Mistr aneb ´válka je vůl´

26.01.2013 11:45

Mistr aneb   ´válka je vůl´

 

Ve čtvrtek 10. ledna 2013, kdy oznámíme oscarové nominace, se koná v českých kinech premiéra celovečerního filmu ´Mistr´ amerického  režiséra  - Paula Thomase Andersona.  Jeho filmy vždy vzbuzují velkou pozornost a sám P. T. Anderson bývá vyzdvihován jako „jeden z nejpozoruhodnějších talentů současnosti“. Po premiérách filmů ´Hříšné noci´ a ´Magnolia´ si Anderson vysloužil označení „zázračné dítě“. ´Mistr´ již získal dvě ocenění na Benátském filmovém festivalu, a to za nejlepší režii pro Andersona a za nejlepší herecké výkony pro Joaquina Phoenixe a Philipa Seymoura Hoffmana.

 

Ve filmu ´Mistr´ můžeme sledovat pohnutý osud Američana Freddieho Quella (Joaquin Phoenix), zcela denervovaného  námořníka, který se po návratu domů z fronty snaží znovu normálně pracovat a žít. V nepříliš klidné době, na začátku 50. let, jak brzy Freddie zjistí, je to však je úkol nad jeho síly… kdyby…

 

Válka skončila! ´Ať už je mír a Bůh jej navždy zachoval´

Film začíná scénou na pláži, kdy se námořníci, chystající se domů, se radují, že po více než 3 letech, ta nejkrutější válka s Japončíky konečně skončila! Z písku si postaví písečnou ženu v životní velikosti. Hře přihlížející věčně nahrbený Freddie (olejovač) však svou touhu po ženě neovládne a kolemstojící kamarády tak svým zvláštním způsobem šokuje, jako nás bude vždy svým chováním šokovat i nadále v celém filmu.

 

Vždyť jste mladí a svobodní!

Jediná pomocná ruka Ameriky navrátivším se námořníkům spočívá v tom, že všichni dostanou ponaučení, že jsou konečně svobodní, že jsou mladí, že si mohou např. koupit půdu a farmařit, atp., ale současně jsou varováni, že pro jejich potíže (enuréza, plačtivost, labilita nervů), které jsou důsledkem jejich válečného utrpení, nebude mít nikdo ve společnosti porozumění. A tak s napětím sledujeme Freddieho návrat domů. Zjišťujeme, že už rodinu nemá, kromě matky, která je pro svou psychickou poruchu umístěna v ústavu. A kromě svého děvčete Doris, ke kterému se však bojí vrátit…

Freddie versus alkohol

Bohužel Freddie je těžký alkoholik, navíc si rád připravuje a míchá různé druhy alkoholu, a protože je bývalý „olejovač“ – vojenská funkce, si umí nadávkovat i jiné produkty… Ovšem tajemství mixáže svých ´dryáků´ nikomu nesděluje a nesdělí! Jenže Freddie působí značně afektovaně i ve střízlivém stavu a nedokáže s lidmi normálně komunikovat, protože není schopen své běsy ovládnout.

 

Nikdo nám nerozumí

Scénu, kdy odplouvá nocí osvětlená luxusní loď, na které se všichni lidé baví a tančí, zatímco  denervovaný Freddie jen smutně přihlíží jak plavidlo v dáli mizí, můžeme brát jako metaforu toho, jak Amerika na válce netratila, a že ti, co za svobodu bojovali, jsou ve své zemi vlastně nežádoucí a, zcela zbyteční válkou zmrzačení.   

