Temné kouty (Dark Places) aneb od thrilleru k psychodrama a opět zase zpět

11.06.2015 09:18

Vlastně pro literaturu a kinematografii nic zas až tak nového. Na začátku krvavá lázeň, náhodně přeživší svědek a pachatel, co končí za mřížemi. Po 28 letech se v tom ale kdosi šťourá a je tu nové vyšetřování. Tentokrát soukromé. Paměť se, ač nerada probouzí, a dávné postavy se, také nerady, vynořují. Každý by na to chtěl zapomenout, ale ono to nějak nejde. A dokud nebude jasno, tak vlastně ani nepůjde. Tak šup do toho.

 

Minulost je minulostí…dokud tě nedostihne…

 

 

Bacha, něco je jinak!

Film Dark Places, u nás distribuovaný jako Temné kouty, na jehož novinářskou projekci nás v úterý 9. června 2015 pozval český distributor filmu, společnost Bioscop, sliboval mnohé stejně jako nic moc nového. Podobných thrillerů už přece vzniklo. Jenže, a v tom vidíme z našeho pohledu na www.www-kulturaok-eu.cz to nejzásadnější, bylo to ve Spojených státech, ve všemocném Hollywoodu. A tam, jak známo,už - kromě vykrádání sama sebe, klišé a osvědčených opakujících se stereotypů - neprodukují vlastně nic, co by mohlo ještě něčím překvapit. Potoky krve ano, sázka na osvědčené zápletky, ano, a k tomu ty nevěrohodné herecké šarže…

 

Jenže, pozor, tenhle biják má jiné místo narození. Vznikl totiž ve francouzské produkci a má francouzského režiséra i scénáristu. A to hned v téže osobě. Je jím Gilles Paquet-Brenner. Hlavní představitelka Charlize Theron je zase naštěstí jihoafrická herečka, která není vůbec jenom živá loutka v rukou filmových režisérů, ale je sama schopná producentka a – mimo jiné - i zajímavá modelka. Její zatím nejznámější rolí byl herecký koncert ve filmu Zrůda, který jí také po právu vynesl Oscara a návdavkem i Zlatý glóbus. Ale zazářila třeba i v jiném inteligentním spektáklu, kultovním dramatu Pravidla moštárny.A do třetice všeho dobrého, je tu hlavní mužská postava.Nicholas Caradoc Hoult je zase pro změnu anglický herec a mimochodem také i model. Je mu sice teprve 25 let, takže mladíček, taky ho tam i hraje, ale zelenáč to rozhodně není. Už něco předvedl. Nejvíc se ale asi projevil už jako kluk v dětské roli Marcuse Brewera z filmu Jak na věc. A už tam se tenkrát neztratil. A to, prosím, dokonce ani po boku samotného pana božského Hugha Granta. Takže, jak říkali staří latiníci ´Tres faciunt collegium´, neboli ´tři tvoří spolek´. Tihle tři převálcovali své americké kolegy i s jejich špatnými návyky a rázem bylo něco jinak. Téměř tradiční námět se změnil v inteligentní film.

 

Za všechno může Gillian Flynn

Spisovatelka, plným jménem Gillian Schieber Flynn, je sice americká spisovatelka, americká scenáristka, ale také americká - bývalá - televizní kritička, která měla tu čest pracovat pro prestižní Entertainment Weekly. Má tedy v sobě samozřejmě tu americkou machu, ví, co platí na čtenáře, potažmo na diváka, ví, co posype dolary a co uchlácholí producenty a vydavatele, aby do toho tolik nekafrali, ale má v sobě i zdravý odhled kritičky, ví sama nejlépe, do čeho tepat a co by být nemělo.

Zručně pak v tom ve svých knihách, které teď sype jak z rukávu, totiž počítače, umí kličkovat. Tu úlitba komerci, tu konzumentovi a tu důstojné prozření nadto vše značně povznesené. Proto také mezi její nejznámější novely patří takové pecky, jako byly svého času třeba Ostré předměty, jako byla zmíněná Zmizelá a jako je i její současný kousek - Temné kouty.

 

Kniha nebo film?

Samozřejmě se můžeme různit v názoru, co dopadlo lépe? Zda kniha nebo film. Ale je to jako otázka, jestli ´bylo dřív vejce nebo slepice´?´ Kdo nečetl knihu, nemá v hlavě vlastní představy. Nezná všechny ve scénáři proškrtané detaily a film bere tak, jak je. Kdo četl knihu, má zase s čím srovnávat a měl by vědět, že se nikdy nemůže zadařit stvořit takový film, který by odpovídal představám všech čtenářů literární předlohy. Takže to nemá smysl řešit ani srovnávat. Prostě, kdo knihu četl, nechť jde na film jakože ze zvědavosti, co s tím vyvedli a tak, a kdo ji nečetl, tak ten o nic nepřijde. Díky výše zmíněnému zrodu filmu a díky výše zmíněné neamerické trojkombinaci, se s tím popasovali důstojně. Čtenář se zkrátka neurazí a nečtenář nebude nijak ochuzen.

 

 

 

 

 

 

 

Co prozrazuje distributor?

Nahlédněme teď ještě do distribučního listu společnosti Bioscop:

„Sedmiletá Libby Day (Charlize Theron) jako jediná přežila brutální masakr své rodiny. Matka a dvě sestry byly zavražděny přímo před jejíma očima. Za strašlivý zločin byl na základě Libbyina svědectví odsouzen na doživotí její bratr Ben.

O 30 let později.

Na Libby se obrátí tajný spolek s názvem Kill Club, který prošetřuje známé zločiny. Nutí ji přezkoumat události oné noci a znovu otevřít kapitolu života, ke které se již nikdy nechtěla vracet. Na povrch vyplouvají skutečnosti, které vnášejí trhliny do jejího tehdejšího svědectví.

Libby začíná pochybovat o pravdivosti věcí, které jako dítě viděla. Znovu otevírá hluboko pohřbené vzpomínky na tragickou minulost.“

 

 

 

 

 

 

 

A co prozradíme my?

Nic víc. Nebylo by to fér. Ve své prapodstatě jde více méně o detektivku a indicie se v takovém případě vybalí na diváka až na samém konci. I zde k tomu dojde, nebojte. A nebude to nakonec tak, jak si budete vícekrát během filmu myslet.

Pokud jde o Charlize Theron, tak nečekejte žádný velký spektákl, žádné svlíkačky ani zbytečné předváděčky. Její úsporné herectví je daleko účinnější a ona takovéhle berličky prostě nepotřebuje. Šetří slovy i gesty, a je vidět, že má hlavu a v ní mozek. V roli, i ve skutečnosti.

A pokud budete slyšet o satanismu, tak o ten tam skutečně jde. Ne, že ne. Ale zase jinak, než si myslíte. Takže žádné laciné efekty, jako nahé holky na obráceném kříži zalévané obětní krví. Tenhle satanismus je jiný…

 

A poslední vyjasnění. Ano, jde o masakr. Jasně. Ale kdo nerad střeva vyhřezlá z plátna ven, tak může být v klidu. Netřeba obav. Krvavé záběry tu nejsou samoúčelné ani nijak zbytečně naturalistické, nikdo se tu v nich nerochní a ublinkávat se přitom nebudete. Fakt, že ne. I když pajšl vám to polechtá i tak, to zase jo. Ale opět tak nějak jinak…

No, zkrátka nechte se překvapit. A hlavně neposlouchejte kdo, co, povídá a píše. Jděte se na to normálně podívat, ať víte. 

 

Titul: Temné kouty

Premiéra: 18. 6. 2015

Originální název:  Dark Places

Produkce: Francie

Formát: 2,35 : 1 (Cinemascope), Dolby Digital, 2D digital

Žánr: mysteriózní thriller

Zvuk: 5.1

Stopáž: 104 minuty

Přístupnost: nevhodný do 15 let          

Režie: Gilles Paquet-Brenner

Scénář: Gilles Paquet-Brenner

Kamera: Barry Ackroyd

Střih: Douglas Crise, Billy Fox

Hudba: BT, Gregory Tripi

Hrají: Charlize Theron, Chloë Grace Moretz, Nicholas Hoult, Andrea Roth, Christina Hendricks, Tye Sheridan, Corey Stoll, Sterling Jerins, Sean Bridgers, a další

Internet: http://www.bioscop.cz/_web/film/dark-places

 

 

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=SsPlRifXPxY#t=33

Hodnocení:  70 %

Richard Koníček

Foto: Bioscop