Jiří Petrbok: PEKLO³ - JDC Revisited 1998-2013 aneb jak se do malovaných figur vcítíme?!

26.12.2013 17:55

Galerie dvorak sec  contemporary - Praha

11. 12. 2013 – 23. 1.2014

 

Byli jsme pozváni na středu 11. prosince 2013 na vernisáž obrazů – na  solo show osobitého českého malíře Jiřího Petrboka, kde  kromě  nejnovější autorovy umělecké tvorby, jež vznikla pouze za účelem této výstavy, zhlédneme  i  tematický výběr starších prací, jež reagují nejen na vystavené práce bratří Jakea a Dinose Chapmanů (JDC) v Galerii Rudolfinu (finisáž výstavy ´Slepý vede slepého´ je 5. ledna 2014).

 

„Potřebuji se do malované bytosti vcítit a vžít. Jde o sebeprojekci.  Abych řekl pravdu, tak mě vlastně nikdy problém obrazu o sobě tolik nezajímal.  Cítil jsem se vždy obrazně řečeno spíše jako jakýsi alchymista nežli jako konvenční malíř obrázků“. J

iří Petrbok

 

V překrásném prostředí Galerie dvorak sec contemporary se nám představil  skutečný svět Galerie s barevnou  divočinou obrazů Jiřího Petrboka, který se  vernisáže zúčastnil  osobně.  No, instalace i obrazy nám připadaly spíš vhodné pro návštěvníky se silnými nervy, i když jsme souběžně probíhající provokativní výstavu bratří Chapmanů v Galerii Rudolfinum mnozí z nás již zhlédli. Stačilo nám to tenkrát. A teď zase se setkáváme znovu s prvky, které nás v Galerii Rudolfinum šokovaly… i když u Petrboka půjde o nadsázku…a kritiku JDC především humorným stylem mu vlastním… 

 

V obrazech Jiřího Petrboka se prolíná reálný svět s imaginární obrazotvorností. Snoubí se zde psychická i fyzická zkušenost celé společnosti a jednotlivce zároveň. Neutrální architektonický prostor, ve kterém se děj obrazu odehrává, je snadno čitelný, avšak dominantní postavy jsou zcela smyšlené a absurdní. Je to hra na něco, co na první pohled může existovat v realitě, ale ve skutečnosti neexistuje. Je to autorova záměrná hra s diváky. Petrbok pracuje s principy koláže, kdy ve zdánlivých instalacích – objektech používá jako materiál cizí díla různých autorů, mimo jiné právě bratrů Chapmanů.“ (kurátor Otto M. Urban)

 

Ze životopisu a díla: Jiří Petrbok (z tiskové zprávy kurátora Otto M. Urbana)

  • narodil se 1962 v Kladně
  • 1895 – 1991: studium na Akademii výtvarných umění v Praze u prof.  R.  Koláře a J. Sopka
  • od 1994 na AVU  působí jako vedoucí pedagog ateliéru kresby
  • žije a pracuje v Praze
  • Jeho plátna jsou pravidelně zařazována do významných přehledových výstav o současném českém umění
  • z poslední doby se jedná o výstavy Motýlí efekt v galerii Rudolfinum (2013), Fundamenty a sedimenty v Galerii hlavního města Prahy (2011), Česká malba 1980-1995 ve Wannieck gallery (2010), Transfer v české národní budově v New Yorku (2009)
  • jeho tvorba je zastoupena v Národní galerii, v Galerii hlavního města Prahy a v dalších soukromých sbírkách
  • vystavoval také v zahraničí po boku mezinárodních hvězd, jako jsou bratři Chapmanové nebo Maurizio Catellan
  • s bratry Chapmany Jiří Petrbok vystavoval v roce 1998 na skupinové výstavě Close Echoes v Kunsthalle v Kremži. Toto životní setkání spojené s výstavou se pro Petrboka stalo spouštěčem nového přístupu ke své tvorbě, ve které tak od konce 90. let začal občas používat citace jiných uměleckých děl
  • bratři Chapmani nejsou jedinými umělci, jejichž díla Petrbok zaplétá do svých pláten. Zakomponoval již diamantovou lebku Damiena Hirsta, sochu srdce Jeffa Koonse, návrh knihovny pro Prahu od Jana Kaplického, či dokonce mluvícího havrana Krištofa Kintery
  • často bývá řazen do kategorie dekadentního umělce, přestože se tak sám necítí
  • plátna s pestrou barevností reflektují nezdravě rychlé proměny společenských reálií 90. let 20. stol.  a počátku 21. století a autor jim skepticky s nekompromisní ironií a vytříbeným situačním humorem přihlíží
  • „Výstava PEKLO3 – JDC Revisited 1998-2013 neukazuje zdaleka všechna díla, ve kterých Petrbok JDC cituje, někdy se jedná jen o nepřímé odkazy, jako jsou motivy vlasů či sportovních bot Nike. Přesto vystavený soubor děl dobře ilustruje nejen Petrbokův vztah k JDC, ale k práci s převzatými motivy obecně
  • V nových obrazech se tak autenticky objevují motivy z nedávných instalací Fucking Dinosaurs a Méněcenné děti (obě 2011)

 

Dvorak Sec Contemporary

110 00 Praha – Staré Město

Dlouhá 5

www.dvoraksec.com

info@dvoraksec.com

Tel. :  +420 607 262 617

Máme otevřeno: pondělí- pátek 10.00 – 18.00 hodin

Vstup : volný

 

Hodnocení:  75 %

Ing. Olga Koníčková

Foto: autorka