´Přijde letos Ježíšek?´ aneb pojďme spolu na jemnocitně nový český film!

04.12.2013 08:29

Byli jsme pozváni na novinářskou projekci 3. 12. 2013 do kina Lucerna na novou ´láskyplnou komedii´ -  ´Přijde letos Ježíšek? Osobně jsme si mohli po projekci povídat s představiteli filmových rolí jako s Josefem Abrhámem, Danicou Jurčovou a …dalšími…

 

Vánoce jsou odjakživa u nás zasvěceny televizním pohádkám (které se žel však vesměs opakují, neboť nové nedosáhly povětšině úrovně osvědčené klasiky a divák nechce experimentovat) a filmovým příběhům. Těch už je a vzniká o dost méně, a tak o to více jsou očekávány. Kampaň na film ´Přijde letos Ježíšek?´ byla hodně nabušená a nutno říci, že tou masivností až vyvolávala obavy, zda se naši dva - bezmála až ikoničtí herci – neocitli v pasti tradičního marasmu provázejícího většinu českých filmů. Zvláště pak těch tak divoce vybubnovávaných. Ale – sláva, Bohu na Výsostech, nebo snad Ježíškovi v jesličkách – opak byl pravdou.

 

Skvostný, nesentimentální, lidský, něžný, hřející, mistrovsky zahraný, moudře režírovaný, překvapivě kvalitně obsazený a hlavně, a to především, parádně vymyšlený. Balanc na hraně mezi sentimentem a sladkobolnem se podařil ve špičkové kvalitě. Ani jeden přešlap přes čáru citu pro Vánoce správně naváženého, ani přešlap přes kýčovitost, která mnoha scénám hrozila, ani přešlap přes míru pro realitu, která se u mírně pohádkového příběhu o hledání Ježíška těžko, ale v tomto případě úspěšně, hledá.

 

Celkový dojem

Pominu-li jasně předvídatelný konec, který jsme tušili naštěstí až tak od poloviny filmu, navíc jedině správný a vhodný pro klidný, vlídný, lidský vánoční a krapánek i tak nějak sakrální příběh, podařil se film, jaký hladí, slzí, usmívá a uklidňuje. Přesně tak, jak to má být o Adventu a v čase Vánoc. Navíc je protkán řadou mistrovsky náznakových scén, jen s pomocí střihu a téměř statických vteřinových symbolických záběrů a výmluvné hudby (za všechny uvedu příklad milostné scény v koupelně při návštěvě Penélope u jejího pražského přítele), symbolika s živým Ježíškem v jesličkách či první rozmluva Květy a Josého po 30 letech).


Jaký je a je vůbec Ježíšek?

Hledání Ježíška je v české kotlině, která na něj naštěstí – vzdor modernistickým implantacím Santa Clause a dávné brutalitě direktního Dědy Mráze, pořád věří. Je fakt, a to je náš handicap vůči oběma výše jmenovaným, že Ježíšek, na rozdíl od nich, nemá vlastně konkrétní grafickou podobu, ale s tím myslím většina z nás zase až takový problém nemá. S Ježíškem jsme vyrostli, Ježíšek je náš a nikdo nám ho už ani – zaplať pánbu - nikdo nebere.

Horší je to s otázkami dětí na jsoucnost či nejsoucnost Ježíška. Rodiče vědí, o čem mluvím. A sekvence filmu, když na tyhle otázky musí odpovídat tatínek, který nechce dětem kazit iluze, je přesná…

 

Za vším hledej paní režisérku

Režisérka a scénáristka Lenka Kny je původně dokumentaristka. Natočila dva hrané krátké filmy, videoklipy, charitativní a reklamní spoty. V roce 2005 debutovala v divadle adaptací povídek Williama Saroyana ve Studiu Švandova divadla. V roce 1996 se prezentovala jako scénáristka a režisérka krátkým hraným snímkem ´Poslední host´, který byl uveden v sekci nezávislých filmů na MFF Karlovy Vary. Psala scénáře pro Českou televizi, například adaptaci ´Čertovská pohádka´ nebo vlastní námět ´Želvy´. Je autorkou zatím nerealizovaného scénáře k celovečernímu hranému filmu ´Podezření´.

Její film ´Přijde letos Ježíšek?´ Je ale opravdu hodně - její. Kromě režie je totiž paní Kny spoluautorkou námětu i scénáře. Ale ne tak, že by si myslela, že jen ona je ta jediná osvícená, která ví, co a jak. Například jen na scénáři se totiž spolu s ní podílela ještě Karolína Dubová, Daniela Fischerová, Hana Cielová a Jan Rudovský. Spíš se dá o paní režisérce říci, že je schopna obklopit se týmem, který je naladěn jako ona a ví, že víc hlav (a autorů) je i více rozumu (a reálnosti příběhu). 


Herci pro role jak stvoření

Nápad angažovat do filmu především životní i hereckou dvojici, navíc tak vysoce elitní jako jsou Libuše Šafránková a Josef Abrhám, nebyl od tvůrců filmu rozhodně kalkul. Scénář totiž pracuje sice s příběhem v reálném čase, dokonce naprosto v současném čase, ale souvisí zásadním způsobem s minulostí a dvěma životními osudy dvou lidí, kteří se milovali, a které doba rozvála na dva rozdílné kontinenty, aby se ve věku babičkovském a snažně dědečkovském, zase na chvíli protnuli. Na chvíli, na nějakých čtrnáct kouzelných dnů, plných něhy, emocí a moudra obou těch životních oddělenců. Oddělenců, kteří na sebe ale nezapomněli, jen už prostě žijí jinak a jinde. Vědí, že do jedné řeky se dvakrát nikdy nedá vstoupit a začínat tam, kde kdysi přestali, také nejde. Zasmutní si tedy, vyjasní si některé skutečnosti a jednu – snad – i zjistí, ale nechávají raději vše tak, jak to je, bude a být má, a nedělají z toho tragedii. Volba dvou životních partnerů za partnery herecké, jejichž reálné fotografie z mládí, a do jisté míry i jejich osobní životní zkušenosti umožnily vznik dvou figur, které nás dojímají i baví, jsou krásné vzhledem i dušemi a jsou dnes už tak vzácně šlechetné a lidské k sobě i k ostatním. A navíc, co si budeme povídat, ti dva na plátně - to je balzám na všechny smysly.    

 

Ale není jen velkých rolí

Šťastná hvězda betlémská se zablýskla nad všemi postavami a těžko si představit někoho jiného v té které roli. Až anticky manipulující postava dávného kamaráda obou protagonistů Rudy (Václav Postránecký) je tak dobrosrdečná a zemitá, že je radost ho a jeho pochopení pro nezištnou hru ve prospěch dvou lidí, kteří potřebují udělat tečku za svým nevyřčeným vztahovým otazníkem, radost sledovat.

Milá a příjemná je i osobitá rodina Libušky Šafránkové (Květa), počínaje synem Michalem (Igor Chmela), a pokračuje snachou Danicou Jurčovou, která v roli maminky dvou úchvatných dětiček skoro až navazuje na svou přeslavnou „Honzu“ z pohádky a televizního seriálu z pera Evy Hudečkové, akorát že přenesenou do současnosti. O dvou jejich dětičkách lze říci, cokoli, ale tak fantasticky okouzlující a herecky disponované dětské představitele jsme už na plátně či obrazovce dávno neměli. Kéž by jim to vydrželo, pokud nepůjde jen o ojedinělý počin, a kéž by je osud, či rodiče, vyvarovali mělnění popularity v hloupostech, jež jim jistě budou scenáristé ve velkém překládat. U Filipa Antonia (Max) to už snad tak moc nehrozí, hrál totiž už ve snímku  ´Líbáš jako Bůh´ Marie Poledňákové, v ´Mužích v naději´ Jiřího Vejdělka a hlavně v Ondříčkově strhujícím krimi ´Ve stínu´. U Emilie Hrabákové (Ema) jde ovšem o její filmový debut… 

No a pak tu jsou obě Mexičanky - poněkud bigotní manželka emigranta Josefa Abrháma (José) Dolores (Dolores Heredia) - a jejich - už moderní a česky mluvící - dcera Penélope (Aislinn Derbez). Jsou tak trochu jako z jiného světa, neboť opravdu pro nás a naše pojetí Adventu z jiného světa jsou.

