Tomáš Polcar: Rezonance aneb proč převažuje šedá, černá a bílá stáhnutá barevnost?!

11.11.2014 14:40

Galerie U Prstenu - Praha

22. 10. – 21. 11. 2014

 

V Galerii U Prstenu, která byla několik měsíců uzavřena, jsme objevili  novou výstavu,  a to výstavu obrazů Tomáše Polcara.  Kromě obrazů, jež jsou charakteristické tím, že  převažuje  šedá, černá a bílá stáhnutá barevnost, a které  jsou  umístěné i v suterénu Galerie,  jsme ve vnitrobloku  zhlédli  vystavené šestihranné betonové segmenty z předchozího cyklu Sóma. Kurátorkou výstavy je Lucie Šiklová.

Výstava Rezonance (= odezva, ozvěna, souznění nebo také fyzikálně shoda kmitočtů  - frekvencí -  vlastních kmitů soustavy s frekvencí zdroje)  představuje Polcara především jako malíře. A v přeneseném slova smyslu je autorovou rezonancí frekvencí šestiúhelník.  Ten také vystupuje ve své harmonizující  funkci z obrazů…a geometrickou strohost autor  malířsky  mění prostupováním prostoru.

 

 

Tomáš Polcar patří do umělecké generace, která výrazně vystoupila v 90. letech předchozího století. Je to generace

specifická, která ještě zažila šedou a stísněnou předlistopadovou dobu, ale dozrávala a naplno vykročila již do svobodného tvůrčího času. Nadechovala a reformovala se i Akademie výtvarných umění, přicházeli sem inspirativní profesoři, pořádaly se společné výstavy. Taková konstelace mladé a začínající umělce pochopitelně formovala a s odstupem času se ukazuje, že to tehdy byl velmi dobrý kadlub, ze kterého vzešly výrazné umělecké osobnosti.

 

Tomáš Polcar na Akademii výtvarných umění v Praze prošel  3 ateliéry a poznamenaly ho 3 umělecké legendy:

 

  • Hugo Demartini  - převzal Demartiniho cit pro materiál a formu
  • Aleš Veselý -  převzal od Veselého zaujetí obsahem, energiemi, proporcemi
  • Milan Knížák – převzal od Knížáka zaostření na reflexi, komunikaci, myšlenku

 

„Každý koncept je předurčen ke své vlastní smrti, pakliže se ho člověk snaží naplnit bezduše.“

 

Ze životapisu:

* 13. 5. 1973 Praha

žije a pracuje ve Slavětíně nad Ohří

1991–1998 studium na   Akademii výtvarných umění Praha

- 1991–1992 - Ateliér sochařství II., prof. Hugo Demartini

-1 992–1994 - Ateliér monumentální tvorby, prof. Aleš Veselý

- 1994–1998 - Ateliér intermediální tvorby, prof. Milan Knížák

 

 

100 00 Praha 1

 Jilská 449/14

Máme otevřeno:  úterý - pátek 14.00–18.00 hodin, i po telefonické domluvě +420 774 316

Hodnocení:  60 %

 

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková