Igor Hosnedl: DUTCH HARBOR aneb když se snažíme cítit se stejně spontánně při kresbě i při malbě

29.04.2016 17:48

Galerie Jelení  -  Centrum pro současné umění  - Praha

27. 4. – 19. 6. 2016

 

 

 

 

 

Na vernisáži výstavy DUTCH HARBOR, již je autorem Igor Hosnedl, jsme se potěšili překrásnou instalací několika autorových obrazů.  Výstava v Jelení má  komplexní řešení, jež  zahrnuje různé plány a způsoby diváckého nahlížení. Nejde tedy o tradiční malířskou výstavu, ale o určitý model tvůrčího univerza.

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor (na foto vlevo nahoře) místo tradičního prostředků jako je akryl nebo olej využívá drcený pastel s pojivem jako malířskou barevnou hmotu. Autor se přiznává k zalíbení se třeba v haptických vjemech, které mu tahle technika poskytuje, protože někdy v pojivu zůstávají větší kusy pastelu, čímž dochází k vrstvení hmoty a obraz tak získává větší hutnost, až reliéfnost. Současně přináší tahle technika úžasnou barevnost a svítivost barev.

 

Samotný obraz o tom, k čemu dochází v průběhu tvorby, nedokáže sdělit všechno, a proto jsou tu i další média, další výrazové prostředky. Koneckonců i při malbě pracuju ve velkých sériích, z nichž jsem pak schopen vybrat menší část a naopak velkou část práce odsunout nebo vyřadit, takže se třeba nedostane na veřejnost, na výstavu, ale bez té většiny by taková selekce nebyla možná. Instalace výstavy se zkrátka stává další fází tvorby. Tentokrát jsem se díky výstavě vrátil ke kresbám a převedl jsem je do prostoru v mnohonásobně zvětšených rozměrech, takže pro diváka vypadají až monumentálně. Divák má tudíž k dispozici jak drobnou kresbu, tak prostorovou instalaci, v níž se může fyzicky pohybovat.“

(Igor Hosnedl)


Z textu, který připravila  Tereza Jindrová a který si kompletně můžeme přečíst na  www.galeriejeleni.cz, vyplynulo,  že na 1. otázku  kurátorky  Terezy Jindrové, jež zněla:

 

Jak bys charakterizoval svůj postup při práci na obrazech?,

autor odpověděl následovně

 

… „Proces vzniku mých obrazů vychází na začátku z jakési beztvarosti, kdy je nejdůležitější určitý barvocit. Během procesu dochází samozřejmě i k náhodám nebo odbočkám, které můžou nakonec vést ke konečnému výsledku, nebo jsou naopak překryty dalšími vrstvami a tvoří jen jakési podloží. Současně při práci na obrazech paralelně hodně kreslím a malba se pak konkretizuje díky těmto kresbám. Samotná malba je složená z mnoha různých technických postupů sloužících jako stavební prvky. Důležité jsou pro mě velké barevné plochy a přechody barev, přičemž čerpám z víceméně klasických zdrojů jako je třeba Morandi a od něj vycházející pojetí zátiší. Stupňování barev je pro mě často právě reakcí na funkci světla v zátiší.“

 

Další otázky i odpovědi si tedy najdeme na www.galeriejeleni.cz.

Kurátorka: Tereza Jindrová

 

Igor Hosnedl (*1988)

  • studoval na Akademii výtvarných umění v Praze v Ateliéru kresby Jitky Svobodové
  • 2013 absolvoval v Ateliéru malby Vladimíra Skrepla
  • právě kresba i malba zůstávají nadále rovnocennými polohami jeho tvorby, pro níž je charakteristické ohledávání vztahu mezi zobrazením, abstrakcí, znakem a písmem
  • suverénně ovládá jak černobílou kresbu uhlem nebo tuší, tak koloristické výzvy malovaného obrazu, pro který si vyvinul zvláštní techniku založenou na míchání barev z drcených pastelů a jejich nanášení na plátno netradičními způsoby včetně malby rukama
  • po experimentech s dřevěnými, kolorovanými sochami, přichází na stávající výstavě v galerii Jelení s novým výrazovým prostředkem, jímž je kresba a malba převedená do prostoru, takže divák se prakticky dostává do obrazu – mezi jeho jednotlivé vrstvy, které na plátně pouze tuší.

 

Jsme na nové adrese! (galerie je umístěná ve dvoře)

170 00 Praha 7 – Letná

Dukelských hrdinů 25a

Máme otevřeno: středa  – neděle: 12.00  – 18.00 hodin

Vstup: volný

 

Hodnocení:  100 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková