80 let litografické dílny v Říční ulici aneb dům, kde stále sídlí genius loci

24.02.2016 10:04

Galerie Vltavín – Praha

17. 2. – 18. 3. 2016

 

Na vernisáži nové výstavy v Galerii Vltavín jsme byli seznámeni s historií litografické dílny, která se nacházela v Praze v Říční ulici 11 na Malé Straně. Výstava je ve znamení litografií z archivu dílny a je doplněná  historickými i současnými fotografiemi jejich autorů. Ve zvláštním vydání k tomuto 80. výročí vzniku litografické dílny si můžeme přečíst o lidech, kteří se práci v dílně upsali na celý život. Přesto, že nejsou umělci, ale tiskaři, milují svou práci, trpělivě naslouchají nejrůznějším přáním výtvarníků, pracují  s nimi  někdy až do noci, vymýšlejí barvy, tak, aby byli zadavatelé spokojeni. 

 

Když pomůže šťastná náhoda

Obdivuji grafickou techniku litografie.

 

Umožňuje umělcům reprodukovat věrně kresbu, pastel i obraz – pokud je umělec v této technice mistrem, a také rytinu či litografický lept.

 

Barva pak patří ke kladům této techniky a záleží jen na umělci, jak pestrou paletu pro realizaci grafického listu zvolí. Taková je nabídka litografických dílen a je pochopitelné, že jsem poprvé do oficíny v Říční ulici č. 11, do starého nenápadného domu, ve kterém se tato reprodukční technika tiskne již od roku 1935, vstupoval v doprovodu akademického malíře Karla Oberthora se smíšenými pocity a zvědavost hrála prim.

 

Dílna!

 Veliká místnost s nátiskovými stroji, trochu hluku, pohyb velikých válců, před okny stolky, u některých skloněné postavy umělců kreslí na veliké kamenné desky. U mašiny tiskař Jaroslav Kraml, chlap s úzkými rty, trochu zamračený zvedal papíry s natištěnou barvou a ukládal je na vedlejší již potištěnou hromádku. Moc si nás nevšímal, a tak mě Karel Oberthor odvedl do zadní místnosti, kde byly uskladněny litografické kameny a v níž bývalý četník pan Novák s kartáčkem fousů pod nosem a ohmatanou lodičkou, brousil dva kameny; voda, jemný brusný prášek a krouživé pohyby kamenů, tak se pomalu odstraní staré kresby, kámen se dokonale zbrousí, aby byl zcela hladký a rovný. Pak teprve může přijít na stolek umělce, aby byl znovu pokreslen.

 

O patro výše, kde byl v té době sklad papírů a stolky pro práci umělců, se pohybovala taková tichá paní, neslyšně, trochu plaše; člověk měl pocit, jestli není jen dobrým duchem této litografické dílny. Proč ne, vždyť v tomto domě žili v minulosti bratři Čapkové a Karel zde napsal slavnou hru RUR. Takový dům přeci musí mít svého dobrého opatrovníka, který dbá, aby se tu nedělo nic nekalého, zákeřného a pobuřujícího.

 

´Bierfesty´ a vánoční nadílky

ovšem nejsou pohoršující, ba naopak a upevňují krásnou atmosféru i přátelství, která se v dílně během let vytvořila. Taková atmosféra panovala v roce 1965, kdy jsem poprvé přišel do té známé oficíny. V té době v dílně s radostí pracovali umělci významných jmen: Cyril Bouda tu nakreslil celou řadu svých poetických novoročenek i grafických listů, Josef Liesler uplatňoval svou výraznou barevnost a jeho surrealisticky laděné listy vždy znovu potěšily sběratele i milovníky umění. Nechyběl Kamil Lhoták, tiskla zde Ludmila Jiřincová a mnoho dalších významných osobností. Asketický a skoro aristokratický Emil Kotrba neúnavně kreslil pozvánky pro kladrubský i jiné hřebčíny a Václav Fiala zpodobnil mnoho exotických námětů z cest, stejně jako Arne Naumann maloval lesní zákoutí a Karel Műller starou Prahu.

