R200 NON-FICTION aneb ´oranžový žralok´ jako výsledek spojení originálu s historií

16.04.2015 09:53

DOX – Centrum současného umění - Praha

16. 4. - 11. 5. 2015

 

 


Na V.I.P.  vernisáži nové výstavy  R200 NON-FICTION jsme za velkého zájmu návštěvníků zhlédli nový automobil v příjemně oranžové barvě a příběh jeho vzniku na černobílých fotografiích Antonína Kratochvíla. A fotografovali jsme všichni…byl to pro nás vskutku designérský svátek….


 Instalace R200 NON-FICTION představila nový luxusní automobil, který je výsledkem spojení výjimečného designu, precizního zpracování, urputnosti a nesentimentálního nadšení dvou mužů, jimiž jsou úspěšný český designér Petr Novaque a ředitel společnosti Kovovýroba Hoffmann Marek Hoffmann. Oba se rozhodli spojit své síly a inspirováni legendárním československým vozem stvořili ´Erko 21. století ´.  Spolu si tak splnili tentýž sen – vyrobit vlastní autentické auto, v němž by se spojil originál s historií.  

 

„Design je prostě nefiktivní verze umění,“

Douglas Coupland, kanadský umělec a spisovatel,  Generace X, 1991

 

 

Škoda 130 RS je automobil, o kterém se nemusí psát, mluvit, ani ho stavět na piedestal slávy jako něco legendárního. On prostě skutečná československá legenda je a zvolit si jeho tvar jako východisko k naší prvotině pro nás bylo přirozenou volbou,“ vysvětlili autoři volbu své inspirace. Ikonická silueta Škody 130 RS je totiž podle nich  karoserií, která se  v  poválečného období v Československu nejvíce povedla.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Při navrhování designu se Petr Novaque se podle svých slov snažil být inovativní, ale zároveň zachovat všechny důležité a charakteristické prvky původní karoserie – tedy najít optimální poměr retro prvků a současné stylizace. Během 1,5 roku autoři sami navrhli a vyrobili větší část vozu s využitím několika málo sériově vyráběných dílů.
  • Celková koncepce ´Erka´ je klasický super sport verze coupé se dvěma sedadly a s motorem uloženým za sedadly mezi nápravami. Jako technický základ pro stavbu bylo použito Audi R8 s manuální převodovkou, z něhož byl zachován  osmiválcový motor, podvozek a okenní skla.

 

 

 

 

 

Petr Novague (1981) patří k nejrespektovanějším českým designérům. Absolvoval obor produktový design na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a design studoval také na Univerzitě Duisburg-Essen v Německu a na Akademii výtvarných umění v Bratislavě. Je držitelem mezinárodních prestižních designových ocenění, např. Red Dot či IF Design Award.  Jednu Red Dot ze tří získaných obdržel  za celohliníkovou stohovatelnou židli Edge. Navrl mimo jiné i design smartphonu Verzo, nový model kola Favorit nebo sodovkač Limobar, za který letos získal další prestižní cenu IF Design Award.

 

 

 

 

 

Marek Hoffmann (1973) je ředitelem společnosti Kovovýroba Hoffmann (založené v roce 1989), která úspěšně působí na českém i zahraničním trhu se specializací na segment prototypové malosériové výroby lisovacích a tvářecích nástrojů karosářských dílů pro renomované výrobce automobilů.  

Kurátor: Leoš Válka

 

 

 

 

 

 

 

Máme otevřeno:

Pondělí:  10.00 – 18.00 hodin

Úterý: zavřeno

Středa a pátek: 11.00 – 19.00 hodin

Čtvrtek: 11.00 – 21.00 hodin

Sobota  - neděle:  10.00 – 18.00 hodin

Pokladna: +420 295 568 123

 

Vyrobit a navrhnout auto není totéž jako vytvořit umělecké dílo. Automobilový designér musí pracovat s tím, co má k dispozici. Umělec pracuje s myšlenkami. Bližší pohled na automobil vypovídá o tom, jak žijeme, jak věci vytváříme, i o nás samých. Není to umění, ale je to největší počin v oblasti designu, je to artefakt, který obsahuje větší koncentraci designérského talentu na čtvereční centimetr než cokoli jiného.

Deyan Sudjic, B jako Bauhaus, 2014

 

170 00 – Praha 7

Poupětova 1

www.dox.cz

Hodnocení: 99 %

 

 

 

 

 

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková