém uměleckém jednání odhalujeme něco z rituálního chování.

Proč hledat jehlu v kupce sena? Protože ji chceme najít. Bez motivace se vytrácí smysl jednání.

Hledat jehlu v kupce sena je metaforickým vyjádřením marnosti, s kterou se musí umělec na své cestě utkat.“

(Zdroj: kurátor Petr Vaňous)

 

Vystavující autoři

Jonáš Czesaný (1972) – nejstarší autor

 

Veronika Holcová (1973)

 

Jakub Hubálek (1983)

Jakub Janovský (1984)

Julia Koudela Hansen-Löve (1975)

Andrea Lédlová (1990)

Dana Sahánková (1984)

Adriana Sarnová (1993) – nejmladší autor

 

Adéla Součková (1985)

 

Jakub Tomáš (1982)

Vladimír Véla (1980)

 

110 00 Praha 1

Národní 9

 www.topicuvsalon.cz

 

Výstavu uspořádala Společnost Topičova salonu s 1. Art Consulting Brno - Praha

 

Hodnocení: 60 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková