Kouř /muzikál totalitního věku aneb kdy to má cenu?!

27.07.2017 10:10

Kino Rudolfinum – Sukova síni Rudolfina Praha

26. 7. 2017

 

 

V rámci akcí Free Summer Events, které pro zájemce zdarma připravila Galerie Rudolfinum, jsme na www.www-kulturaok-eu.cz zhlédli kultovní film ´Kouř´. Tentokrát se jednalo o promítání filmu, který patří mezi filmy, jimiž se na sklonku 80. a na začátku 90. let 20. století prezentovala generace nastupujících filmařů, nebývalý zájem. Mnozí z příchozích museli při projekci jedenapůlhodinového filmu stát na vlastních nohou. Ale na závěr jsme přesto zajímavému filmu všichni  rádi zatleskali.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snímek Kouř režiséra Tomáše Vorla st. si získal mezi československými filmy výjimečné postavení. Ke komedii, která nese podtitul ´muzikál totalitního věku´, se jako ke kultovnímu projektu hlásí jak generační současníci tehdy třiatřicetiletého nekonformního tvůrce, tak diváci, kteří v roce 1990 teprve dospívali.
 

Protagonistou vyprávění je idealistický mladý ing. Miroslav Čáp, který nastupuje do prvního zaměstnání s úmyslem, že bude co nejlépe vykonávat své pracovní povinnosti. Mirkovi noví kolegové se však prací nezatěžují. Zato mezi nimi bují udavačství, protekce, intriky, podvody, alkoholismus a promiskuita. Mirek odmítá na hru přistoupit a mimoděk tak iniciuje vzpouru proti nekompetentnímu vedení.

(oficiální anotace)

 

Tomáš Vorel st.,  režisér a scenárista snímku Kouř vycházel  ze svého 2. pověstného školního filmu IING. (1985), jenž zde však doznal mnoha změn.

 

Zůstala vlastně jen osa příběhu:

mladý inženýr přichází na své první působiště se záměrem pracovat, což se však v bizarních poměrech éry posledních let totalitní křeče ukáže být šokujícím výstřelkem. Mirek svým neobvykle normálním postojem uvede do chodu běh ´místních´ dějin, a tak společenské zlo (zosobněné nekompetentními šéfy) je aktuálně svrženo spravedlivě rozhořčeným, probuzeným davem a jsou nastoleny nové pořádky,

které však v mnohém začínají připomínat pořádky staré, obrácené naruby.

 

Na scénáři spolupracoval s Tomášem Vorlem vedoucí jednoho z divadel Pražské pětky, Lumír Tuček z Recitační skupiny Vpřed. Snímek má poetiku typickou pro zmíněné společenství: prolínání vážného s nevážným, ironie s obdivem, reality s bizarností, skutečnosti s absurditou. (oficiální text distributora)

 

Můžeme říci, že se jedná o zdařilý, až tragikomický snímek z totalitního režimu, neboť  jde o jedno z nejlepších děl porevolučního období.

 

Režisér snímku klade především důraz na vizuální dojem (oprýskaný špinavý prostor, oprýskané autobusy, neupravené cesty, chování opilců a nekonečné rvačky, trapná zábava v klubech).  Octneme se v neutěšeném, ba drsném, prostředí fabriky (film byl natáčen v prostorách tehdejších Vítkovických železáren Klementa Gottwalda v Ostravě), zhlédneme zanedbané prostředí, na které lidé již rezignovali, hledajíc útěchu v alkoholu a v nevázaném sexu. Fronty na konzum, nevábné prostředí jídelny i jídlo, nevábný vzhled ´tenkrát´ - sauny, nekonečné minuty zapalování si cigaret, kouřilo se kde se dalo  - všude.  Postavy vykouří ve filmu celkem 52 cigaret a dva doutníky. Nejvíce cigaret vykouří ing. Miroslav Čáp (17).

 

 

 

Jaroslav Dušek zahrál roli komunistického (kolektivem neoblíbeného) vedoucího.  Nestárnoucí Eva Holubová (nesměla být tenkrát v závěrečných titulcích  uvedena pod pravým jménem) i Petr Čtvrtníček (Ondra Glosner) svým hereckým výkonem také nezklamali.   Šimon Caban zazářil v roli Arnoštka, Lucie Bártová – Zedníčková nezklamala v roli dcery kotelníka (bývalého projektanta).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Roli schopného však inženýra Miroslava Čápa, nikdy nesmířeného se situací v projektové kanceláři, neopakovatelně zvláštním způsobem zvládl Jan Slovák. Zoufale se brání  nejen sexuálním atakům žen (přesto prožije svou životní love - story) i napadání ze strany šéfa (Jaroslav Dušek), který má své osobní důvody, aby nebyl realizován projekt, který by měl zamezit nadměrnému kouři, na který si lidé stěžují. Ale takové osoby vždy najdeme v každém režimu – zejména prospěcháře a udavače.

 

 

Na závěr jde o krásnou, i když jen krátkou ukázku toho, že když lidé chtějí a spojí se, mohou ovlivnit i další rozhodování o svém dalším osudu…přesto, že se často připojí do skandujícího davu, aniž v ten moment by přesně věděli, o co se vlastně jedná (Má to cenu….! Má to cenu...! Má to cenu...!)…

 

 

 

Titul: Kouř

Titul: anglicky The Smoke (festivalový název)

Země původu: Československo, 1991

Režie: Tomáš Vorel st. 

Scénář: Tomáš Vorel st. 

Kamera: Martin Duba 

Hudba: Michal Vích 

 

 

Hrají: Jan Slovák, Lucie Bártová-Zedníčková, Eva Holubová, David Vávra, Jaroslav Dušek, Petr Čtvrtníček, Šimon Caban, Aleš Najbrt, Radomil Uhlíř, Jiří Fero Burda, Martin Faltýn, Monika Šeligová, Tomáš Hanák, Petra Lustigová, Milan Dvořák, Zdeněk Wronský, Jindřich Narenta, Olga Michálková, Jiří Patočka, Ivo Helikar, Michal Caban, Jiří Kratochvíl, Karel Šťovíček, Antonín Doležal, Tereza Kučerová, Petra Zelenková, Dana Morávková, Otakáro Maria Schmidt, Luboš Veselý, Lenka Vychodilová, Monika Načeva, Petr Koutecký, Ladislav Myslivec, Jan Foll, Jan Fuchs, Jana Tučková 

 

Střih: Jiří Brožek 

Zvuk: Jiří Kříž 

Scénografie: Michael Krška 

Kostýmy: Simona Rybáková

Kamera: Martin Duba 

Hudba: Michal Vích 

Stopáž: 89 minut

Žánr: komedie / muzikál

 

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=fEAe1GGaIHE

 

Hodnocení:  100 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková, © Bonton film