Dokonale volené jsou, ale i další postavy příběhu. Především nápadník mladé Mexičanky, která se rychle orientuje v našem světě, dosud poměrně neznámý herec s neuvěřitelně romantickým až zavádějícím jménem - Radúz Mácha. Neokoukaný herecký typ, moderní muž, který si ví rady a umí vyvolat sympatie, nejen u své herecké partnerky.

A jako protiklad, a jisté vyvážení pohádkově pohodových dosud jmenovaných postav jsou zde životem utrmácený a tátovsky nešťastný, protože opuštěný Jaroslav (Marian Roden) a jeho zoufalá a ještě opuštěnější dcera Johanka (Natalie Řehořová), jejíž postava šumí snad až samou Viktorkou u splavu. Naštěstí jsme ale v pohádce, byť pro dospělé, a tak i oni nekončí vyloženě špatně.

Rolí a postav je tu samozřejmě ještě i víc. Oldřich Vlach v typické roli zkušeného a rozumného chlapa a naopak třeba Pavel Kříž v roli pro něj poněkud netypické, krajně nečestného kostelníka.

 

Praha a hudba, hudba a Praha 

Na dvě, sice neherecké, ale hrající ´postavy´ ale nesmíme zapomenout. Na Prahu a hudbu k filmu. Nádherné záběry vánoční denní i noční Prahy a její turisticko-adventně-specifické atmosféry lze považovat za nedílnou součást celého příběhu. Objevování města na Vltavě oběma Mexičankami a vlastně i jejich průvodcem, letitým emigrantem či naopak mladíkem, jenž umí pro mladou Mexičanku objevovat okouzlující detaily Prahy a jejího romantického zákulisí, spoluvytváří atmosféru, kterou příběh potřebuje. Zde oceňme práci kameramana (Alexander Šurkala). Tou druhou ´postavou´ příběhu je hrající hudba (Michal Pavlíček). Zčásti pečlivě vybrané úryvky zásadních melodií spojených s časem Vánoc a v převážné většině pak nevnucující se, ale atmosféru naplňující  i nepodbízující se Pavlíčkova hudba původní.

 

Děj se děje reálně, ale dospělácko-pohádkově    V podstatě jde o příběh dvou rodin, které se rozhodly, že Vánoce jsou od toho, aby se konalo dobro, přání plnila, a nejen malé děti objevovaly zázraky. Šarmantní šedesátník José (Josef Abrhám) se vrací po třiceti letech z emigrace v Mexiku do Prahy. Důvodem je nátlak jeho mexické manželky Dolores, která věří, že pro jejich dceru Penélope, jež se marně snaží otěhotnět, je poslední nadějí zázrak, jaký by v předvánočním čase mohlo udělat jen Pražské jezulátko. José má z návratu obavy, neboť ví, že by mu mohl přinést různá překvapení. A hlavně se bojí setkání s bývalou láskou Květou (Libuše Šafránková). A Praha mu opravdu nachystá dost zamotaných situací a nebude snadné, aby se z nich, on i všichni spoluzamotaní šťastně vymotali. Odhalí se, že každý z členů Josého rodiny má své tajnosti a Praha že disponuje nejen zázračným Pražským jezulátkem, ale i řadou postav, které zázraky vlastně zvládají také.

 

