Ana Mendieta: Traces / Stopy aneb když pracujeme ve veřejném prostoru

12.10.2014 14:52

Galerie Rudolfinum - Praha

2. 10. 2014 – 4. 1. 2015

Na tiskové konferenci  nové výstavy v Galerii  Rudolfinum byli přítomni kurátorka Stephanie Rosenthal a spolukurátor výstavy Petr Nedoma, ředitel Galerie Rudolfinum. Představili nám  výstavu ´ Ana Mendieta: Traces / Stopy´. Je to vůbec poprvé, co je v České republice  k vidění retrospektiva umělkyně, která patří k nejvýznamnějším  osobnostem pozdního 20. století, a přesto není u nás dosud  dostatečně známá. Kromě filmů, soch, fotografií, kreseb, osobních zápisků a deníků bude součástí výstavy také rozsáhlý archiv se stovkami diapozitivů, poskytující jedinečný přístup k dílům, které Ana Mendieta neměla během svého krátkého života možnost vystavit.

 

 Poté,  co jsme zapálili svíčky, abychom si připomněli  Anu Mendietu,  americkou umělkyni,  (1948-1985), která  se na Kubě  narodila  a která  byla ve věku velmi citlivém na vývoj dívčí duše, ve věku 12 let, se svou sestrou ze své vlasti v roce 1961 poslána (z důvodů politické situace  otce)  do pěstounské ve státě Iowa, jsme zhlédli její i přes její krátký život  vskutku  vrstevnaté dílo. Můžeme říci, že je však velmi složité bez komentáře odborníka její celé dílo hned pochopit.

Vyhnána z vlasti, hledá vlastní kořeny a svou identitu - je ženou ´třetího světa´

Ana Mendieta celý život po nucené emigraci pak věnovala hledání vlastních kořenů a identity. Ve své tvorbě zanechala působivé stopy vlastního těla (sama měřila jen 150 centimetrů), vytvořené z květin, větví stromů, bahna, kusů skal, písku, střelného prachu a ohně. Její křehká a zároveň silná díla vypovídají o touze po spojení se zemí a o zkoumání mýtického vztahu k přírodě. Díla Any Mendiety vycházejí také z katarzních cvičení a nesou stopy traumatu a bolesti z jejího vykořenění z kubánské vlasti.

 

Ana Mendieta patřila ke generaci novátorských umělců, jejichž dílo nezapadalo do konvenčního rámce uměleckých výstav a sběratelství. Výstava v Galerii Rudolfinum pokrývá celou tvůrčí dráhu Any Mendiety a ukazuje různé fazety její jedinečné umělecké tvorby.

 

Jedním z těžišť výstavy bude rekonstrukce dvou významných samostatných výstav, které se konaly ještě za života umělkyně - jejich součástí je i klíčový soubor prací s názvem Siluetas, kdy autorka vedla dialog mezi krajinou a ženským tělem (založený na její vlastní siluetě).. Součástí výstavy jsou filmy natočené osmičkovou kamerou, fotografie, diapozitivy, kresby, tisky, objekty a sochy.

 

V Římě pracovala se dřevem, nejdříve to byly ploché sochy z lipového dřeva a později místní mrtvé stromy.

 

Výstava nesleduje jen chronologii, ale nabízí pohled na celoživotní dílo umělkyně prizmatem její vlastní doby a zaktualizuje ho pro 21. století. Výstava se zaměřuje na neuvěřitelnou sílu imaginace umělkyně, stejně jako na její kritický potenciál, postoj k feminismu a její význam pro land art.

 

Krátká životní a tvůrčí dráha Any Mendiety byla neobyčejně plodná. Začala uceleným a působivým souborem prací, který vytvořila ještě jako studentka na University of Iowa. Mendieta se tehdy zabývala interakcí mezi performativními rituály a sochařstvím. V té době se objevily motivy důležité pro celou její tvorbu, jako užívání krve, peří, ohně, země a těla. Mendieta začala čerpat také podněty z rituálů rezonujících především s afro-kubánskou a katolickou tradicí i s archetypy bohyně a začala je znovuvytvářet.

 

Otázka násilí

Mendieta se stavěla čelem k pariarchálnímu násilí, ale dokázala se vyhnout masochismu, který čiší z opakovaných sebe-otevření jejích současníků. Používala zvířecí těla  a krev, aby vyvolala dojem ceremoniálu a posvátné oběti….

 

 

 

 

Poté, co umělkyně v roce 1985 náhle zemřela (obviněn a z obvinění osvobozen její manžel), bylo její dílo vystavováno v mnoha předních institucích, například v Hirshhorn Museum veWashingtonu, D.C., ve Whitney Museum v New Yorku, v Evropě pak veFundacio Antoni Tàpies v Barceloně,vCastello di Rivoli v Turíně, V Hayward Gallery v Londýně a v Museum der Moderne v Salzburgu, ale dosud nikdy nebylo souhrnně představeno v České republice.

 

Kurátorka výstavy: Stephanie Rosenthal (šéfkurátorka Hayward Gallery, Londýn)

Spolukurátor výstavy: Petr Nedoma, ředitel, Galerie Rudolfinum, Praha

Administrace: Lenka Hachlincová

Produkce: David Korecký

Doprovodné programy:  Marian Pliska

Propagace: Nikola Bukajová

 

Galerie Rudolfinum

110 01 Praha 1

Alšovo nábřeží 12

 

Malá galerie – archiv a video

 

Máme otevřeno:

denně kromě pondělí: 

úterý–středa, pátek –neděle: 10.00–18.00 hodin

čtvrtek: 10.00 –20.00 hodin

 

Vstupné:

Plné: 140 Kč

Snížené:  90 Kč

Vstupenka platí pro jeden volný vstup na vybraný doprovodný program

www.galerierudolfinum.cz

 

Ing. Olga Koníčková (z tiskové zprávy)

Foto: © Ing. Olga Koníčková