Žádné souvislosti aneb když obrazy vnímat různě můžeme

01.10.2013 09:51

Žádné souvislosti  - Michaela Petrů, Linda Klimentová a Anna Irmanovová

Galerie U Kunštátů

3. 9. –30. 9 2013

V rámci OpenAirArena (2. Betlémská noc) jsme 18. 9. 2013 jsme za příšerného deštivého večera  navštívili prodejní výstavu ´Žádné souvislosti´  v pražské Galerii u Kunštátů, kde jsme mohli se pokochat nejen barevnými obrazy těchto autorů jako jsou Michaela Petrů, Linda Klimentová a Anna Irmanovová, ale i sklepními prostory v jednom nejzachovalejších románských domů v Praze.
 

Malba může mít  více podob, konče vztahem k návštěvníkovi

  • Michaela Petrů, Linda Klimentová a Anna Irmanovová chtěly svou výstavou  upozornit na to, že malbu nemusíme chápat jen jako klasický obraz na plátně. Může mít více podob, počínaje způsobem jejího vzniku, provedením až po vztah k divákovi.
     
  • Projekt nehledal jedno společné téma a neměl přísnou koncepci. Záměrem výstavy bylo  poukázat na různé způsoby vnímání obrazu. Tématem je samotné medium malby, jejíž význam se v dnešní době často odsouvá až za koncept a nová média.
  • Tvorba tří autorek se odlišila jak způsobem malby, tak i přístupem k divákovi. Anna Irmanovová vytváří své obrazy během hudebních improvizací v historických budovách. Vytváří tak spontánní obrazy, které vystihují atmosféru místa, kde vznikají. Nechává návštěvníky prožívat vznik díla skrze její performance.
  •  Michaela Petrů zapojuje diváky do tvorby přímo a nechává je svá díla různými způsoby přetvářet. Nebojí se experimentovat s technikou. Obraz vytváří ze samolepících folií, které kombinuje s magnety.
  • Linda Klimentová vychází v malbě z techniky akvarelu, s lehkostí si hraje se světlem a barvou. Její prosvětlené obrazy září pozitivní energií v prostoru. Obrazy nechává mluvit samy za sebe, a tím probouzí v divákovi vlastní fantazii. Osobitý malířský přístup Lindy vytváří přirozený kontrast k akčním malbám Anny Irmanovové a interaktivnímu přístupu Michaely Petrů.

Michaela Petrů představila jihoamerickou krajinu
* 1978 v Praze

  • Studovala na  Akademii výtvarných umění v Praze v malířském atelieru Doc. M. Rittsteina.
    Ve své tvorbě kombinuje malbu s různými materiály, v poslední době především s magnety. Malba bez tradičních omezení dostává nový význam. Obraz se v jejím podání může přesunout z plátna přímo na zeď ve formě magnetické instalace nebo objektu. Michaela s obrazem pracuje interaktivně formou vizuální hry. Charakteristický je pro ni hravý až dětský přístup. Její díla jsou většinou divákům otevřené a návštěvník galerie pak sám vytváří umělecké dílo.
    Na této výstavě autorka představila nejnovější cyklus obrazů inspirovaný různorodostí jihoamerické krajiny. Hlavní důraz zde kladla na barevnou a tvarovou pestrost. Obraz je vytvořen na plechovém podkladu ze samolepek a magnetů, které se pak dají variabilně přesouvat. Návštěvníci výstavy mohli magnety přesouvat, a tím měnit barevnou skladbu obrazů.
  • www.misapetru-art.com

 

 

 

 

Linda Klimentová předvedla obrazy propojené světlem, intimitou, bílou vše pohlcující mlhou
*1977 v Praze

  • Vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze v malířském atelieru Doc. M. Rittsteina. Zúčastňuje se společných přehlídek současného výtvarného dění a pravidelně uskutečňuje samostatné výstavy. Linda je malířka s rozeznatelným rukopisem a jasným výrazem. Pracuje v koncepčně ucelených cyklech, a přesto, že se tematicky liší, spojuje je silné sdělení atmosféry. Charakter obrazů je založený na prodyšné malbě vycházející z akvarelů, kterým se autorka věnuje. Z jejího lazurního rukopisu vyzařuje pozitivní záření. Do prostoru Galerie U Kunštátu vybrala autorka záměrně vnitřně motivované obrazy, propojené intimitou, světlem, bílou vše pohlcující mlhou. Jak sama řekla: „Doposud tomu tak bylo, ale z obrazů z posledních dvou let jakoby koncepce ustupovala momentálním impulsům a vibracím, a obrazy se tak provedením ještě více rozrůznily. Vycházím především z pozorování života vnitřního než vnějšího a důvody k nim jsou osobnějšího charakteru. Díky tomu se po dlouhé době vrací do mých obrazů přítomnost člověka a naopak mizí okolí.“

www.lindaklimentova.cz

 

 

Anna Irmannovová se inspirovala mystikou střední Evropy, bývalým Černým lesem
* 1970 v Praze

  • Absolvovala FaVu VUT Brno v atelieru Intermediální tvorby. Vlastní tvorbu vystavuje od roku 1985, účastní se sympozií v Praze a Brně. Anna vytváří obrazy při hudebních improvizacích s diváky i bez diváků. Během performance maluje obraz podle hudby a atmosféry místa. Inspiruje se spirituální atmosférou různých historických budov, zámků a kostelů. Ve své tvorbě tematicky vychází z dávné mystiky střední Evropy, Černého lesa, kterým kdysi naše země byla. Jeho sílu energií používali druidi, než je převálcovalo křesťanství. To ale v sobě stále zachovává tajemství víry, která je v podstatě pokračováním předkřesťanské symbiózy s místem. Na výstavě autorka představila cyklus obrazů rezonující s románským prostorem podzemí. Jedná se o „hudební obrazy“ vytvořené při jejích performancích ve spolupráci s různými hudebníky. V rámci Betlémské noci dne 18. 9. 2013  v 20:00  hodin vytvořila další „hudební obraz“, který vycházel z duchovní atmosféry tohoto románského podzemí.

www.annairmanovova.cz

Hodnocení:  80 %

Galerie U Kunštátů

Jedná se o zcela ojedinělý prostor bývalého románského paláce z poloviny 12. století v samém centru Prahy v Řetězové ulici. Galerie U Kunštátů chce prezentovat kvalitní současné umění, umění začínajících umělců, podporuje nové a neobyčejné projekty. Naprosto unikátní prostory zachovalých románských sklepů se návštěvníkům  snaží přinést nové vnímání prostoru, místa a času. Spojuje středověké prostory se současnými projevy umělců a skupin. Koncept komunikace zaniklého a současného ožívá i v nové kavárně a vinárně U Kunštátů, kde se nadčasově snoubí aktuální italský design s románsko – gotickými prvky.

Galerie U Kunštátů je pro otevřena každý den od 11:00 do 19:00 hodin

Ing. Olga Koníčková  (použito textu Galerie u Kunštátů)

Foto: autorka