Myslet filmem aneb Film je „forma, která myslí“režisér Jean-LucGodard

10.11.2023 18:22

 

 

 

Myslet filmem

8. 11. 2023 – 18. 2. 2024

Galerie hlavního města Prahy

Dům U Kamenného zvonu

 

 

„Člověk, který sleduje dění kolem sebe,

 je svým vlastním režisérem, kameramanem a střihačem zároveň.

Podle toho, na co upírá pozornost, na co zaostřuje, kam vede jeho pohled“

autorka a kurátorka výstavy Sandra Baborovská

 

 

Skladba obrazů a zvuků dokáže formulovat určité ideje,

 ale také reflektovat materiální, formální a narativní prvky,

jež filmové médium utvářejí.

Výstavní a publikační projekt Myslet filmem se zaměřuje na

způsoby, jakými současné audiovizuální umění filmovou řeč nejen posouvá,

ale i navrací k jejím kořenům.

 

 

Nejvýznamnější projekt GHMP sezony 2023 – 2024

 

Když jsme dostali od GHMP pozvánku na výstavu nazvanou Myslet filmem, mohli jsme si přestavit cokoli. Jak vystavit film v galerii je jistě výzva pro inscenátory. Zda jako záběry z vrcholně artových filmů, nebo jako jednotlivé scény, kde kulisy a scénografie tvoří výtvarný artefakt, něco cokoli jiného. Zvědavost nám nedala. A když na zahájení tiskové konference moderující Michaela Vrchotová, vedoucí Oddělení komunikace, programů a ediční činnosti

prohlásila, že výstava Myslet filmem, je tím nejvýznamnějším projektem roku 2023, bylo jasné, že to bude atypická výstava. Navíc podpořená odbornou publikací, která ještě ke všemu vyšla kupodivu včas a byla tudíž k dispozici již při zahájení výstavy. A to v našich poměrech  není – jak víme – bohužel častý případ…

 

(PhDr. Magdalena Juříková (vlevo) a Mgr. Michaela Vrchotová (vpravo)    

 

Paní ředitelka, Magdalena Juříková, nás ve svém úvodním slově mimo jiné překvapila sdělením, že Galerie hlavního města Prahy, je první galerií u nás, která systematicky sbírá pohyblivé obrazy a že výstava je výsledkem dlouholetého bádání. Bádání, které přineslo tolik výstupů, že výstava Myslet filmem, není rozhodně do budoucna projektem na půdě GHMP v tomto směru ojedinělým.

 

 

Pak už dostala slovo kurátorka výstavy, Sandra Baborovská.  Stručně nás provedla dvěma patry Domu U Kamenného zvonu. A pak dostali slovo přítomní zástupci tvůrců výstavy (Jakub Jansa a Lea Petříčková), kteří doplnili své postřehy a informace ke smyslu výstavy.         

Slovo dostal i Radek Brousil, jenž hovořil o souběžné a související výstavě uskutečněné v rámci projektu Light Underground V, nazvané Radek Brousil: Can You Still Feelthe Butterflies, nainstalované do sklepení domu U Kamenného zvonu. Té se však věnujeme v samostatném materiálu, na jiném místě našeho webu.

 

(Zleva: Jakub Jansa, Lea Petříčková a Radek Brousil)

 

Podrobnosti o výstavě Myslet filmem

 

Teď už ale dáme raději přednost před naší volnou interpertací řečeného, přesné citaci kurátorské zprávy, připravené kurátorkou výstavy Myslet filmem, Mgr. Sandrou Baborovskou, Ph.D..  

·         „Všechna tři patra v Domě U Kamenného zvonu mají společného jmenovatele, a tím je film jako vyprávění v galerijním prostoru. Snímky jsou z větší části natočeny za pomoci profesionálního štábu (kamera, střih, zvuk) a profesionálních herců/performerů zastoupenými napříč různými filmy na výstavě: Ester Geislerová a Tereza Hofová (postavy Vědmy), Cyril Dobrý (Polomrtvá ryba), Miroslav Krobot (herec představující sám sebe), Jan Vondráček (voiceover) a další.

 

·         V prvním patře prezentujeme projekt Jakuba Jansy nazvaný TheGarden ofProblems, který poprvé na jednom místě shrnuje epizody z cyklu Club ofOpportunities natočené od roku 2017 až do současnosti. Místo „netflixu“ divák navštěvuje galerii. Klub tematizuje společenské problémy dnešní doby a klade otázky autority a hierarchických vztahů. Nízké formy povyšují svůj status na vysoké a naopak. Někde během této proměny vznikají nové příležitosti. Každý díl vytváří situace na pomezí reality a fikce, kdy je příběhpostupně odhalován prostřednictvím videa, objektů, scénografie a herecké performance.