Pro fajnšmekry

  • Natáčelo se v zimě 2012 a v lednu 2013
  • Natáčení trvalo 30 dní
  • Točilo se v Praze, na Malé Straně a v dubnu v Mexiku
  • V Mexiku spolupracovala režisérka s mexickým štábem
  • Natáčelo se v Mexico City a ve venkovských městečcích Bernal a Colón ve středním Mexiku
  • Česko-mexická koprodukce se zrodila také díky setkávání producentů na stánku Film Industry na MFF Karlovy Vary, kde se domácí producenti Lenka Kny a Aleš Hudský domluvili na spolupráci s mexickým koproducentem EdheremCamposem a Luis Salinasem(společnost MacheteProducciones), která je úspěšnou filmovou produkcí (cena Camerad´Or na MFF Cannes 2010 za film AñoBisiesto)
  • Se slovenským koproducentem Patrikem Paššem (slovenský Trigon Production), se producenti sešli a dohodli na festivalu v Berlíně
  • Projekt, na němž pracuje slovenský kameraman Alexander Šurkala, podpořil slovenský fond Pro Slovakia
  • V úlohách Josého manželky a dcery se představují mexické herečky
  • Dolores Heredia (manželka Dolores) má na kontě desítky úloh ve filmech a televizních seriálech. Zahrála si i v amerických filmech (Getthe Gringo - Moje letní prázdniny - s Melem Gibsonem, Za lepší život  - A BetterLife – a jiné)
  • Úspěšná mexická herečka Aislinn Derbez (dcera Penélope) se naučila repliky v češtině a mluví je s přízvukem
  • Dolores Heredia česky nemluví a do příběhu to vnáší drobné, mile komické situace, když se obě ženy Josefova života setkají
  • Mexický producent zažil při natáčení v Praze poprvé v životě sníh
  • Aislinn překvapila štáb tím, že umí bruslit
  • Dolores zabalená do všech pokrývek, jež se pro ni sehnaly, sice volala ´Vivat Mexico!´, ale pobyt v krásné zimní Praze si pak po natáčení ještě o pár dní prodloužila
  • Libuše Šafránková mnoho exteriérových mrazivých scén neměla, tak prý mohla milým úsměvem štábu dodávat energii
  • Josef Abrhám při natáčení oslavil narozeniny v romanticky zasněženém exteriéru Malé Strany (ačkoli sníh byl ten den jenom umělý)
  • Producentem filmu je společnost BLUE TIME, koproducenty česká společnost Synergia Film, slovenská TRIGON PRODUCTION a mexická Machette Producciones
  • Hlavním partnerem snímku je TV Nova
  • Výkonným producentem je společnost U. F. O. a distributorem společnost BIOSCOP

 

„José je český emigrant, který žije v Mexiku. Je tam pevně ukotvený, má rodinu a nemá chuť se do Čech vracet. Josého jsem usadila za oceán, aby to měl domů z ruky. Jako každý chlap, když něco nechce, najde si důvod, jak nám to dobře vysvětlit, José se vzdáleností ohání a skrývá za ni důvod, proč rozhodování podívat se zpět do rodné země, tak odkládá. Ale minulost si ho přeci jen najde a zláká. Dostane od kamaráda Rudy impuls, kterému neodolá. Mexiko je báječný a reálný základ pro další příběhovou linkou, kterou je Pražské Jezulátko, soška, kterou mají v úctě věřící na celém světě. Ve španělsky mluvících zemích má opravdu mimořádný význam a je velmi ´populární´, takže zápletky kolem něj vycházejí z „reálných“ příběhů,“  řekla Lenka Kny

 

Název: Přijde letos ježíšek?

Režie: Lenka Kny

Produkce: BLUETIME s.r.o

Koprodukce: Trigon Production, Machette Producciones, Synergia Film

Formát: 1:2,35 (Cinemascope), Dolby Digital, 2D digital, 35mm kopie

Scénář: Karolína Dubová, Lenka Kny

Spoluautoři scénáře: Daniela Fischerová, Hana Cielová, Jan Rudovský

Hrají: Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Václav Postránecký, Dolores Heredia, Aislinn Derbez, Igor Chmela, Danica Jurčová, Radúz Mácha, Marian Roden, Oldřich Vlach a další

Casting: Zdenka Munzarová

Kamera: Alexander Šurkala

Střih: Michal Lánský

Hudba: Michal Pavlíček

 

Stopáž: 100 minut

Žánr: romantická komedie

Přístupnost: přístupný bez omezení

Distributor: Bioscop

Premiéra: 5. 12. 2013

Hodnocení: 100 %

 


www.prijdeletosjezisek.cz

 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-GEwQXAk8dw#t=2

Richard Koníček

Foto: Bioscop, ing. Olga Koníčková