 

Najít práci si není problém, ale…

A tak Freddie začne pracovat jako fotograf v luxusním obchodě, kde si můžeme vychutnat další zajímavou scénu. V luxusních šatech a kožiších vyšňořené modelky se v pohodě procházejí mezi bohatými zákazníky, když z ničeho nic se fotografující Freddie neovládne a zákazníka, jenž si objednal portrétní foto, začne šikanovat způsobem, který vylučuje jakoukoliv možnost dalšího pobývání Freddiho na tomto místě. Freddie pak pracuje pro změnu manuálně - na plantáži sklízí zeleninu. Brzy ho ale odtud vyženou také, dá se říci, že ho chtějí přímo lynčovat. Freddie se před nimi zachrání jen díky zběsilému útěku do přístavu.  Pak se zcela vyčerpán ráno probudí na posteli na cizí lodi…      

 

Setkání s Mistrem

… a setká s charismatickým vůdcem rodícího se hnutí ´Zdroj´- s  Mistrem Lancasterem Doddem  a jeho ženou Peggy. Ačkoli Freddie do hnutí Zdroj přichází jako bezprizorní vyděděnec a tulák, je jím Mistr fascinován a chce mu svou léčbou pomoci normálně žít. Daří se a Freddie se postupně stane pravou rukou Mistra. Ten využívá situace po válce, kdy si lidé kladli otázky, jak mohlo vůbec k takovým hrůzným událostem dojít, a Mistr tak mistrovsky se stále zvětšujícím se úspěchem představuje světu své nové učení. A Freddie? Ten zcela propadne Mistrovu kouzlu. I když mezi oběma muži vzniká velmi silné a neobyčejné přátelství, Freddie postupně zjišťuje, že musí ještě udělat něco víc, sám za sebe, aby se z něj stal opět normální člověk a muž, aby se smířil sám se sebou.  

 

Nandej ho tam, když ti vypadl…

A jak že to dopadne?  Uvidíte sami… Docela jsem mu to přála…

Oba – Freddie a Mistr se svých rolí zhostili na výbornou, i když hledět na stále nevypočitatelného a šklebícího Freddieho bylo dost deprimující. To Mistr působil velmi optimisticky a pohodově. Film nemusel být tak zdlouhavý, zejména mnohé nejednoznačné scény mohou vyvolat v divákovi neklid. Danou atmosféru filmu dobře dokreslovala výborně zakomponovaná hudba Jonnyho Greenwooda. Těm, kdo nemusí moc akční filmy, ale doporučuji ke zhlédnutí…

 

Život a činnost zakladatele scientologické církve L. Rona Hubbarda se stal inspirací pro filmovou postavu ´Mistra´. V americké veřejnosti film ´Mistr´ovšem vzbudil značné pohoršení a pobouření. Můžeme dodat, že působivý snímek o víře, závislosti, hledání vnitřní svobody a manipulaci je opět originálním dílem režiséra Paula Thomase Andersona, jenž se snaží zabývat zkoumáním zásadních fenoménů amerických dějin.

 

Paul Thomas Anderson  - americký filmový režisér, scénárista a producent se narodil roku 1970. Dosud napsal a režíroval šest celovečerních filmů: Hard Eight (1996), Boogie Nights (Hříšné noci, 1997), Magnolia (1999), Punch-Drunk Love (Opilí láskou, 2002), There Will Be Blood (Až na krev, 2007) a The Master (Mistr, 2012). Pětkrát byl nominován na Oscary.

 

Titul: Mistr

Originální titul: The Master

USA: 2012

Režie: Paul Thomas Anderson

Scénář: Paul Thomas Anderson

Hrají: Philip Seymour Hoffman (´Mistr´ - Lancaster Dodd),  Joaquin Phoenix (Freddie Quell), Amy Adams (Peggy - žena Mistra), Laura Dern, Madisen Beaty, Ambyr Childers, Rami Malek

Hudba: Jonny Greenwood

Kamera: Mihai Malaimare jr.

Střih: Leslie Jones, Peter McNulty
Premiéra USA: 21. září 2012

Premiéra ČR: 10. ledna 2013

Distribuce ČR: Aerofilms, s.r.o.

Formát: 65 mm

Žánr: drama

Stopáž:  144 minut

Hodnocení: 90 %

 

Ing. Olga Koníčková

Foto: Aerofilms, s.r.o.