 

S přibývajícími léty se měnila skladba umělců a také se v dílně objevili noví tiskaři: Tomáš Svoboda, později Jiří Lípa a Jan Kejklíř. K jmenovaným umělcům přibyl František Gross se svými ostře ohraničenými technickými vynálezy, Jiří Šalamoun s kultivovaným a nenapodobitelným humorem, Jaroslav Šerých s grafickými listy, na nichž zachytil mystické náměty, či Olga Čechová s pohádkovými vílami a mistrně zjednodušenými kresbami zvířátek.

 

A zase plyne čas; v dílně pracuje Jiří Slíva a nabízí své ´kávové variace´ i jiné taškařice,

Pavel Roučka si vesele experimentuje s hladkou plochou kamene a jeho abstrakce překvapují pestrostí barev i členěním plochy každé kompozice. Tomáš Bím ukončil další tenisové utkání, opuštěný míček se zakutálel až k ohradě pomalované mravnými i méně cudnými nápisy i obrázky, a na jiném listu nás upozorňuje, že ta slečna, co opřela kolo o stoh a odložila své svršky, asi provozuje nějaké roztomilé taškařice v té voňavé hromadě! Jiří Bouda právě domaloval nádhernou lokomotivu, Daniela Benešová dokončila hudební motiv;

člověk má pocit, že ta hudba, vážná a melodická, zcela zaplnila prostor ztichlé dílny.

O pár let později potkáme v dílně nové tváře.

Mladým tiskařem se stává Martin Bouda, což má pro něj několik výhod: nemusí si platit dílnu, když coby zkušený grafik realizuje své půvabné grafické záznamy z české krajiny, a určuje si sám termíny tisku, které mu nejlépe vyhovují. Jak rafinované! Z výtvarníků zde rád pracuje, intenzívně tvoří litografické kreace plné postav a lidského hemžení Michael Rittstein, Emanuel Ranný podrobuje vlastnímu řádu hutné čáry a kresby, Petr Ptáček zpodobňuje báječné muže na létajících strojích i v koších balonů a Jiří Suchý se s humorem jemu vlastním vypořádává s kamennou plochou, až se celá chvěje radostným smíchem. Je tu i grafik František Hodonský, aby dal novou podobu svým přírodním motivům, Kateřina Vítečková, která tu realizuje svou něžnou poezii.

 Nelze vyjmenovat a ani na dnešní výstavě vystavit všechny autory,

kteří v té geniem loci poznamenané litografické dílně pracovali a tvořili nádhernou grafiku, hýřící barvami.

 

 Zbývá snad poslední tečka: proč šťastná náhoda uvedená v úvodu?

 Snadná odpověď. Jen šťastnou náhodou objevil v roce 1796 pražský rodák Alois Senefelder tuto báječnou grafickou techniku,

když použil kamennou desku solenhofenského vápence, zrozeného v hlubinách pravěkých moří, k tisku! První náhodný pokus se vydařil a od té doby se litografie rozšířila do celého kulturního světa. Pevně věřím, že její obliba nepomine ani díky počítačům a že za dvacet let, již bez mé přítomnosti, oslaví dílna v Říční 11 významné stoleté výročí a opět vystaví v Galerii Vltavín výsledky úspěšné práce.

Předem gratuluji!“ (zdroj: Karel Žižkovský)

 

Vynálezce litografie – pražský rodák Alois Senefelder (1771 – 1834) má svou pamětní desku na budově  u Staroměstské tržnice v Rytířské  ulici.  

 

Litografie = kamenotisk, je tisk z plochy, princip je založen na vzájemném odpuzování mastnoty a vody

Vystavující umělci:  (výběr) Tomáš Bím, Jiří Bouda, Aleš Lamr, Ivana Lomová, Petr Ptáček,  Michael Rittstein, Jiří Slíva,  Jiří Šalamouna a další…

 

A Vaší tiskárně závidím mládí – i mně bylo kdysi osmdesát.“

Jiří Suchý

 

110 00 Praha 1

Masarykovo nábř. 36

Máme otevřeno: pondělí -pátek: 10.00-12.00/13.00-18.00 hodin

Vstup: volné

 

Hodnocení:  99 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková