Febiofest 2016: Tah pěšcem aneb jestliže zpolitizujeme i šachy, tak je to na bednu

18.05.2016 16:01

CineStar Anděl – Praha

17. – 25. 3. 2016

 

Někdejší tradiční sekce Febiofestu ´Straight To Video´, či ´Rovnou na video´, jež nabízela snímky určené k distribuci na CD, od letoška nahradila sekce s podobnou náplní a posláním, ale v jiných, modernějších – především technicky - dimenzích. Jmenuje se ´Video On Demand´, či ´Video na vyžádání´. Zkratka VOD. Zahrnuje filmy pro počítače a internet, šířené prostřednictvím sítě sítí do nejnovějšího výkřiku současnosti, virtuálních půjčoven, z nichž si zájemce vybírá filmy, z nabídky a přehrává je přímo doma, kdy chce a kolikrát chce.

 

U nás se nejnovější formě distribuce věnuje Bontonfilm. Po dohodě s organizátory Febiofestu byly do sekce ´Video On Demand´ zařazeny 3 takovéto filmy. Na novinku jsme byli na www.www-kulturaok-eu.cz zvědavi, a tak – vzdor nabitému programu a fyzickým možnostem – jsme zhlédli všechny tři. Byly to filmy Švadlena (viz. http://www.www-kulturaok-eu.cz/news/febiofest-2016-svadlena-aneb-kate-winslet-neni-davno-uz-jen-panenka-z-titanicu/ ) Love & Mercy ( viz. http://www.www-kulturaok-eu.cz/news/febiofest-2016-love-mercy-aneb-skvely-film-o-mladi-nas-starych/) a Tah pěšcem...

 

Tah pěšcem

Bobby Fischer byl svého času nejlepším šachistou Spojených států amerických. Ze zázračného dítěte vyrostl geniální šachista, který se odvážil postavit se v průběhu studené války ruským šampionům. Na cestě k vzestupu mu byly největším nepřítelem jeho psychotické stavy způsobené prohlubující se paranoiou. Roku 1972 se utkal na mistrovství světa v šachu s ruským šampionem Borisem Spasským. Jejich partie vstoupila nejen do dějin šachu, ale i studené války. Hlavní roli šachového génia Bobbyho Fischera v životopisném dramatu Pawn Sacrifice (2014) ztvárnil Tobey Maguire, herec známý z filmů Pravidla moštárny (The Cider House Rules, 1999) nebo Velký Gatsby (The Great Gatsby, 2013). (z tiskových materiálů)

 

V politice studená, na šachovnicích horká válka

Šach je inteligentní hra vysoce inteligentních lidí. Čekalo by se, že se odbývá s noblesou a v pokoji a míru. Ano, šach sám o sobě takový je a i šachisté tací bývají, ale jako každé pravidlo může mít i tato premisa výjimku.

 

Asi největší se stala v moderních dějinách šachu i historie, když se na půdě USA narodilo zázračné dítě jménem Bobby Fischer a až nepříčetně se vrhlo se svojí mozkovou kapacitou na šach. Doba a okolnosti jsou ale podhoubím událostí i výjimek. Když ten malý zázrak dospěl a zhmotněla v něm představa o obligátním americkém snu, panovala v mezinárodní situaci studená válka.

Už tak moc sice neharašily opravdové zbraně, zato politická gesta a všelijaké nepříliš elegantní kroky měly boom. A vše, co by v očích veřejnosti poškodilo – jakkoli – druhou stranu, se hodilo. Skoro jako zbraň. Takže i šachy a jejich ve Státech neporazitelná hvězda - Bobby Fischer. Zejména proto, že na druhé straně v Sovětském svazu počítali velmistry na tucty a řadu desetiletí měli v této hře dokonce hegemonii už od konce 2. sv. války. Stačí připomenout nesmrtelná jména let 50. a 60. jako Petrosjan, Tal, Smyslov, Botvinnik, abychom vyzdvihli jen ty nejznámější. Vrcholem byl pak Boris Spasskij. Na světový šachový trůn usedl sice až na 2. pokus, ale od roku 1969 tam suverénně trůnil. A byl zdánlivě neporazitelným 10. šachovým mistrem světa.

 

Ujetý, geniální a duševně chorý Fischer jako politická zbraň největší ráže?

Jediný, kdo by ho mohl, a podle amerických politiků dokonce měl, porazit, byl nevypočitatelný – v podstatě nemocný - psychouš Bobby Fischer. A o této válce na šachovnici, suplující válku raket a tanků, je film Tah pěšcem. A není to ani náhodou nuda, jak by se na první představu mohlo zdát. Tvůrci filmu vytvořili téměř hraný dokument o historické (a bohužel i hysterické) události, jakou byl souboj obou velikánů a přidali k tomu vše, co tomu bezprostředně předcházelo a co bezprostředně následovalo, tedy okolí roku 1972, kdy na šachový trůn usedl Bobby Fischer. No, usedl… On si to tak nebral. Ti kolem daleko víc.

 

Strhující závěr, strhující film 

Tvůrci natočili zpolitizovanou sportovní i historickou causu sledovatelně. Zajímavé jsou figury kol šachovnic i nečekaně dramatické podání vlastních šachových partiií. Doklad o tom, že velcí šachisté jsou lidé za naším běžným chápáním a jejich genialita má meze nebo hraničí už s duševní poruchou. Oba póly lidské duše a mozku tu totiž stály proti sobě. Je škoda, že proti sobě, a je škoda, že tyto mozky neřeší něco zásadnějšího než úvahy o tazích na půl partie dopředu.

 

Bobby Fischer je dodnes jediný americký světový šampión v šachu

Vzdor všemu, co o Fischerovi víme (a co o něm vědí psychiatři), je uznáván za minimálně jednoho z nejlepších, ne-li nejlepšího ze světových šachistů všech dob vůbec.

Byl to on, kdo výrazně přispěl k rozvoji teorie šachového zahájení, kdo svými vítěznými partiemi zpopularizoval šachy – alespoň v té době jsme jeho partie sledovali snad opravdu všichni gramotní - a samozřejmě také, jak už to tak bývá, se - opět díky němu – roztočily finanční částky v tomto sportovním odvětví. K jeho zásluhám patří i to, že přišel s úspěšným a uznaným vynálezem - novým způsobem měření času hráčů na rozmyšlenou a dokonce i alternativním návrhem jiných pravidel šachů, známých dnes pod pojmem - Chess960.

 

Šachisté nejsme, a přece nás to zajímalo od začátku až do konce

Tvůrcům se zdařilo vytvořit zajímavé a přitom věrné zpracování pouti šachového mága od jeho prvních šachových krůčků až po neslavný, leč z medicinského hlediska pochopitelný, konec. Za mnohé tu mohla Fischerova vyšinutá genialita, za další i tlak na něj, a nemálo k jeho schizofrenním stavům přispěla i doba a ona nešťastná studená válka. Špioni, intriky, zákulisí, politické hry na obou stranách jak na běžícím pásu. On si sice většinu z toho jen domýšlel v tom svém šachovém mozku a na mnoho tahů dopředu, a šlo spíš o chiméru, ale zase tak daleko od pravdy být bohužel opravdu nemusel.

To už se ale asi nikdy nikdo nedozví.

Podstatné je, že přes složitost tématu, šachy daleko přesahujícímu, se povedl koukatelný film, který si může se zájmem užít i ten, kdo o šachách ví akorát to, jak která figurka táhne a zhruba jaká jsou pravidla. Tedy tak málo jako my na www.www-kulturaok-eu.cz.  

 

Tobey Maguire svůj vyšinutý part ustál hodnověrně

O výkonu hlavního představitele není pochyb. O faktech z jeho chování a přístupu k partiím mnohé víme již delší dobu,  další nabídl film. Nezbývá než mix lítosti nad jeho trpkým osudem a obdiv nad genialitou. Nám na www.www-kulturaok-eu.cz ale neunikl ještě jeden zajímavý výkon. Nenápadný, ale pádný.

Role konzultanta v podání u nás asi zatím nepříliš známého Petera Sarsgaarda (nejvíc z filmu Jasmíniny slzy). Tento 45-letý americký herec byl vychován v římskokatolické víře a dělal v mládí ministranta. To se mu v roli duchovního asi hodilo, neboť působil ve filmu důstojně i moudře a vyzařovalo z něj soucítění s božím tvorem, jehož chápal i litoval zároveň. Rozuměl šachu jako málokdo a dokázal tak s obdivem i obavou o zdraví svého mandanta posoudit i jeho ohromující myšlenkové pochody stejně jako jeho obdivuhodné schopnosti, které celkem zákonitě musely dojít až k tomu jeho trpkému konci. Navíc je Sarsgaard i úspěšný divadelní herec, takže má smysl pro detail i gesto.

 

Velkých hereckých výkonů je ve filmu víc

Vynikající byla postava Borise Spasského, zjevně ignorujícího politické tlaky a vnímajícího hru jako takovou a veřejně uznávajícího myšlenkovou sílu Bobbyho Fischera, vzdor bagatelizování ze strany jeho politického dozoru. A tak tu máme obraz temné doby v její nahotě, deformující hru samu a radost z ní jak protagonistům, tak odborníkům, tak i samotným příznivcům.

 

A přesto, že jde vlastně o životopisný film jedné nezapomenutelné a nešťastné postavy dějin šachu, je to politický thriller se vším všudy a zajímavá sonda do zdravotní anamnézy jednoho nešťastníka.

 

Titul: Tah pěšcem / Pawn Sacrifice / Pawn Sacrifice

Režie: Edward Zwick

Země: USA

Rok výroby: 2014

Hrají: Tobey Maguire, Liev Schreiber, Michael Stuhlbarg, Peter Sarsgaard, Edward Zinoviev, Alexandre Gorchkov

Scénář: Stephen J. Rivels, Christopher Wilkinson, Steven Knight

Kamera: Bradford Young

Střih: Steven Rosenblum

Hudba: James Newton Howard

Producent: Gail Katz, Tobey Maguire, Edward Zwick

Distributor: Bontonfilm a.s.

Kopie: Bontonfilm a.s.

Délka filmu: 115 minut

Formát filmu: 2k digital

Původní znění: anglicky

Titulky: české

 

Trailer k filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=xFHvH9FtACg&feature=player_detailpage#t=6

 

Hodnocení:  85 %

Richard Koníček

Foto: © Ing. Olga Koníčková, internet