 

·         Výstava v druhém patře dává prostor současným českým umělkyním a umělcům (jak tvůrcům a tvůrkyním zaměřeným na filmové médium – Ondřej Vavrečka, Lea Petříková, Ján Mančuška, tak těm napojeným na umění pohyblivého obrazu – Tomáš Svoboda, Zbyněk Baladrán, či zvukového designu – Sara Pinheiro). Záměrně vedle sebe na jedné platformě vystavujeme vizuální umělce, kteří vzešli z výtvarných škol, a filmaře z FAMU nebo tvůrce z obou uměleckých sfér. Paradoxně jsou tyto protipóly působící v rámci audiovizuálního světa ve svém spojení neobvyklé, neboť spolu nejsou prezentovány často, což vytváří nečekanou dynamiku. Filmař Ondřej Vavrečka, pedagog FAMU, je prezentován kostýmem a svými kolážemi, v nichž komentuje a tematizuje film, konkrétně střih. Není náhodou, že snímek Odlesk (2008) Jána Mančušky vzešel z jeho střihačské dílny. Stejně tak Sara Pinheiro, zvuková umělkyně působící rovněž na FAMU, vytvořila sound design k filmu Jako z filmu (2016). Lea Petříková, prošla UMPRUM i FAMU a její snímek Historie plátěného filmu (2021), natočený na „materiál“, zkoumá „povrch“ filmového plátna.

 

·         Všichni vystavující umělci mají ambici vyjadřovat se pomocí pohyblivého obrazu, ať už příběhově (Ján Mančuška, Jakub Jansa, Radek Brousil), nebo esejisticky (Lea Petříková, Zbyněk Baladrán – Noc světa, 2011; Tomáš Svoboda – Žiju film, 2015).“

 

  

Zvláštní pozornost – kniha Myslet filmem

 

Následná část tiskové konference se věnovala právě vydané knize nazvané stejně jako celá výstava, tedy Myslet filmem, jejímiž autory jsou Sandra Baborovská a Jíří Anger.

I zde dáme – pro kvalitnější informaci – opět přednost tiskové zprávě k vydané publikaci z pera obou autorů. 

 

 

„Kniha Myslet filmem sestavená editory Sandrou Baborovskou a Jiřím Angerem poskytuje nástroje, jak rozumět kontinuitám i diskontinuitám mezi klasickou filmovou montáží a jejím „druhým životem“ v současném hypermediálním umění a kultuře.Kolektivní monografie se soustředí na způsoby, jakými filmová montáž rezonuje v současném umění a mediálním prostoru. Texty se zaměřují na analýzu filmové montáže obecně, na vnímání skladby pohyblivého obrazu diváka v galerii a zároveň na způsoby přenesení střihové skladby do prostoru lidského pozorování. Publikace zahrnuje šest textů (čtyři nové, dva čerstvě přeložené od Sergeje Ejzenštejna a Georgese Didi-Hubermana), jež staronovou problematiku filmové montáže nahlížejí z pohledu teorie i praxe. Záměrem bylo obsáhnout jak články teoretizujících praktiků, tak praktikujících teoretiků. V prvním případě jde o konceptuálně uvažující filmaře-střihače (Ondřej Vavrečka), kteří svébytně uměleckým jazykem demonstrují, do jaké míry teoretické uchopení montáže vychází z materiální praxe. Ve druhém se jedná o statě autorek a autorů z odborně-akademického prostředí (Sandra Baborovská, Noemi Purkrábková a Jiří Anger), kteří do svého přemýšlení o střihové skladbě a audiovizuální kultuře promítají i své praktické zkušenosti, ať už kurátorské, či umělecké.“

 

 

O významu výstavy svědčí i doprovodný program v kině Ponrepo

 

Součástí výstavy je projekce vybraných snímků - na pomezí filmu a vizuálního umění - v kině Ponrepo. Každý ze tří večerů se zaměří na jednu z určujících otázek filmového média, jimiž jsou

projekce pohyblivých obrazů,

vztah vizuální a zvukové zkušenosti a

existence filmu tváří v tvář času.

 

·        čt 16. 11. 2023, 18.00

 

První komponovaný večer nabídne konfrontaci s díly Martina Ježka a Jana Kulky, dvou tvůrců experimentujících s analogovou filmovou projekcí. Oba autoři nevybíravě a zcela záměrně otřásají našimi představami o tom, co by měl filmový zážitek splňovat. Demonstrují, jaké technické procesy a mechanismy stojí za tím, že na plátně vidíme plynule se odvíjející obrazy důvěrně známého světa, ale i jak tyto postupy využít podvratně, aby (staro)nově prozkoumaly základy filmového média a pohyblivého obrazu. Zhmotňují tak vizi kinematografie, jejímž cílem není za každou cenu reprezentovat a vyprávět, ale vynalézat nové a nové cesty, jak útočit na smyslovou a nervovou soustavu diváctva.

Předfilm, Jan Kulka, 2016, 20 min

Průpravná cvičení, Jan Kulka, 2016, 25 min

Hra na ohradu, Martin Ježek, 2010, 28 min

 

·        čt 30. 11. 2023, 18.00

 

Ve druhém pokračování cyklu se zaměříme na vztah němého a zvukového filmu. Filmová zkušenost je a vždy byla audio-vizuální. Dokonce i v dobách rané kinematografie byl zvuk úplně všude: živý hudební doprovod, hlas komentátora, hukot publika, chrčení promítačky. Co kdybychom však obrazovou a zvukovou složku přece jen zkusili osamostatnit? Téma otevřeme prostřednictvím prací Ondřeje Vavrečky a Sary Pinheiro. Zatímco Pinheiro se věnuje převážně zvukovému designu, Vavrečka je režisér a střihač operující převážně s fotochemickým filmem. Střet sonické kompozice s němým filmem ukáže, jak se vyrovnáváme s přítomností pouze jedné z určujících složek filmu, ale i s absencí té druhé.

Coagula, Ondřej Vavrečka, 2005–2007, 16 min

SLAM, Sara Pinheiro, 2023, 17 min

 

čt 7. 12. 2023, 18.00

 

Třetí, závěrečný večer programu rozkryje mnohoznačný vztah filmového média k času a časovosti. Film dokáže být lineárně se odvíjejícím dějem i neustálým opakováním stále stejných políček, otiskem uchovávajícím kdysi zachycený okamžik i fyzickým objektem nevyhnutelně podléhajícím stárnutí. Skrze aktuální snímky českých filmařek a vizuálních umělkyň – Ley Petříkové a Adély Babanové – zažijeme kontakt se dvěma pojetími temporality: časovostí, která přesahuje horizont všední zkušenosti, a časovostí, která nás zacykluje v přítomném momentu.

If I Ever Lose My Eyes, Lea Petříková, 2023, 62 min

Zákon času, Adéla Babanová, 2023, 30 min

 

 

Pro zájemce jsou připraveny i komentované prohlídky

 

st 22. 11. 2023, 18.00

kurátorka výstavy Sandra Baborovská a spolueditor výstavní publikace Jiří Anger

 

st 6. 12. 2023, 18.00

kurátorka výstavy Sandra Baborovská si pozve autory některých vystavených děl

 

čt 18. 1. 2024, 18.00

Noemi Purkrábková a Jakub Jansa provedou částí výstavy s názvem TheGarden ofProblems

 

       

A nechybí ani edukační program - Sobotní výtvarné workshopy

 

·         Během edukačních aktivit přiblížíme návštěvníkům výstavu interaktivní a kreativní formou.

·         Zdrojem inspirace se nám stanou díla umělkyň a umělců zaměřených na filmové médium nebo na oblast zvukového designu.

·         Budeme pozorovat a zkoumat, jakým způsobem prezentovaná díla umělců používají filmový jazyk a jak obohacuje jejich původní výtvarné koncepty.

·         Vysvětlíme si, co znamená klasická filmová montáž neboli střihová skladba a jak může ovlivňovat či proměňovat naše vnímání.

·         Zamyslíme se i např. nad tím, jak lze zacházet s filmem jako vícerozměrným objektem apod.

·         Prostřednictvím individuální interakce s díly a jejich následné interpretace a diskuze budeme konfrontovat a komparovat mnoho úhlů pohledů účastníků programu na jednotlivá konkrétní díla.

·         V rámci využití nových médií budeme vlastními smartphony natáčet krátká videa na základě předem vymyšleného scénáře.

·         Pro tvorbu krátkých filmů využijeme techniku stop motion.

·         Zapojíme také další nové technologie jako VR brýle apod.

·         Workshopy budou rozvíjet vizuální, informační a mediální gramotnost a podporovat kreativní a kritické myšlení.

 

 

Další edukační a doprovodné programy budou vznikat ve spolupráci s Národním filmovým archivem, s Muzeem NaFilm, s Aeroškolou, Animánií a Městskou knihovnou Praha.

Na rok 2024 je plánována dvoudenní odborná konference v Domě U Kamenného zvonu pro edukátory, lektory a pedagogy, kde budou prezentovány organizace a projekty, které se zabývají propojováním výtvarného a filmového umění, audiovizuální výchovou a zapojováním nových médií do vzdělávání (např. NaFilm, NFA, Aeroškola, Animánie, GHMP a další). Následovat budou workshopy v Edukačním centru GHMP v Colloredo-Mansfeldském paláci. Pro bližší informace sledujte webové stránky GHMP.

sobota 13. 1. 2024, 13.00–18.00, Film jako objekt, Dům U Kamenného zvonu

sobota 10. 2. 2024, 13.00–18.00, Různé úhly vyprávění, Dům U Kamenného zvonu

 

 

Výtvarné dílny pro dospělé a seniory / integrační a mezigenerační programy

 

Během interaktivních výtvarných workshopů se seznámíme s celkovou koncepcí výstavy.

·         Výtvarné dílny budou zaměřeny na fenomén filmu z pohledu příběhu a také z hlediska střihové skladby.

·         Na příběh se podíváme jako na sled událostí jednotlivých výjevů, které pozorujeme v průběhu času, nebo také jako na základní princip myšlení.

·         Workshopy pod názvem Obraz, diptych a příběh budou zaměřeny na obrazovou složku a časovou kompozici prostřednictvím rozličných forem výtvarného ztvárnění – statický obraz, dvoudílný výjev (diptych) a chronologicky uspořádané obrazy prostřednictvím zaznamenaného příběhu (propojení textu a obrazu).

·         Ve výtvarné práci se budeme pohybovat od kresebných technik až po médium malby.

·         V sérii dílen s názvem Koláž a principy montáže budeme věnovat pozornost práci s papírem a jako výtvarný materiál uplatníme např. tištěné materiály, vlastní dokumenty, textové a kresebné záznamy a fotografie. Prostřednictvím kombinované a experimentální techniky (koláž, fotomontáž, asambláž, kresba apod.) vytvoříme osobitá vyjádření.

 

 

V edukačním centru:

18. 1. 2024, 15.00–18.00, Obraz, diptych a příběh

21. 1. 2024, 11.00–14.00, Obraz, diptych a příběh

21. 1. 2024, 15.00–18.00, Obraz, diptych a příběh

25. 1. 2024, 15.00–18.00, Koláž a principy montáže

28. 1. 2024, 11.00–14.00, Koláž a principy montáže

28. 1. 2024, 15.00–18.00, Koláž a principy montáže

 

Interaktivní prohlídky výstavy pro všechny typy škol i další věkové a zájmové skupiny s možností následné výtvarné reakce ve formě vlastní tvorby.

Akce přizpůsobujeme časově, tematicky i úrovní náročnosti konkrétním požadavkům každé školy.

Kontakt: edukace@ghmp.cz

Pro termíny workshopů a nabídku dalších edukačních aktivit zaměřených na ostatní cílové skupiny, jako jsou například znevýhodnění návštěvníci nebo rodiče s dětmi na rodičovské dovolené, sledujte www.ghmp.cz/edukace.

 

Text: Richard Koníček

Foto: Wenca Nikoníček

 

 

Myslet filmem

8. 11. 2023 – 18. 2. 2024

Autorka koncepce a kurátorka: Sandra Baborovská

Zastoupení umělci a umělkyně: Zbyněk Baladrán, Radek Brousil, Jakub Jansa, Ján Mančuška, Lea Petříková, Sara Pinheiro, Tomáš Svoboda, Ondřej Vavrečka

Architektonické řešení: Tomáš Svoboda (Myslet filmem, 2. patro)

Jakub Červenka (Jakub Jansa: The Garden ofProblems, 1. patro)

Grafické řešení: Anymade Studio

Galerie hlavního města Prahy

Dům U Kamenného zvonu

Staroměstské náměstí 13, Praha 1

Otevřeno: út – ne 10 – 20 h

www.ghmp.cz

Facebook: www.facebook.com/GHMP.cz

Instagram: @ghmp.cz