Někdy v sukni/Umění 90. let aneb když my silné ženy – umělkyně raději už hovoříme za sebe

06.11.2014 14:49

Galerie hlavního města Prahy

Dům U Zlatého prstenu - Praha

5. 11.  2014 – 8. 3. 2015

 

Na tiskové konferenci, kterou uvedla ředitelka GHMP Magdalena Juříková, jsme přivítali netradičně kolem kulatého stolu několik umělkyní, které zde právě v Domě U Zlatého prstenu vystavují (Veronika Bromová, Milena Dopitová,  Markéta Othová, Štěpánka Šimlová, Kateřina Vincourová a Zdena Kolečková).

 

Do roku 1989 se ženy v rámci českého výtvarného umění pohybovaly spíše v pozici solitérních osobností ve stínu svých mužských kolegů. V 90. letech 20. stol.  se na české scéně v rychlém sledu prosadilo několik generací umělkyň, jejichž tvorba přinesla nová témata, novou vizuální stránku uměleckého díla, ale i do té doby nevídanou pozici žen v rámci uměleckého provozu.

 

Proč ´Někdy v sukni´?

Protože vystavené práce jsou dílem čtrnácti žen, vytvořené od začátku 90. let až do přelomu milénia. Je příznačné, že většina z nich nevyužívá klasická média, a pokud je používá, pak je výrazným způsobem přesahuje.

 

Jde o pokus retrospektivně ukázat posun v českém umění 90. let 20. stol. skrze jejich díla.

 

Výstavu otevírá diagram Martiny Pachmanové mapující situaci žen-umělkyň na české výtvarné scéně od 18. století do současnosti, který se vine schodištěm až do 3. patra.

 

 

 

 

 

 

 

Výstava začíná ve 3. patře díly z porevoluční doby a chronologicky pokračuje v 2. a 1. patře.

 

V tvorbě umělkyň 90. let se objevují dvě základní tendence: konceptuální práce s objektem či instalací a průzkum různých typů technického obrazu. Pro obě tendence je typické používání nových materiálů, často pocházejících přímo z obyčejného života, a objevování témat, která se vážou k sociálním strukturám, k prožitkům každodennosti a reflexi vlastní identity.

 

„Dříve to byla doba zkurvená, nyní nevíme, v jaké době žijeme?!“

(vskutku milý názor, jež zazněl na tiskovce)

Výstava měla premiéru na začátku roku 2014 v Moravské galerii v Brně. Repríza v Galerii hlavního města Prahy je však novou verzí výstavy, která je přizpůsobena členitému prostoru Domu U Zlatého prstenu. Vedle klíčových raných děl Mileny Dopitové, Veroniky Bromové a Kateřiny Vincourové zde uvidíme rekonstrukce první interaktivní videoinstalace Elen Řádové nebo světelná plastika Lenky Klodové. Objevují se zde však i díla, která v Brně nebylo možné vystavit, je to například malba na záclonách Štěpánky Šimlové a část cyklu ´Bratři´ Markéty Vaňkové.

 

V čítárně v 2. patře navíc kurátorka vytvořila spolu s umělkyněmi jakýsi archiv 90. let, kde se  můžeme volně probírat dobovými katalogy, pozvánkami, fotografiemi a dalšími materiály.

 

 

Hlavní je zachovat si v sobě tu zdravou touhu dělat to, co chceme, a abychom měly tu energii,

…konečně nějaký pozitivní názor Mileny Dopitové z diskuze kolem kulatého stolu

(za www.kulturaok-eu.cz  tleskáme)

Ženy-umělkyně se v 90. letech staly nositelkami nového uměleckého výrazu. V jejich dílech můžeme jasně sledovat přechod od klasické postmoderny k postkonceptuálním postupům současnosti. Výstavou ukazuji, že devadesátá léta jsou obdobím, v němž je poprvé možné vyprávět dějiny českého výtvarného umění bez umělců,“ uvedla kurátorka výstavy Pavlína Morganová. 

 

Vystavující umělkyně: Veronika Bromová, Milena Dopitová, Lenka Klodová, Martina Klouzová-Niubó, Markéta Othová, Míla Preslová, Elen Řádová, Kateřina Šedá, Markéta Vaňková, Michaela Thelenová, Štěpánka Šimlová, Kateřina Vincourová, Alena Kotzmannová a Zdena Kolečková

 

Kurátorka: Pavlína Morganová

Koordinace: Monika Doležalová

Architektonické řešení výstavy: Pavla Sceranková

Grafické řešení: Adéla Svobodová

Redakce textů: Marta Nožková, Irena Prázdná

Foto: Aleksandra Vajd

Autorka diagramu: Martina Pachmanová

Písmomalíř: Martin Taller

Překladatel: Phil Jones

Instalace a produkce, vedoucí: Diana Brabcová, Kateřina Adamová

Propagace, vedoucí: Miroslav Koláček

 

 

 

 

 

Dům U Zlatého prstenu

Praha 1 - Staré Město

Týnská 6

Máme otevřeno:  úterý – neděle 10.00–18.00 hodin

 

Hodnocení:  60 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková