Divadlo Apropo – Praha zakleté město aneb loutkář, herec, autor a režisér Pavel Vangeli opanoval Jánský vršek

15.11.2023 18:40

 

 

Praha zakleté město

Pavel Vangeli

Divadlo Apropo

 

 

Představení Praha zakleté město je

dobrodružným putováním malého Kryštofa

a

jeho kouzelného strýčka Alberta

začarovaným městem.

Přičemž právě malý Kryštof je

jediný, kdo může zachránit Prahu před hrozivou obludou…

 

Divadlo APROPO –

Ateliér PROzy a Poesie, je převážně autorské divadlo, uvádějící

činohru, loutkohru, kabaret, site-specific projekty.

Významnou část tvorby divadla tvoří představení pro děti a mládež...

 

 

 

Spojení Vangeli a Apropo

 

Národ, který je proslulý svými loutkáři, je zjevně národem kulturním a citlivým. Od Matěje Kopeckého a jeho Kašpárka se Šmidrou, přes už několik generací fungující divadlo Spejbla a Hurvínka, až po moderní inscenace v Divadle Říše loutek či Hradeckém Divadle Drak. Ale není jen to. Loutkoherectví má u nás dodnes tradici. Vzdor všem podbízivým atakům digitální animace a bezduchých gagů, které se snaží naše děti zkomercionalizovat a odpoutat od tradic a ducha národa a vnutit jim zcela neidentické modly a představy. Naštěstí se stále ještě dětská fantazie nedá opít akčním pozlátkem, a když je kontaktována se smysluplnou loutkářskou produkcí, žasne a – alespoň na dobu představení – vidí svět jinýma očima. Dostává tak čas vnímat a zapojit svoji dětskou fantazii. Všem, kteří se loutkařině věnují s – až Don Quijtovskou - vervou, za to patří dík. Jedním z těch, kteří to ještě nevzdali a šíří radost mezi dětmi je i loutkář, herec, autor a režisér Pavel Vangeli.

 

 

O Pavlu Vangeli       

 

Sólová představení autora, režiséra, herce a loutkáře Pavla Vangeliho jsou už proslulá. A nejen v Praze na Jánském Vršku v Divadle Apropo, kde jsme se s ním měli tu čest osobně setkat.

Není to totiž zase tak dávno, co po tři týdny vyprodával sály při svém turné po Chile. Tehdy se jednalo o jiné autorské představení, než to, co jsme absolvovali, na Jánském vršku v divadle Apropo. To „chilské“, jež tam bourala sály, se jmenovalo Swingující marionety a zúčastnil se s ním mimo jiné i 12. mezinárodního divadelního festivalu FITICH, který se konal na jihochilském ostrově Chiloé. A – když už tam Pavel Vangeli v té dálce jednou byl – tak se tam hned také zúčastnil dalšího divadelního festivalu, tentokrát šlo o Festival de Teatro del Bío Bío. A zase zabodoval. Stejně jako při třech představeních ve městech Concepción, Lota a Los Ángeles. Pavel Vangeli vystoupil dokonce i v Chilském hlavním městě, v Santiagu, v proslulém Instituto Cultural Banco Estado. I toto přestavení, stejně jako všechna ostatní, převedl před zcela zaplněným sálem a před nadšenými dětskými diváky. Tak nadšenými, že si vytleskaly přídavek. Není to samozřejmě zdaleka jediný úctyhodný počin našeho českého loutkáře, který spoluvytváří obraz o českém loutkářství ve světě, ale je to počin, o kterém je třeba se zmínit.

A pak si nechte ujít představení, které se koná v Praze, na Jánském Vršku, ve svébytném divadle Apropo…

Jsme rádi, že jsme mohli být při tom.

 

 

O přestavení Praha zakleté město

 

Jak už v úvodním perexu naznačeno, malý Kryštof poznává Prahu. Už to samo sobě je pro malé diváky uvyklé trčet v nezdravě zkroucené pozici s nějakým elektronickým prohlížečem v ručkách a propadat se do balastu jaký je mu tam servírován., přínos. Díky přestavení Pavla Vangeli, které si sám napsal, sám zahrál a sám sobě i zrežíroval, poznává dětský divák své město namnoze vůbec poprvé. A je mu překládáno jako město tajemné, malebné, poutavé, dobrodružné a nabité ději, jevy, historií a otevřené dokořán dětské fantazii. Jako místo prostoupené  tajemstvími a netušenými zázraky. Ten jeho strýček není až tak moc kouzelný, jak naznačuje zmíněný perex, ale je to přímo kouzelník. Albert je kouzelník a ti přece umí věci. Tu něco zakouzlí, tu zaklepe na bránu a najednou, najednou se malý Kryštof ocitá v minulosti. V časech jaké nezná a jaké na tom věčném modře svítícím displeji nikdy nenajde. V minulosti města měst – Prahy. A prochází se rázem dějinami hodně dávnými. Třeba zavítá dokonce do pracovny proslulého dvorního hvězdáře samotného krále Karla IV. Ale to není vše. Malý Kryštof se seznamuje i se záhadnou alchymistickou dílnou samotného Doktora Fausta. A zírá a objevuje a spolu s ním i děti v hledišti.

Ale nejen historii podávanou moudrým autorem po stravitelných kapičkách a náležitě ozvláštnělou, nejen osobnosti, o nichž se vyprávějí legendy všeho druhu, ale poznává i tajemné budovy a místa a dokonce, ano, dokonce i podivná zaklínadla, jimiž lze vyvolat samotné čerty až z Pekla. A pak se zase mění děj, nikoli scéna, která je tak variabilní, že obsáhne za pomoci fantazie dětí i autora, každé prostředí bez velkých reinstalací.

Kryštof se náhle seznamuje s knihou tajného učení dávného a záhadami opředeného Rabiho Loewa, jenž právě posílá na Prahu mohutného Golema. Je to napínavé, protože město, s nímž se už Kryštof seznámil, s nímž se sžil, je ohroženo. A najednou tu malý Kryštof stojí před nejtěžší zkouškou. Musí zachránit Prahu před zbořením, k němuž se chystá ta hrozivá obluda Golem…

Samozřejmě, že to dobře dopadne, pan autor, pan Vangeli není zjevně přítelem drastických finále, jako život sám, ale je to pohádkář a pohádky končí vždy dobře. Tak i toto úžasné sólové představení autora, režiséra, herce a loutkáře Pavla Vangeli končí dobře.

 

 

A co děti, byly jako ty v Chile?

 

Nevíme přesně, jak konkrétně reagovaly děti v Santiagu, víme jen, že spontánně a že nenechaly svého loutkáře jen tak odejít a že si vytleskaly přídavek. Co ale víme s jistotou, že naše děti, v Divadle Apropo, byly jako u vytržení. Včetně našeho nejmladšího redakčního eléva, který se už konečně vešel do limitu této hry Pavla Vangeli, určené dětem od 3 do 10 let. A u vytržení byl. Jo, a ten přídavek? No, samozřejmě, že si ho děti vytleskaly i tady v Praze. Jak by ne. Mistr loutkář na ně vyrukoval v duchu celého představení s přídavkem nazvaným příhodně „Stašidelné varieté“. Ale horor hodný amerických braků to nebyl. Pavel Vangeli je citlivý člověk. Jen to děcka mile pošimralo pod žebírky, ale nakonec to samozřejmě zase končilo spokojeným a šťastným smíchem, který je provázel jistě ještě dlouho po představení. A dětství, které provází šťastný smích, je to nejlepší, co může děcka potkat. Dlouho je to provázet nebude, tak ať si toho ještě užijí. U představení Pavla Vangeliho je to vždy tutovka.   

 

 

O divadle Apropo

 

Hostitelem přestavení Pavla Vangeliho bylo již vícekrát zmiňované divadlo Apropo.

V podperexu jsme již něco málo naznačili, teď to tedy zkusme doplnit a rozšířit.

·         Divadlo APROPO je tedy divadlo pro děti i dospělé, to předně. V roce 2000 je založil Filip Jan Zvolský, společně s Markem Poppem, kteří tvoří i autorskou dvojici.

·         Zahajovacím představením bylo uvedení Pašijí.

·         Od té doby Divadlo APROPO spolupracovalo s mnoha institucemi, od Nadace rozvoje občanské společnosti, přes společnost Člověk v tísni a Správa pražského hradu, až po Městská část Praha 1.

·         Mezi nejznámější počiny Divadla APROPO patří každoroční “Živý Betlém” u Lorety (dříve na Pražském Hradě) a pašijové hry “Jidáši, kam jdeš?” (na Hradě, či v Sovových mlýnech).

·         V repertoáru divadla je také unikátní alchymistická show “Oživlá laboratoř”, netradiční divadelní zážitek “Vánoce na zámku” v Doudlebách nad Orlicí, nebo site specific project vytvořený pro prostory Muzea alchymistů “Nefaust”.

·         Významnou součást tvorby Divadla APROPO tvoří právě i pohádková, a to převážně loutková, představení pro děti, ale výjimkou nejsou ani loutková představení pro dospělé.

·         Divácky vyhledávaný je stále se měnící autorský kabaret nazvaný “Erární baret”.

Dodejme, že Divadlo Apropo je součástí známého Muzea alchymistů a mágů staré Prahy. Má tam hlavní divadelní sálek Al-Iksír, divadelní klub a prostor pro performance v “Alchymickém sklepě” a open air scénu “Pod věží”. 

Sál divadla Apropo je komorní divadelní prostor vhodný pro inscenace o málo hercích, pro šansonové a jiné akustické koncerty, pro autorská čtení, kabarety, divadlo pro děti, loutkové divadlo a cokoli koho napadne a co se tam vejde. S kapacitou 35 diváků patří mezi nejmenší divadelní prostory, které však každého divadelníka i diváka upoutají svoji atmosférou a velmi intenzivním kontaktem diváka s účinkujícím.

 

Text: Marie Kubíčková, DiS. a Richard Koníček

Foto z přestavení Praha zakleté město: Marie Kubíčková, DiS.

 

 

Praha zakleté město

Pavel Vangeli

Divadlo Apropo

Jánský vršek 8, Praha 1

www.divadloapropo.cz