UMkola aneb proč cyklostezky rostou jako houby pro dešti?!

15.03.2015 11:17

Galerie UM - Praha

13. 3. – 18. 4. 2015

 

Na vernisáži neobvyklé výstavy UMkola nám nabídli první ucelený pohled na české výrobce a designéry kol. Název výstavy Umkola odkazuje hned ke dvěma současným fenoménům – k oblíbenému dopravnímu prostředku studentů UMPRUM a k promyšlenému zpracování, které se lidově označuje slovem ´um´. Právě tento ´um´, ať už technický či umělecký, je leitmotivem celé  výstavy. 

 

Výstava Umkola si klade za cíl představit malý výsek z české výroby, která svým technickým i estetickým zpracováním patří k unikátům v současné lokální produkci.“ přiblížili kurátoři výstavy Kristýna Zámečníková a Adam Šimeček svůj koncept. Představuje malý výsek z české výroby - kola, která svým technickým i estetickým zpracováním patří k unikátům v současné lokální produkci. Vystavena  jsou  kola od studentů a absolventů UMPRUM, ale také od malosériových firem, ze kterých časem vyrostli rovnocenní soupeři zahraničním zavedeným výrobcům.

 

Od sametové revoluce začala v České republice vznikat řada firem specializovaných na výrobu moderních jízdních kol. Některé uspěly a prosadily se na tuzemském a postupně i zahraničním trhu, jiné zanikly a jejich modely se dnes řadí mezi sběratelské unikáty.

Zájem o nejrůznější druhy cyklistiky se probudil i v tehdejší mladé generaci, které se najednou otevřela možnost výběru kol od renomovaných zahraničních firem, zároveň se ale do popředí začali dostávat čeští výrobci. Za pomyslný vrchol ´cyklo boomu´ lze považovat vývoj po roce 2000. Společnost začala řešit vztah cyklistiky a životního prostředí, možnosti dopravy ve velkých českých městech a podporu domácích výrobců. To se odrazilo také v české výrobě.

 

 

 

Z vystavených kol zaujme například Folder Mikuláše Novotného - skládací kolo do města, jehož hlavní předností je kombinace komfortní jízdy na kolech o standardním horském průměru s mobilitou skládacího kola. Po složení je totiž stále možné s kolem snadno manipulovat jako s malým vozíčkem.


Petr Švec a Michal Malášek se zaměřili na výrobu kvalitních a lehkých dětských kol. Ve světě existuje pouze několik málo firem zaměřených na tento sortiment. Jednou z nich je Juniorbicycles. Zakladatel firmy Petr Švec se už jako mladý závodník nespokojil s tehdejší produkcí a začal stavět kola pro sebe, rodinu a své známé. Díky kladným ohlasům založil v roce 2010 společnost Junior. Ta je nyní jedinou firmou v ČR specializovanou výhradně na jízdní kola pro děti.


Vášnivý cyklista a konstruktér Svatopluk Zatloukal představoval mezi léty 1994 -¬ 2004 ojedinělý fenomén. Pracoval ve společnosti Mora Aerospace zabývající se výrobou leteckých motorů, kde postupně vybudoval světoznámou značku titanových rámů Morati. Pověst o její kvalitě se rychle rozšířila i za hranice. Cyklisté sedlající tato kola získali mnohokrát tituly mistrů světa v cyklokrosu a mistrů ČR.
 

 

Kurátoři výstavy: Kristýna Zámečníková a Adam Šimeček
www.umprumcz

 www.vsup.cz

Galerie UM
Vysoká škola uměleckoprůmyslová

110 00 Praha 1

Náměstí Jana Palacha 80


Máme otevřeno: pondělí - sobota  10.00 -  18.00 hodin

Vstup: volný

 

Hodnocení: 80 %

 

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

 

 

Favorit se vrátil!

  • Konečně! Trvalo to déle, než jsme předpokládali, ale 11. 3. 2015 byl dnem, kdy jsme rozjeli projekt Favorit…do světa vypouštíme tři  modely Aviator, BigBoss a Diamante. Najdete je na www.favorit.cz , od dubna v showroomu naživo.

 

Víc info (nejen) o tom, jak kola vznikala, najdeme na: http://blog.favorit.cz/

 

Legenda, na které kdysi toužil jezdit každý kluk v Československu, je zpět. Vybavena nejmodernější technologií, obohacena o originální prvky, s překvapivě nízkou hmotností a špičkovým designem.

 

  • 3 varianty

Favorit už není jen závodním kolem. Nabízí tři varianty pro tři různé styly jízdy. Všechna kola mají navíc pouze jediný stupeň výbavy – ten nejlepší. S řemenem namísto řetězu, spolehlivými brzdami, se sedlem i madly z pravé kůže, se zabudovaným osvětlením.

Vyrobený na míru u nás

 

  • Každý Favorit je vyroben ručně v ČR. Na míru danému jezdci na základě detailní objednávky. Velikost a geometrie rámu pak dokonale odpovídají proporcím jezdcova těla.

 

Troška historie neuškodí

Favorit Rokycany, akciová společnost resp. Favorit, národní podnik byl podnik vyrábějící jízdní kola značky Favorit v rokycanských továrnách s tradicí od roku 1921 a značkou Favorit od roku 1951.

 

 

První pokus o výrobu jízdních kol v Rokycanech byl kolem roku 1921 díky místnímu rodákovi a obchodníkovi Františku Heringovi (1887-1961), který ji však do roka prodal firmě Stadion, a.s. Rakovník.

 

V roce 1922 v Rokycanech vznikla továrna na jízdní kola. Byla založena německou firmou Es-Ka (Swetlik-Kastrup) z Chebu společně s Františkem Heringem. Montovala se zde kola značky Tripol ze součástek chebské Es-Ka. V roce 1933 se firma rozdělila na Tripol (majitel Es-Ka Cheb), která si v roce 1934 postavila vlastní továrnu a Velo-Tudor (majitel Hering), který koupil původní areál. Hering však nejprve nakupoval kola Achilles Žandov a prodával je pod svou značkou Tudor a teprve později v roce 1936 začal s vlastní výrobou.

Poválečná doba a socialismus

 

Během II. sv. světové války továrny vyráběly součástky pro armádní průmysl. Po válce dostaly obě továrny jako podniky s německým kapitálem nucenou správu. Po komunistickém puči a znárodnění v roce 1948 byly podniky Tripol a Tudor sloučeny jako ostatní továrny pod jediný podnik ČZ Strakonice (na Moravě pod Zbrojovka Brno), dochází ke specializaci podniků na konkrétní součástky a omezení finálních montoven.

 

Po následné reorganizaci v roce 1950 spadaly rokycanské závody pod nový samostatný národní podnik Eska-Cheb (a dále existuje už jen Velamos Petrov na Desnou a Velo-Stadion Rakovník)

 V roce 1950 byla vyrobena první série 15 závodních kol pro reprezentaci a roku 1951 navrhl tehdejší ředitel Josef Bochníček značku Favorit.

V roce 1953 vznikl odloučením z Eska, n.p. samostatný podnik Favorit, n.p. ale již v roce 1958 je včleněn zpět.

V roce 1952 byl původní závod Velo-Tudor zrušen a objekt získaly Rozvodné závody v Plzni. Do roku 1965 probíhala rekonstrukce původního závodu Tripol a v roce 1970 byly postaveny nové sklady a expedice.

V roce 1978 bylo vyrobeno milionté kolo Favorit, výroba se rozšířila na 200 000 kol ročně a export se realizoval do 38 zemí světa

 

Po roce 1990

Krátce po revoluci v roce 1990 byla založena ´Favorit Rokycany, a. s.´, která však nikdy nevyrobila více jak 40 tisíc ročně. S otevřením hranic podnik nezachytil módu horských kol, odbyt upadal a v roce 2001 zbankrotoval. Továrnu odkoupilo Bike Technology & Public Relations, s.r.o. (BTPR) s cílem vyrábět horská a trekkingová kola. Výroba byla přesunuta do Kunovic, kde byla montovna levných součástek z Asie.

V květnu 2004 byla i tato výroba zastavena a v roce 2006 šlo do konkurzu i BTPR.

 Značku dále zřejmě převzala Czech Bike a.s. Kunovice.

 

Od roku 2011 je nositelem značky Favorit firma ´Favorit Czechoslovakia s. r. o.´

www.kolazwebu.cz

www.sterba-kola.cz

www.muzeumcheb.cz